TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hvor lenge ha pÃ¥ motorvarmer?

  • Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #206991  av Baba
 
Hei :D

Jeg lurer på hvor lenge man bør ha på motorvarmeren. Jobber nattskift begynner på jobb kl 21 til 07. Er det lurt å ha den på hele natta eller bare ha den på 2 eller 3 timer før jeg er ferdig på jobb....
Jeg veit at det er delte meninger om det..... Så la oss diskutere det..... Er det skadelig å ha den på hele natten?

 #206997  av STIRLING
 
En motor varmer skal ikke være skadelig. men i følge defa som leverer det meste andbefaler de å sette den på 1 time får man skal kjøre...

 #207050  av alpinelexus
 
eneste det kan være skadelig for er motorvarmern, det er ikke farlig og varme opp kjølevannet, så lenge det ikke overstiger kokepunktet

 #207170  av Rømmling
 
hvor kaldt er det hos deg da??
er det -10 så holder det vel med times tid men vis det er som her mitt på vinteren (-20 -40) så må man jo bare se på gradstokken og vurdere. er det -40 og man må ut med bil så holder det ikke med en time.

mener jeg hørte noe om mere enn 3time har ikke mye effekt.
 #207280  av @lpher
 
Baba skrev: Hei :D

Jeg lurer på hvor lenge man bør ha på motorvarmeren. Jobber nattskift begynner på jobb kl 21 til 07. Er det lurt å ha den på hele natta eller bare ha den på 2 eller 3 timer før jeg er ferdig på jobb....
Du bør nok ikke la den stå på hele natta...Defa selv sier mellom 1 og 3 timer..avhengig av utetemperaturen...OG hvor varmt du vil ha det i kupeen ;)
Baba skrev: Jeg veit at det er delte meninger om det..... SÃ¥ la oss diskutere det.....
Nothing to discuss...jeg har rett... :mrgreen:
Baba skrev: Er det skadelig å ha den på hele natten?
Short version....I TEORIEN....så kan en motor som får tilført ekstern varme over lengre lengre perioder...over flere måneder/år...ta skade av å bli "oppvarmet" UTEN at det er sirkulasjon i olja....da pakningene i motoren trenger smøring for ikke å morkne... HOWEVER....vi har både solgt og montert Defa i en mannsalder snart...og vi har ikke registerert ETT ENESTE tilfelle hvor dette har skjedd ;) Men...vi har fått beskjed av Defa om å "orientere om dette" uansett ;)

Men...i disse "spare strøm" tider...så kan det selvfølgelig være greit å spare litt på strømmen...og heller bruke disse pengene på fks bensin! :D

Uansett...om du hadde hatt Defa uret...så hadde sluppet å tenke på dette...da denne har en Auto-funksjon...som slår på varmen x-antall timer (1 til 3 timer) i forveien fra når du skal ut å kjøre...basert på hvor kaldt det er ute...så genialt og så enkelt ;)

Eller....du kan som meg....få innstallert den nye Defa SmartStart'en....som basicly er en fjernbetjent motorvarmerpakke....med rekkevidde på opptil 1200meter! :D

 #207284  av @lpher
 
STIRLING skrev:En motor varmer skal ikke være skadelig. men i følge defa som leverer det meste andbefaler de å sette den på 1 time får man skal kjøre...
Som sagt....1 til 3 timer er hva Defa anbefaler ;)

 #207286  av @lpher
 
alpinelexus skrev: eneste det kan være skadelig for er motorvarmern,
Bingo! ...og her er ligger stort sett den eneste grunnen til at motorvarmere tryner til slutt...om man aldri skifter frostveske på bilen sin...vil urenhetene i frostveska feste seg til elementet, og til syvende og siste forårsake kortslutning i det....og det vil da selvfølgelig slutte å fungere...så ikke slurv med frostveska folkens ;)
alpinelexus skrev: det er ikke farlig og varme opp kjølevannet,
Nope...not at all...å med ett element på mellom 400 og 650w...og ett helv. svært kjøleanlegg å fordele vannet på...så vil ikke maxtempen på vannet være mer i nærheten av hva den får gjennomgå når motoren er igang ;)
alpinelexus skrev: så lenge det ikke overstiger kokepunktet
Riktig...og det lar seg i teorien ikke gjøre...da sikringene vil gå lenge før det er en realitet :)
 #207362  av croco-Frod
 
En annen teori jeg har hørt det er blitt spekulert i, er at dersom motorvarmeren står på altfor lenge (vi snakker da selvfølgelig om langt lengre tid enn 3 timer!),
så vil oljefilmen i sylinderveggene "tørke bort" pga varmen og stillestående stempler.
Noe som ikke er gunstig ved oppstart.

Dette er en teori jeg har noe mistro til, men slenger den med i diskusjonen, slik at det kan bli litt fart rundt temaet :wink:

Uansett vil nok oppstart av en iskald motor være mer skadelig for motoren, enn oppstart av en "varm" motor, med dårlig oljefilm i sylinderveggen, velger jeg og tro! :roll:

Hilsen en kar som har grombilen sin i garasje om vinteren;)

 #207518  av @lpher
 
Det du nevner der er nok samme sak som jeg nevte lengre oppe ;) Men ett annet spørsmål som da dukker opp ang. oljefillmen på sylinderveggene... er åssen har det seg da at ikke motorene havarere i varmere strøk av verden da? :D
 #207519  av croco-Frod
 
Problemstillingen du nevner her, var akkurat den samme jeg tenkte med meg selv da jeg skrev innlegget.

For ved bruk av motorvarmer, kommer neppe sylinderveggene til å bli like varme som lufttemperaturen i sydligere land er til enhver tid!

Slik at utsagnet er nok på tynn is, noe jeg også understreker.

men da jeg engang har hørt nettopp dette, så valgte jeg å slenge det med som en del av diskusjonen.

Men en ting vi vel ikke trenger å diskutere, er at en bil som er utstyrt med kupe og motorvarmer, er det godt å sette seg inn i på en kald vinterdag, om man har husket å koble til selvfølgelig :wink:
 #207527  av @lpher
 
croco-Frod skrev: men da jeg engang har hørt nettopp dette, så valgte jeg å slenge det med som en del av diskusjonen.
Good man ;)
croco-Frod skrev: Men en ting vi vel ikke trenger å diskutere, er at en bil som er utstyrt med kupe og motorvarmer, er det godt å sette seg inn i på en kald vinterdag, om man har husket å koble til selvfølgelig :wink:
Bingo! Jeg kan fks. OVERHODET ikke se for meg at jeg noensinne kommer til å eie en bil (som jeg bruker hele året) som ikke har motorvarmepakke! :D Så addictive er det! :D

 #208389  av @lpher
 
Baba: ser foresten at du har postet samme spørsmål på andre utenlandske forum...vær da klar over at de anbefalinger du dår der ikke nødvendigvis stemmer overens med hva du bør benytte OM du har Defa's motorvarmersystem da? ;) ..da det finnes flere leverandører av motorvarmere som ikke er teknisk sammenlignbare med Defa ;)

 #208438  av Mr2Even
 
Skal varmeapparatet stå fullt åpent når motorvarmeren står på, eller er det det samme ?

 #208482  av @lpher
 
Mr2Even skrev:Skal varmeapparatet stå fullt åpent når motorvarmeren står på, eller er det det samme ?
Har ingenting å si hvilken possisjon det står i nei ;)

 #208486  av sindrejl
 
Mr2Even skrev:Skal varmeapparatet stå fullt åpent når motorvarmeren står på, eller er det det samme ?
varmeapparatet har ingen tilknytning til motorvarmer så det har ikke noe å si. For de som skal ha kupeevarmer så vil det si en egen varmevifte man monterer gjerne på passasjersiden.