TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bytte av kjølevæske

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #202588  av Cerwin

Jeg tenkte jeg skulle bytte kjølevæske på bilen min nå før vinteren, og har et par spørsmål :)

Det er vel to dreneringsplugger for kjølevæsken, en på radiatoren, og en på motoren. Jeg leste en plass at man bare trengte å bruke dreneringspluggen på radiatoren siden man nesten fikk ut alt bare ved å bruke den.
Da jeg skulle prøve dette i dag syntes jeg det var veldig lite kjølevæske som kom ut da jeg åpnet dreneringspluggen, og ekspansjonstanken var helt full enda.
Siden jeg ikke får tømt systemet nok med bare denne dreneringspluggen må jeg bruke dreneringspluggen som er på motoren også, men jeg kan ikke finne den :lol:
Jeg så på en tegning i verkstedsmanualen at den skulle være i nærheten av oljefilteret. Men jeg fant bare to slags plugger\skruer ved oljefilteret, og er usikker på om at det kan være noen av de..
Jeg legger ved bilde av de to pluggene\skruene som jeg fant, og håper noen vet hvor jeg kan finne den rette dreneringspluggen :)

Bilen er forresten en Celica 97 mod. 1.8L.
Takker for alle svar!
Vedlegg
DSC02008.JPG
DSC02008.JPG (125.88 kiB) Vist 161 ganger
DSC02007.JPG
DSC02007.JPG (152.11 kiB) Vist 164 ganger

#202603  av csstian

Det var ikke mye å se på di bildene :)
Men ved å løsne dreneringspluggen på radiatoren for du bare ut det som er i radiatoren.Ekspansjonstanken er det ikke tapping på så vitt jeg vet.Så da må du enten skru den løs å tømme den eller ta en slange å suge det ut.Tapping av blokk jør det på en 14 mm skruv rett ved oljefilter.Trur bare det er en slik der i område.

#202625  av CelicaTurbo

bildene fungerer om du trykket på dem for å få den store versjonen.. aner ikke hva som har skjedd siden de er sorte her..

#202630  av csstian

Ja har du sett :)
Der er ivertfall skruven som skal ut for å tømme kjøleveska av blokka

#203124  av Cerwin

Takk for svar :D