TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvordan klare avgass kravet?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#182271  av sindrejl

evneveik skrev:
sleeper skrev:husk at det er vel ikke så veldig sundt og puste inn noe av støvet som komer når du tømmer en kat... :wink:
Mye som ikke er sundt :D
Men er det bare å fjerne innmaten, eller må jeg sette inn et rør også? Bare mener å ha lest at det var lurt å putte inn et rør også pga lyd elns
like greit å kjøpe ny downpipe kanskje? jeg bestilte nettopp ny mani og downpipe :) mest for å kunne pakke dem pent inn i varmeisolerende bånd.

#182272  av sleeper

sindrejl skrev:
evneveik skrev:
sleeper skrev:husk at det er vel ikke så veldig sundt og puste inn noe av støvet som komer når du tømmer en kat... :wink:
Men er det bare å fjerne innmaten, eller må jeg sette inn et rør også? Bare mener å ha lest at det var lurt å putte inn et rør også pga lyd elns
like greit å kjøpe ny downpipe kanskje? jeg bestilte nettopp ny mani og downpipe :) mest for å kunne pakke dem pent inn i varmeisolerende bånd.
ikke like mye vits uten turbo.. :wink:

#182435  av 2fastgt4

dette spora litt av som vanlig :)

det leteste for deg er å vise bilen ett annet sted med varm motor,den SKALL være varm ved måling.
og det er mange andre som ville ha godkjent den på 0,55 spesielt hvis motor er kald.
og du kan vise bilen din akkurat der du vil,selv på andre gangs kontroll.

når jeg tok min så starta verdiene på rundt 7,0 ved helt kald motor men etter 10 min så datt den ned til rundt o,55 uten catt :)

#182612  av evneveik

2fastgt4 skrev:dette spora litt av som vanlig :)

det leteste for deg er å vise bilen ett annet sted med varm motor,den SKALL være varm ved måling.
og det er mange andre som ville ha godkjent den på 0,55 spesielt hvis motor er kald.
og du kan vise bilen din akkurat der du vil,selv på andre gangs kontroll.

når jeg tok min så starta verdiene på rundt 7,0 ved helt kald motor men etter 10 min så datt den ned til rundt o,55 uten catt :)
Litt avsporing er da som regel bare gøy :D
Men jeg er fornøyd med kun en feil egentlig, hadde det vært meg så hadde jeg funnet en haug med feil, mulig jeg er perfeksjonist. Men skal prøve med nye plugger, er lenge siden de ble skiftet uansett.
Igjen, takk så mye for hjelpen folkens :D

#182613  av Speeder

sindrejl skrev:
evneveik skrev:
PS: Katalysatoren sitter under bilen på celica'n uten den hersens tuboen :wink:

#182687  av evneveik

Fikk den godkjent idag når jeg var å la om dekk hos et annet verksted. Høyeste måling da var 0.06, uten at jeg gjorde noe annet enn å kjøre den varm rett før målingen.
Det beviser jo at det første verkstedet enten har bare satt en verdi eller målt den med en gang de startet den.

Så er det nye spørsmålet, klarer den avgass kravet uten katalysatoren? Ikke at jeg bryr meg så mye siden jeg sannsynligvis har solgt den innen 2år,men er jo greit å vite.
Er jo orginalt anlegg, men hvor mye kan jeg forvente å få av effekt?

#182707  av CelicaTurbo

Normalt skal den klare kravet uten katalysator men katalysatoren er fremdeles påbudt, til opplysning ;) Det er nok varmkjøringen som manglet ved første test, det står faktisk i biltilsynets veiledning at bilen skal varmkjøres skikkelig før test, enten ved prøvetur eller ved tomgang i xx minutter.

#192473  av Rømmling

min celica2.0 GTi 90mod
er den så gammel at den ikke går innen for avgass grensene??

har hatt min på EU sjekk i dag og den er høyere en 0,5

kun 2 feil. ene var rele som jeg hadde glemt å feste igjen og det andre er feil justert høyde på ene lyset så godt fornøyd.

#192482  av sleeper

er vel alle bilen som er reg etter 1.1 89 som skal ha under 0.5mmm (min må ivertfall ha det og den er en 89 mod..

#192533  av oleb

Hadde AKKURAT samme problemet på min da jeg hadde eu-kontroll i juli.
Fikk 0,55 og toerfeil.

Kjørte bilen skikkelig varm, og målte på et annet verksted --> 0,47 og godkjent (innholdet i min kat. var banket ut).

Så det trikset med å kjøre bilen skikkelig hardt før en tar den på kontroll, er nok i aller høyeste grad aktuelt.

#192622  av evneveik

Rømmling skrev:min celica2.0 GTi 90mod
er den så gammel at den ikke går innen for avgass grensene??

har hatt min på EU sjekk i dag og den er høyere en 0,5

kun 2 feil. ene var rele som jeg hadde glemt å feste igjen og det andre er feil justert høyde på ene lyset så godt fornøyd.
Så igjennom papirene for de tidligere kontrollene på min, der var det alt fra under 0,5 og langt over, men godkjent uansett, så er vel noen som ikke bryr seg om det.