TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Skylling av kjølesystemet st 185

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #190186  av grimfer

Forrige eier hadde radiatorlekkasje på bilen. Nå er kjølevannet fullt av rust og dritt, og jeg skal rense hele systemet. Jeg tenkte å begynne med å skylle gjennom med vanlig vann først, og så rense med spesialmiddel som skal sirkulere i minimum 4 timer (!)

1. Er det helt nødvendig å ta ut termostaten for å skylle?

2. Hvis jeg skal ut med termostaten, må jeg skru av dynamoen, eller holder det å skru av festene på høyre siden?

3. hvor vanskelig er dette for meg, som ikke har noen teknisk innsikt? (Kun bevæpnet med vilje og godt verktøy)

#190212  av evneveik

Jeg tømte systemet så mye så jeg fikk til, tok av en slange på radiatoren å sette en spyle slange inn så jeg fikk spylt ut av systemet. Så tok jeg å fyllte opp med vann og rensemiddel, kjørte dette gjennom systemet og lot det virke.
Så gjenntok jeg tømming å spyling før jeg fyllte opp med kjølevæske og luftet systemet. Ikke så vanskelig. Om det er nødvendig å fjerne termostaten vet jeg ikke, men ble fornøyd med resultatet slik jeg gjorde det.

#190249  av grimfer

Tja. Jeg skal i alle fall prøve uten å fjerne termostaten først, tror jeg. Takk for svar!

#190323  av Biggen

For å få ordentlig gjennom strømming vil jeg tatt ut termostat ved siste skylling. I tillegg må varmeapparatet settes på full varme (bør ikke bruke vifta) for å få skylt registeret også.