TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• gt4 v.s. carlos sainz

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#60353  av megetlei

Noen som vet hva vorlauf geometry er for noe?
Har inntrykk av at Carlosen er litt "oppskrytt"
Den har jo samme dempere,fjærer,stabstag,bensintank,gearkasse+ masse andre deler som er felles med GT4.

megetlei
Vedlegg
Celica_T18_CS_1992.jpg
Celica_T18_CS_1992.jpg (31.25 kiB) Vist 1945 ganger
Celica_T18_GT4_1991.jpg
Celica_T18_GT4_1991.jpg (27.81 kiB) Vist 1943 ganger

#60364  av GT4 CS

Står jo der at driv verk og understell er optimalisert for bedre holdbarhet i carlosen da. Er nokk alt ekstra utstyret som gjør dette med vekta. Vorlauf geometri spurte jeg han karen om da jeg tok 4 hjulskontroll, fikk et svar men det husker jeg ikke lenger da. Teflon hjerne hehe

#60433  av tojo

Vorlauf geometry:
Which allows caster to be increased 10 degrees for terrific straight-line tracking without causing enough return force to break your wrist (the trick is to offset the kingpin axis to the rear of the wheel center). Other features include ball joint-type stabilizer bar links made of resin, fluid-filled strut bar cushions, and rear anti-lift/anti-squat geometry.

#60480  av larsst185

at innsprøytninga er forskjellig tror jeg ingenting på.Eneste jeg har sett er at luftmengdemåleren ikke er lik på cs og ikke cs.EFI er vel hele betegnelsen på elektonisk styrt innsprøytning,både CS og vanlig gt4 har L-jetronik innsprøytning.

#60524  av GT4 CS

Er nokk programeringen av ecu som er forskjellen tenker jeg. Den jobber jo med vannavkjølt ic oxo, så om man setter hjernen ifra en cs i en gt4 blir det krasj ja. Ang om cs er bedre på høyt trykk orginalt sammenlignet med en gt4 med fuel cut sensor har jeg ingen formening om.

#60678  av Ã¸xseth

Det går helt i surr for meg med alle desse opplysningene. Det er så mye spekkulasjoner rundt desse bilene, vet vertfall litt mer nå. Uansett så er begge bilene sinsykt rå. Er også på jakt etter 76-77 modellen av celica.

#183216  av grimfer

Jeg har en 1990 gt4 (ikke cs), og jeg hadde hørt at understellet og drivlinje skulle være like på cs og "vanlig" (som egentlig er ganske uvanlig i våre dager).

Jeg skulle til å skifte drivaksel bak, men det gikk dårlig, siden den akselen jeg hadde fått tak i var fra en cs. Endeleddet var mye grovere dimensjonert!

Forresten: Er det ikke sånn at man finner ut om man har lsd (limited slip differential) med å dreie på et hjul, og hvis hjulet på andre sida dreier samme vei, så har man lsd?

På min dreier hjula hver sin vei, så da har jeg ikke lsd, jeg da?

#183224  av larsst185

Jeg flytta nettopp over drivaksler bak fra en cs til min gt 4.passa fint.Diffen bak på cs er lik.gearkassa er også helt lik ennå noen påstår at den har forsterka sync ect.Jeg tror kansje heller forskjellene ligger hos veldig tidlig produserte gt4 og de andre.De hadde feks kalippere med 2 små stempler i foran istedet for et stort.men jeg tror ikke det fins en eneste sånn bil her til lands.

#183225  av CelicaTurbo

med torsen bakdiff som du har fungerer ikke den testen for diffen oppfører seg som en vanlig åpen diff når den ikke belastes. Testen er forøvrig ganske usikker også for en lamell bremsediff ;)

Jeg tror nå at det er noen forskjeller i understellet mellom vanlig og CS men ingenting dramatisk. Krengestaget fremme er bl.a. tykkere og demperne er vistnok noe hardere..

#183227  av CelicaTurbo

larsst185 skrev:Jeg flytta nettopp over drivaksler bak fra en cs til min gt 4.passa fint.Diffen bak på cs er lik.gearkassa er også helt lik ennå noen påstår at den har forsterka sync ect.Jeg tror kansje heller forskjellene ligger hos veldig tidlig produserte gt4 og de andre.De hadde feks kalippere med 2 små stempler i foran istedet for et stort.men jeg tror ikke det fins en eneste sånn bil her til lands.
så langt jeg har funnet ut finnes det noen meget tidlige modeller i 89 i England/Japan som ble levert med den første girkassen og de mindre to-stemplede kalipperne, men ingen venstrestyrte er levert med noen annet enn E151F girkassen så langt jeg har funnet ut, så det er ingen forskjeller. Det kan også hver enkelt sjekke selv siden det står på metallplaten med chassinummeret under panseret. I USA ble alle alltrac levert med girkassen med svakere syncroer og åpen bakdiff til sent 93, og deretter var vistnok torsen bakdiff et tilgjengelig alternativ men ikke standard.

#183228  av larsst185

Så du forresten noe forskjell på den gearstanga du overtok fra meg kontra den på din gt4?

#183233  av CelicaTurbo

larsst185 skrev:Så du forresten noe forskjell på den gearstanga du overtok fra meg kontra den på din gt4?
Det var en betydelig forskjell i vandring på spaken, samt at spaken var litt kortere. Selve braketten passet ikke helt men var enkel å modifisere.