elino skrev: Vår mann viste bilen i Drammen i dag....og det kun for å få bekreftet det som er skrevet i denne tråden...det er ikke bare bare å få godkjent en JDM Supra i Norge i dag. Bilen må være dønn original og med godkjente Tûv papirer, så vår mann blir uten skilt ser det ut tilJeg har hatt mye kontakt med Vegdirektoratet angående dette, og det ser ut som om det er en stor og vanskelig oppgave.
- Eller egentlig ikke, det er bare det at det koster så innmari mye og nåløyet er så bitte-bitte lite.
Det virker som om de testene VD krever for å kunne registrere er nærmest umulige å få gjennomført. VD har vært i kontakt med "alle" og det ser ikke ut til at det foreligger noen godkjente krasjtester på JDM biler for NORGE siden det ikke er samme kravene i andre EU land som i Norge. Vi har folk i Tyskland som også hjelper oss litt, og de har vært i kontakt med flere instanser og det er ingen som har testet bilene tidligere.
Det er ikke tvil om at en Supra klarer en krasjtest (når også en gammel Micra klarer den) - men siden bilen er produsert for JDM markedet kan man ikke bruke underlagsdokumentene til feks en tysk Supra med targatak.
Jeg har fått utført et par tester på Supra, og den bilen (det eksemplaret) klarte ikke kravene som VD krevde for å kunne godkjenne den.
Det var mye om å gjøre også, - hele 182 % avvik men selvfølgelig kan noe skyldes at bilen vi egentlig skulle teste ikke fungerte når jeg skulle kjøre, så jeg måtte bare ta en bil som ikke var klargjort og rase ned med den istedet.
De som testet bilen mente at siden bilen hadde annen motorstyring, andre turboer og diverse andre forandringer i forhold til tyske biler, så var det ikke sikkert at JDM bilene ville klare testene om de så var helt nye.
Vi jobber også med / mot VD for å se om det i det hele tatt er mulig å få utført disse testene og at det fortsatt skal være økonomisk forsvarlig.
Til nå har Japan Auto og meg brukt (dvs jeg har brukt, de har betalt

Å få papir før nyttår tror jeg vi bare kan glemme.
Nå skal det også sies at vi prøver å få dette til etter de krav og regler som VD har satt og ikke prøver oss på "kreative løsninger" som kan ende opp med skilt bare for en kortere tid...