TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hvordan klare avgass kravet?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #182164  av evneveik
 
Hadde Celicaen inne til eu-kontroll idag, resultatet var 2er feil på avgass og 0 på resten. Hadde 0.55 og kravet var visst 0.50, noen tips til hvordan jeg skal komme gjennom? Holder det å bytte plugger og sette på det orginale luftfilteret (har K&N nå) ?

 #182170  av Helmer
 
Har du no eksoslekkasje på bilen? Jeg hadde en slags "fise" lyd på min da jeg startet bilen da den var kald. Dette var pakninger mellom turbo, eksos, manifoild og topp som var gåen. Det ga utslag på avgassen og tap av motoreffekt! Kjører du med orginal eksos forresten?

 #182174  av Terjen
 
Ved bytte til originalt filter vil motoren få mindre luft og avgassen blir enda mer feil. Hjelper ofte å hive på en dyserens i bensinen og kjøre den opp før ny avgassmåling. Hull i eksos gir ikke høyere CO.

 #182179  av sleeper
 
kjør motoren god og varm.. (må ha varm eksos) rett før du måler den...
da funker katten bedre..

 #182184  av Andy_Celica
 
Kan han ikke stille ned tenninga da? mindre tenning=mindre co

 #182187  av evneveik
 
Har orginal eksos ja. Dyserens tenkte jeg også at jeg skulle ta. Ikke bytte luftfilter? Hva med å rense det? Har vel kjørt med det ca. 5k km, er litt skittent. Verste var jo at mekanikeren sa til meg at jeg måtte bytte plugger og sette orginalt filter på og så komme tilbake neste uke, så fikk de teste den når den var varm :shock: Hvorfor kjørte ikke de den varm da?

 #182202  av Terjen
 
evneveik skrev:Har orginal eksos ja. Dyserens tenkte jeg også at jeg skulle ta. Ikke bytte luftfilter? Hva med å rense det? Har vel kjørt med det ca. 5k km, er litt skittent. Verste var jo at mekanikeren sa til meg at jeg måtte bytte plugger og sette orginalt filter på og så komme tilbake neste uke, så fikk de teste den når den var varm :shock: Hvorfor kjørte ikke de den varm da?
Målingen blir jo dass når motoren ikke er driftsvarm under målingen.
Hjelper rense filteret ja, men får mer luft gjennom et K&N filter enn et originalt filter, som igjen fører til mindre CO. mindre luft = mer CO.
Plugger kan jo også skiftes. Men skal ikke mye til å få den 0,05 ned i CO. Førsteprioritet er jo driftsvarm motor under målingen, det bør jo for all del mekanikeren vite..

 #182210  av evneveik
 
Terjen skrev:
Målingen blir jo dass når motoren ikke er driftsvarm under målingen.
Hjelper rense filteret ja, men får mer luft gjennom et K&N filter enn et originalt filter, som igjen fører til mindre CO. mindre luft = mer CO.
Plugger kan jo også skiftes. Men skal ikke mye til å få den 0,05 ned i CO. Førsteprioritet er jo driftsvarm motor under målingen, det bør jo for all del mekanikeren vite..
Jepp, virker logisk med at mer luft og temperatur gir mer fullstendig forbrenning = mindre CO. Tips til rensing av luftfilter? Eller må man ha sånn rensekit fra K&N?
Tusen takk for hjelpen folkens :D
 #182211  av sindrejl
 
evneveik skrev:Hadde Celicaen inne til eu-kontroll idag, resultatet var 2er feil på avgass og 0 på resten. Hadde 0.55 og kravet var visst 0.50, noen tips til hvordan jeg skal komme gjennom? Holder det å bytte plugger og sette på det orginale luftfilteret (har K&N nå) ?
du må lære deg å få kompiser til å ta sånne eu sjekker ;)
 #182213  av evneveik
 
sindrejl skrev:
evneveik skrev:Hadde Celicaen inne til eu-kontroll idag, resultatet var 2er feil på avgass og 0 på resten. Hadde 0.55 og kravet var visst 0.50, noen tips til hvordan jeg skal komme gjennom? Holder det å bytte plugger og sette på det orginale luftfilteret (har K&N nå) ?
du må lære deg å få kompiser til å ta sånne eu sjekker ;)
Tror ikke jeg kjenner noen bilmekanikere, men hadde ikke vært meg i mot :D

 #182238  av sleeper
 
hvis motoren (eksoen) ikke var varm så har du problemet ditt der... ta og kjør den litt hardt rett før du stopper et sted og får de til og ta co test på den da...

 #182253  av sindrejl
 
sleeper skrev:hvis motoren (eksoen) ikke var varm så har du problemet ditt der... ta og kjør den litt hardt rett før du stopper et sted og får de til og ta co test på den da...
burde nesten være krav om at bilen skal være varm før eu test.. er jo bare sånn det er, cat'en funker ikke bra når den er kald.. da forurenser den jo mer enn om den ikke hadde vært der! :)

 #182263  av evneveik
 
sindrejl skrev:
sleeper skrev:hvis motoren (eksoen) ikke var varm så har du problemet ditt der... ta og kjør den litt hardt rett før du stopper et sted og får de til og ta co test på den da...
burde nesten være krav om at bilen skal være varm før eu test.. er jo bare sånn det er, cat'en funker ikke bra når den er kald.. da forurenser den jo mer enn om den ikke hadde vært der! :)
Så hvis jeg består med god margin når den er varm så kan jeg fjerne innmaten i katalysatoren? :twisted:

 #182265  av sleeper
 
husk at det er vel ikke så veldig sundt og puste inn noe av støvet som komer når du tømmer en kat... :wink:

 #182266  av evneveik
 
sleeper skrev:husk at det er vel ikke så veldig sundt og puste inn noe av støvet som komer når du tømmer en kat... :wink:
Mye som ikke er sundt :D
Men er det bare å fjerne innmaten, eller må jeg sette inn et rør også? Bare mener å ha lest at det var lurt å putte inn et rør også pga lyd elns