TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Toll pÃ¥ varer fra utlandet?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #210043  av Mr2 Mk2

Hvordan er det med toll på varer fra utlandet?Må alt betales toll på, og hvordan bestemmes det evt hvor mye?

#210048  av jumbo

Det er egentlig et fåtall varer som er tollbelagt.... som f.eks alkohol etc

Det er ikke toll på bildeler.

Derimot må man betale 25% mva av verdien inkl. frakt, dersom denne overstiger 200 kr.

#210049  av Helmer

Varer som koster mer enn 200 norske kroner må du i utgangspunktet betale toll på om jeg ikke husker helt feil.

Men om du spør selger om å sette ned verdien på varen du kjøper, kan du slippe unna noe billigere. Selger får jo uansett prisen de forlanger...

#210050  av Helmer

Var momsen jeg tenkte på... :oops: :)

#210051  av Mr2 Mk2

tenkte på en "noe" dyr pakke fra Takakaira, men dette skal jeg slippe toll på? Betalte ikke toll forrige gang,men da var det et langt mindre beløp da :lol:

#210055  av celicat23

Mr2 Mk2 skrev:tenkte på en "noe" dyr pakke fra Takakaira, men dette skal jeg slippe toll på? Betalte ikke toll forrige gang,men da var det et langt mindre beløp da :lol:
Du betaler ikke toll. Du betaler "kun" 25% mva på prisen av varene+frakt.

#210056  av Daniel_hoy

Mr2 Mk2 skrev:tenkte på en "noe" dyr pakke fra Takakaira, men dette skal jeg slippe toll på? Betalte ikke toll forrige gang,men da var det et langt mindre beløp da :lol:
Har hørt at Takakaira skriver en del ned på verdien. Men det er bare å høre med dei. Eneste som er negativt med å skrive ned verdien er viss den blir mistenksomt lav eller at det skjer noe med sendingen. Da gjelder vel bare forsikringen for verdien på pakken

#210115  av Kilgallon

Får du selgeren til å sende pakken som gift(gave) er summen 1000kr føre du på betale toll av den. Sendes den ikke som gift er prisen 200kr.
Men man kan jo bare få selgeren til å skrive en lav verdi på pakken da, så slipper du billigere unna, eller helt unna tollavgiftene.

#210278  av Neemi

Og igjen.....du betaler IKKE toll, men MOMS.
Man kaller prosessen tollklarering/fortolling.
Det lages en beregning over hva slags varer det er (for statistikkens skyld) og denne viser også vareverdier o.l. som igjen viser om det er momspliktig eller ei.
Det dokumentet heter tolldeklarasjon (kalles også fortolling(-sdokument), importfortolling, importklarering)

Risken ved å sette ned verdien er som nevnt forsikringen.
Dersom de er mistenksomme til verdien, kan de åpne pakken og kontrollere.
Forøvrig er det selgers ansvar at summen er korrekt og at papirene som følger med er overens med produktet.
I verste fall får du beskjed om å sende inn original faktura slik at de kan momse etter den.

#210281  av Kilgallon

Hvis jeg kjøper f.eks: en mobiltelefon i USA for 200US, og ber selgeren sette verdien til 130USD. Så finner aldri de på tollen ut det. For en person kan jo selge sine varer til den prisen han måtte føle for dette. Dette har jeg gjort 50 ganger fra ebay, USA og England. Både kjøpt telefoner, PSP og andre dyre ting. Aldri betalt moms for noe av det jeg har kjøpt fra utlandet. Alltid fått selgeren til og sette verdien på pakken til under 1000kroner. Som sagt; aldri vært noe problem :D

Men hvis selgeren sender en pakke som er forsikret, da lønner det seg ikke og sette ned verdien på pakken. For da vil man bare få tilbake det beløpet som er skrevet på pakken.

#210318  av kennethx

Og det er jo fantastisk smart å skrive om og skrive ned verdien på varer på et offentlig forum! :roll:

Sist jeg bestillte fra you know where, så ba jeg dem å skrive reell verdi på pakken, og jeg betalte mine 25% MVA. Så var jeg sikker på at jeg ikke fikk noe problemer om det skulle bli oppdaget, for da var det jo ikke noe å oppdage.

...men tenk dere litt om hva dere skriver på ett offentlig forum. Vi har PM funsjonalitet her... :wink:

#210344  av sindrejl

toll koster noen få kroner uansett så det betyr særdeles lite :)

#210347  av sindrejl

ååh? Så toll er så mye som 10,7%!? shite

#210382  av Kilgallon

kennethx skrev:Og det er jo fantastisk smart å skrive om og skrive ned verdien på varer på et offentlig forum! :roll:

Sist jeg bestillte fra you know where, så ba jeg dem å skrive reell verdi på pakken, og jeg betalte mine 25% MVA. Så var jeg sikker på at jeg ikke fikk noe problemer om det skulle bli oppdaget, for da var det jo ikke noe å oppdage.

...men tenk dere litt om hva dere skriver på ett offentlig forum. Vi har PM funsjonalitet her... :wink:
Om tollvesenet skulle dukke opp på døra mi, fordi jeg har skrevet dette på forumet her. Da sier jeg bare gratulerer da vettu! Men at dem skulle dukke opp, eller gjøre noe med dette er jo under en brøksdel av en prosent da.