TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • noen her med registert j-spec som kan hjelpe meg?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

 #208595  av Stiansen
 
Kilgallon skrev:Supraene går vel for fort for de gamle krøpplingene på BT.
Helt sikkert :?

 #208640  av @lpher
 
Fikk telefon fra en herremann i dag tidlig som holder på å sette skilt på en "lett trimmet" JDM-Supra....og det var ihvertfall ikke bare-bare.... Han var ihverfall full av bannskap ang. div. biltilsyn/trafikkstasjoner og ikke minst diverse numnuts "i bransjen" som lover å "regge bilen for deg for 25k" tydeligvis uten å ha full kjennskap til hva dette innebærer.

Men så dedikert som vedkommende er så har jeg full tro på at prosjektet hans blir gjennomført....on time ;)

 #209333  av 2fAst
 
azt: sender deg ett mob nr på pm,så kan du jo ringe å høre om han fortsatt ordner det.... :wink:

 #209685  av azt
 
ikke fått no pm 2fAst

 #209710  av Tore
 
Er det noen som vet hvor mye det koster å godkjenne/registrere i england? Ser dette som siste, og muligens eneste utvei nå :cry:

 #209715  av Kilgallon
 
Tore skrev:Er det noen som vet hvor mye det koster å godkjenne/registrere i england? Ser dette som siste, og muligens eneste utvei nå :cry:
du får vel ikke norske skilter på den da?
er jo verdt i prøve BT da... får jo ikke noe annet enn nei da.

 #209721  av Ã¸f
 
det var da svært hvor mye BT har imot supra :cry: .vurderer sterkt å regge den ene jdm-supraen min i sverige.

 #209727  av Kilgallon
 
Hvordan fungerer det å registrere bilen i utlandet?
Vil man da kunne få norske skilter på den?
Er det sånn at man får den registert i utlandet, og så betaler man registreringsavgiften i Norge, for så å få norske skilter på den?

 #209752  av Andy_Celica
 
Kilgallon skrev:Hvordan fungerer det å registrere bilen i utlandet?
Vil man da kunne få norske skilter på den?
Er det sånn at man får den registert i utlandet, og så betaler man registreringsavgiften i Norge, for så å få norske skilter på den?
Jepp stemmer.
Vet at endel store firmaer i sverige som http://www.j-spec.se og extreme-carz.com registrer bilene i england før de blir registrert, det er pga at det er mye lettere å registrere en bil i england og når den først er registrert i eu, så er det ikke noe problem å registrere den i et annet eu/eøs land etterpå.

 #209771  av WRC
 
Andy_Celica skrev:
Kilgallon skrev:Hvordan fungerer det å registrere bilen i utlandet?
Vil man da kunne få norske skilter på den?
Er det sånn at man får den registert i utlandet, og så betaler man registreringsavgiften i Norge, for så å få norske skilter på den?
Jepp stemmer.
Vet at endel store firmaer i sverige som http://www.j-spec.se og extreme-carz.com registrer bilene i england før de blir registrert, det er pga at det er mye lettere å registrere en bil i england og når den først er registrert i eu, så er det ikke noe problem å registrere den i et annet eu/eøs land etterpå.
Det er dette som var den såkalte untaksregelen da :D
Tidliger kunne man hente inn en Jspec supra fra Uk, som var registrert der, for så å enklere få godkjent den her.
Dette gjelder biler tatt inn fra et Eøs land eller USA.
Det som biltilsynet fant ut, med tips fra et japanbilimportfirma, var at supra tatt inn fra Japan til Uk, ble regget der uten krav til typegodkjennings papirer, altså ble de registrert inn i Uk på "untak". i følge norske lover.
Sannheten er at i Uk kan man importere hvilken som helst bil som er gamlere en 10år, og bare legge frem MOT (eu-godkjenning) ordne opp i noen papirer, og få skilt.
I allefall, så forandret biltilsynet, etter påpakning av veidirektoratet i april/mai 2006 reglene for untaksregistrering av biler.
Det de forlanger nå er at bilen du tar inn, som er registrert i et eøs land/usa, må være registrert etter "normale" regler i det landet den var registrert. Det må legges frem papirer som viser at din bil ikke har blitt regisrert inn i det tidligere landet etter noen form for fritak eller untak etter normale importregler.
Som nevnt tidligere opp her, så har det vist vært noen personer som har tipset veidirektoratet om at de reglene som lå til grunn før, ikke var riktige, og at burde forandres. Dette pga at disse personene selv da kunne selge sine registreringsløsninger/dokumenter.
Så untaksregelen kan nå da kun brukes på supra importet fra USA og supra ny solgt i UK, altså UK_spec. Biler som kommer fra Japan må ha typegodkjenningspapirer for å slippe igjennom.

 #209777  av tommis
 
Dette stemmer. For jeg godkjente min JDM m/engelsk vognkort i mai/juni i år. Men det var bare så vit den gikk igjennom fordi det foregikk en regelendring. Men siden min bil var tatt inn til Norge i 2005 ble den godkjent :mrgreen:
Så min og WRC sin var de siste som vart registert på den måten i Norge.
Men en mulighet kan jo være å registrere den først i England, så ta den med til Sverige å reistrere der, og til slutt kjøre inn på BT i nisseluelandet vårt.

 #209783  av Kilgallon
 
tommis skrev:Dette stemmer. For jeg godkjente min JDM m/engelsk vognkort i mai/juni i år. Men det var bare så vit den gikk igjennom fordi det foregikk en regelendring. Men siden min bil var tatt inn til Norge i 2005 ble den godkjent :mrgreen:
Så min og WRC sin var de siste som vart registert på den måten i Norge.
Men en mulighet kan jo være å registrere den først i England, så ta den med til Sverige å reistrere der, og til slutt kjøre inn på BT i nisseluelandet vårt.
Blir jo meget dyrt dette da, for ikke å snakke om tungtvindt..
 #210529  av InToTheBlue
 
Nettop funnet ut at BT har stoppet all import av japanske biler. Grunnen er at Tuv papirene som har blitt brukt gjelder europeiske biler og ikke japanske.Nå må man ned til Tuv og evt.skaffe orginalpapirer på bilen man skal registrere. Dette er VELDIG dyrt.
 #210643  av Kilgallon
 
InToTheBlue skrev:Nettop funnet ut at BT har stoppet all import av japanske biler. Grunnen er at Tuv papirene som har blitt brukt gjelder europeiske biler og ikke japanske.Nå må man ned til Tuv og evt.skaffe orginalpapirer på bilen man skal registrere. Dette er VELDIG dyrt.
Å dette er du sikker på? BT har vel ikke myndighet til å foreta noe slikt...
Må vel komme en lovendring først, noe ikke jeg har hørt noe om.

 #210721  av TurboKnut
 
Det stemmer nok det.

Det er en gruppe som er nedsatt av Vegdirektoratet som kaller seg SFOOR som har stanset all registrering av japanske biler (Skyline, Supra, Evo, RX7 etc).

Grunnen er at det tidligere har blitt fusket med TüV dokumenter (som vi har lest om tidligere), pluss at de mener at det er stor forskjell på biler produsert for det Europeiske markedet og det Asiatiske. De har vært i kontakt med TüV og TüV har bekreftet at de har brukt bakgrunnsmateriale fra tyske typegodkjenninger på enkelte av underlagsdokumentene når de har utstedt TüV papirer til japanske biler.

På bakgrunn av dette har Vegdirektoratet skrevet brev til TüV der de sier at det IKKE skal utstedes TüV dokument på japanske biler til Norge.

Og har man allerede fått et slikt dokument, så gjelder det ikke som dokumentasjon på at en japansk bil kan godkjennes i Norge lenger - selv om det som evt står i dokumentet er riktig (eller galt). For at et TüV dokument skal være "gyldig" må alle underlagsdokument fremlegges for denne gruppen i VD som da avgjør om bilen kan registreres eller ikke.
Og det er opp til vedkommende som skal registrere bilen å bevise at den tilfredstiller de krav som Vegdirektoratet i Norge stiller for at den skal kunne registreres.

Og underlagsdokumenter får man som regel ikke utlevert før man selv har vært og testet biler hos TüV.
Og det koster flesk...
Så på det nåværende tidspunkt ser det ut til at det er umulig å få skilt på en høyrerattet bil fra Japan.
Sist redigert av TurboKnut den 04 des 2006 23:46, redigert 2 ganger totalt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7