TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Prosjekt Store ambisjoner og liten forstand.

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#189886  av Arne rebel

GT4 CS: Ja det var noe i den duren, men det var før jeg leste om zalo og hva den kan gjøre for effekten:lol: Nei, det viser vel at jeg ikke tar vare på bilen min :oops: :lol:
Christian: Ja godt med gule oblater....og takker for lånet av de "freshe" 15tommerene...tenker de kommer til å kle bilen din bra :P :P

#189893  av Christian

Smerte...! Var sikkert kast i da også da, hadde jo vært typisk meg :lol:

#190851  av Arne rebel

...nå er jeg temelig lei bilen, etter å ha byttet rådelager etter rudskogen fikk jeg på ny rådebank. Mulig at veiva er skadet etter lageret som røyk, så nå får den stå i garagen til jeg finner ut hva jeg skal gjøre...
Vedlegg
Slik så det ut i bunnen når jeg åpnet den...bildet av oljesilen har dere sett før.
Slik så det ut i bunnen når jeg åpnet den...bildet av oljesilen har dere sett før.
P8090001.JPG (220.18 kiB) Vist 202 ganger
Det lageret som var dårligst. Hørtes ikke så ille ut når jeg kjørte...
Det lageret som var dårligst. Hørtes ikke så ille ut når jeg kjørte...
P8090003.JPG (134.46 kiB) Vist 198 ganger

#190927  av Alex

trist med rådebank! kjenner til det... Men uansett, DRITFETT prosjekt!!! helt kongerått!!!:D

#191000  av Arne rebel

Fint at du liker bilen min...det som er trist med rådebanken er det er den tredje 3sge motoren jeg har i bilen min som får rådebank...får finne noe bedre alternativ å putte baki mr2en :?

#191001  av alex007

du har vert svært uheldig på dette området ja, men vet du noe om olje temperaturen din baki der? Du har jo hatt problemer med varme på motorene? kansje det kan være noe av årsaken?

#191002  av Speeder

Arne rebel skrev:Fint at du liker bilen min...det som er trist med rådebanken er det er den tredje 3sge motoren jeg har i bilen min som får rådebank...får finne noe bedre alternativ å putte baki mr2en :?
Du må jo ha finni noen 3S-GE'r av heller laber kvalitet?

Det er jo ikke såå mye mil du har tuktet disse motorene?

#191023  av Morten

Prøve noen rådelagre som er hardere enn de orginale?

#191069  av Arne rebel

alex007: Tror du er inne på noe der ja....
Speeder: Stemmer nok det at de ikke var de beste på markedet....
Morten: Nei, jeg har nok ikke kunskapen hvor jeg skal lete for å finne de lagrene, men hjelper nok ikke nå for veiva på syl.4 har noen skraper og muligens litt oval på toppen..

Argumentet for å bygge om min mk1 var å få mere hestekrefter (ikke bra å ha en rød mk1 i fra Bergen som forbilde), noe som resulterte i at jeg ikke behandlet motoren(e) med forsiktighet, litt lite olje og koking for eksempel.
Det er vel ikke noe godt alternativ å bruke 3sge i en mk1 når en har eks. 4agze eller 20ventileren som produserer mere hester med mindre vekt, samt at de passer bedre på de orginale motorfestene. Så for å forsvare mitt bruk av 3sge var at jeg hadde de liggende...så jeg hadde noe å kjøre med til jeg fikk tak i en motor som gir ca 200-250hk, men ting tar tid når en er tildelt stillingen som "familiefar" :wink:
Erfaring i fra året som gikk er at med en "ny" motor bør en ha oljetrykk måler, oljekjøler, god lufting i motorrom, osv.
Når det er sagt så har jeg aldri likt å skru på motorer for jeg har ikke den redskapen som skal til for å få alt 100% (måling av slitasje, varme opp stempel, nm, vandring etc..), men en gang må bli den første...

#191128  av erling

Huff da.. Har et par motorer til deg jeg. Vokser jo på trær de der heldigvis :D

#191131  av kake

Det kan jo hjelpe å bytte olje/filter oftere også kanskje ? Den olja jeg så på peilepinnen din på rudskogen sist så jo ut som svart asfalt nesten 8)

#191210  av jan-erik

Opp med humøret Arne. Dette ordner seg vettu :) En godt holdt 3SGE motor bør jo kunne tåle litt juling på banen, og det må vel kunne la seg skaffe forholdsvis rimelig?

Et lite tips: Ta oftere pauser, og ikke kjør fult så mange runder. Iallfall ikke når ikke alle måleinstrumenter er på plass. Men om du ser på hvor mange runder du får kjørt og hvor mye penger du legger ned i prosjektet ditt, så tror jeg uansett du har "billige" runder rundt på Norges racerbaner :wink:

Min orginale 1ZZ motor kunne jeg kjøre så mange runder dekkene holdt med, men nå med turbo må jeg hele tiden passe på at ting ikke blir for varmt mm.

#191312  av Christian

Synd med motorene ja, men det er nå gjerne slik de går når de presses såpass. :) Synes du gjør det bra jeg, redskapen skal brukes!

Dessuten er jo løypa klar den, skaff deg en 3s-gte og stapp den i bilen. (Brukes litt forsiktigere)
Så begynner du å bygge om 3s-ge motoren mens du har en bil som går og får deg ett skikkelig turbo/kompressor hjemmemekk prosjektet 8)

Det første som slår meg er at 3s-ge egentlig tåler ganske mye, siden du konsekvent ligger mellom 6-7200rpm ved banekjøring. I tillegg har du greie g-krefter som påvirker olje i bunnpanna, spesiellt om den ikke er helt full. Og det er den (de) jo aldri :lol: Med gateslicks forverres dette enda mer. Og det siste er oljetemperaturen, vet du ikke har noen måling på den, men den må jo være rimelig drøy etter f.eks 20 runder på Våler :wink:

Var det på Våler, med orginalmotoren, at vi kjørte i drøye 60min i ett strekk? Husker jeg tenkte med meg selv at den kan umulig tåle dette, men jaggu gikk den hjem igjen også :lol: :twisted:

#192976  av Arne rebel

Alle svarene ovenfor virker fornuftige, men fordi jeg satt i garagen i går og tok et par drammer "poppet" (ok, har lekt litt med tanken før) det opp en ide i hode mitt når jeg kikket under bilen....
Min "geniale ide" (tror jeg da selv) er å rive ut bensintanken og snu eksosen slik at den går i tunellen som tanken lå i før, montere en lang lyddemper der og dele eksosen slik at de går ut bak framdekkene på hver side. Der som den orginale eksosen før var montert kan nå brukes til en større oljekjøler. Fordi eksosen ikke må gå under oljepanna kan jeg lage den større slik at jeg kan få på mere olje...lurer litt på om jeg skal lage et system med en elektrisk oljepumpe med termostat som kjøler olja i bunnpanna, fordelen tror jeg er at en ikke mister noe oljetrykk på å trykke olja med den orginale oljepumpa ut til en kjøler. Tenkte jeg skulle montere en bensintank i bagasjerommet framme....
Gode ideèr eller bare vås :P :? :?:
Vedlegg
Her er det ganske god plass til en eksos potte...
Her er det ganske god plass til en eksos potte...
P2170383.JPG (309.12 kiB) Vist 194 ganger

#193016  av Morten

Morsom og spesiell ide, men en smule overkill kanskje (arbeidsmessig også)? :wink: En oljekjøler får du plass til uansett, f.eks. foran girkassa som på min. Skal du sveise ny eksos uansett kan du jo også gjøre det enklere med f.eks. eksos på høyre side av bilen og oljekjøler på venstre side (etter traversen)? Et tredje alternativ er jo ala markus med oljekjøler ved luftinntaket til motorrommet på høyre side (kjenner ikke til hvor mye forskjeller det eventuelt er på MKI og MKII på den biten).

Skal du ha noe helt spesielt som du er alene om i hele verden derimot er du jo på riktig spor! :mrgreen:
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 32