TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøpe bil........st205 eller yaris t-sport

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #194376  av kermit

Hallo, er ny her, men har kikket litt rundt på forumet her, og funnet noen spørsmål som noen her forhåpentligvis kan svare på.
Går rundt og lurer på og kjøpe meg en st205 eller yaris t-sport, kunne trengt litt input om hva jeg skal se etter og ting som en bør være litt obs på :)
Har som sagt lest litt rundtom i forumet her (spesiellt om st205), mye fin info og finne, men har fremdeles litt jeg lurer på :)
spørsmål om st205:
Leste en plass at man får "angel eyes" til st205, eventuellt hvor får man det, og er det oxo til biler som er bygget for høyre kjøring?
Sitter med en oppfatning at original turboen kan være en svakhet, hvilken turbo er og anbefale som bytte? og finnest det noen som passer rett på uten en masse dill?
Hvor mye tåler drivverket av hk/nm sånn ca?
Er det noen som vet om det finnest konverterings kit for front montert ic?
Er det muligt og få motorene til st205 drift sikre og holdbare med ca 450hk?
Hvor mye koster en motor? (uten elektronikk og styring)

Mvh
Kenneth

Ps: legger ved et lite bilde av en supra jeg fant på nett, som jeg synest ser helt rett ut :P
Vedlegg
P1010200.jpg
P1010200.jpg (91.47 kiB) Vist 246 ganger

#194377  av ErikG

Yaris T-sport eller st205?? Svaret er enkelt. ST205!!! Vanlig Yaris T-sport går jo som en dass!! Da må du ihvertfall ha yaris T-sport turbo!

#194378  av kermit

selfølgelig!!!!!!!!alt uten turbo suger noe hemningsløst!!!! ;) :P

#194383  av kermit

som dere sikkert forstår, heller dette i favør av st205 ;)

#194396  av Hyperion

Om valget står mellom yaris t-sport turbo eller st205 så må det vel være vidt forskjellige kriterier... Jeg kjøpte meg st205 og angrer ikke (selv om jeg akkurat har kostet på den 60 000,- i div. reperasjoner :) )

Om du bruker søkeverktøyet her på forumet kan du finne mer om angeleyes og frontmontert ic. Begge deler skal la seg gjøre, men angeleyes er nå engang en bmw-ting. Om du skal ha 450 hk og en holdbar bil håper jeg du har tilgang på mye penger, for det koster nok en god del, men mulighetene er nok der.

Og ja, du får selvsagt kjøpt høyrestyrte st205.

Uansett: Kjøp den bilen du har mest lyst på og liker best (innenfor de økonomiske rammene selvsagt) :D

#194422  av kermit

Selfølgelig er det to vidt forskjellige biler, men prøver og holde meg litt til fornuften oxo, men tror den kommer til og tape nok engang. he he ;)
Hadde vert greit med en liten ok bil oxo, siden der jeg bosetter meg er stortsett svingete og SMALE veier, men på en annen side er d jo der en st205 ville vert skikkeligt gøy og hatt og :P

Selfølgelig er jeg interesert i din st205, må prøve og vurdere d jeg kommer over, er ikke en vanlig bil akkurat :)......pris, km, div info?

Angel eyes er noe som definitivt hører til kebab trallene, ja, men ikke dermed sagt at d ikke passer andre biler heller vel?

#194426  av MacGyver

Yaris turbo er jo og en morro bil da :)
men ikke så veldig stor att det gjør noe ;) men mye myye morro en kan ha med denne, trust me :)

#194429  av sindrejl

st205 er en vanvittig rå, sint og morro bil som kjører fletta av mye rart. Men da må du ha råd og tid til å fikse motor. Turbo er absolutt ingen svakhet, men det er dog motoren! :D Mange som har knust stempel o.l på disse bilene. Men nesten aldri hørt om turbohavari.

Skal du ha en holdbar bil er yaris'en et greit valg, men personlig hadde jeg heller tatt corolla tsport ;)

#194467  av Andy_Celica

Jeg ville også gått for en st205 :D
Morsom bil med masse potenisale, de går bra med små modifikasjoner, eneste negative er at de begynner å bli gamle, og det trekker jo med seg reperasjoner/slitedeler, der er nok yarisen bedre.

Eller er bilen rå den. 4X4 system som er helt rått. 50/50 fordeling med 1,5veis sperre bak (når det ene hjulet går fortere en det andre så sperrer de) Girkasse tåler massevis med hester det samme gjør drivverket!

Motorene er ikke direkte svake slik som sindrej skriver her, grunnen til at mange av de har tatt kvelden er pga at de får tenningsbank (som kommer av for høyt trykk uten å modifisere nødvendige ting) grensa på org ecu er da 1,0-1,1 bar, men har du i tilfelle datasprut er det ikke noe i veien for å klare 1,3 istede, alt henger jo i sammen. det handler om å gjøre ting nøye og rikig, blir det gjort holder motorene.

Turboen har da heller ingen spessiele svakheter (selv om det virker sånn på bilen til firewalk, fungere nå da :D ) Den holder lenge hvis den ikke blir pressa max (max er snakk om mere en 1,3bar) Men det er da oxo viktig med vedlikehold for at den skal holde. f.eks vaske/bytte filter jevnlig+ ofte oljeskift, skader heller ikke med en turbotimer :wink:

Edit: Hvis du leser denne posten, så ser du hva som er nødvendig for å dra ut masse hester + hvilken turbo som er bolt on :wink: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=14070

#194482  av sindrejl

Andy_Celica skrev: Motorene er ikke direkte svake slik som sindrej skriver her, grunnen til at mange av de har tatt kvelden er pga at de får tenningsbank (som kommer av for høyt trykk uten å modifisere nødvendige ting) grensa på org ecu er da 1,0-1,1 bar, men har du i tilfelle datasprut er det ikke noe i veien for å klare 1,3 istede, alt henger jo i sammen. det handler om å gjøre ting nøye og rikig, blir det gjort holder motorene.
Som du sier blir det feil av meg å si at motoren er en svakhet. Det er rett og slett bare litt uvørenhet med å skru trykket over 1.1bar uten å stille tenning deretter, uansett som det blir sagt her vil jeg anbefale datasprut som feks Apexi powerfc som er selvlærende og en del ferdig innstillt fra fabrikk, plugg ut gamle ecu, plugg i ny. Andy celica har en slik til salgs faktisk?

#194486  av Morten

sindrejl skrev:feks Apexi powerfc som er selvlærende og en del ferdig innstillt fra fabrikk, plugg ut gamle ecu, plugg i ny. Andy celica har en slik til salgs faktisk?
Eeehhh, selvlærende? :roll:

#194515  av kermit

Halloen :)
Takker fo fin input og god respons :)
Må innrømme at det er st205 jeg har lyst på, men er ikke så interessert i og skru, annet en at det skjer på mine premisser og ikke bilens!
Om dere forstår hva jeg mener :)
Så det jeg trenger nå er en holdbar bil som funker helt greit, også får jeg heller kjøpe meg en motor utenom som jeg kan ha i stua og gi litt omsorg og pleie, og forhåpentligvis kan skremme opp til 400-450hk og fremdeles slipper og skru så alt for mye etter at den har kommet i sitt rette element :)
Har hatt bil som jeg har skrudd ihjel tidligere, og det er jeg lei av, derfor skal dette gjørest SKIKKELIGT om det skal gjørest :)
Om dere vet om noen som skal selge st205 så mottar jeg tips om det med stoooooor interesse :D
Et spørsmål til: Er det andre forskjeller en i motor rommet på st205 og st205WRC? drivverk feks?

#194540  av cryptor

stiller meg også litt undrende til det med selvlæring på power fcen..
det eneste min har lært er det jeg har puttet inn via fc dataligiten.. men det kan jo hende jeg har oversett noen funksjoner :roll: