TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Modifisere motor, datasprut, styling, totalrenovering +++

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

 #214356  av FireWalk
 
sleeper skrev:Hva heter pluggene du bruker nå og hva hette de du brukte før?
Før kjørte jeg på de orginale Denso Iridium(?) pluggene fra toyota. Sikkert veldig gode plugger til bruk på orginal motor. Men problemet mitt er at den resistoren skaper noe trøbbel med datasprutet. Lurer på om gnisten rett og slett blir for svak..
Det funker greit med orginalplugger, men under full gass blir den litt gretten. Akkurat som om den tenner dårligere proposjonalt med turtallet under trykk. Er faktisk ikke helt 100% sikker på hva det kommer av.

Nå bytta jeg til NGK BCP7ES plugger uten resistor, og det ble mye bedre. Disse er 1 grad kaldere enn orginalt. Så med mindre man trimmer bilen og kjører på trykk over standard kan man bruke NGK BCP6ES, som har orginal varmegrad.

for 4 stk NGK BCP7ES betalte jeg 148 kr eller noe på bildeler. For orginal plugger må jeg ut med rundt 170 kr pr plugg! Så da er egentlig valget klart for min del. :wink:

PS:

Med 1 grad kaldere plugger måtte jeg retardere fortenningen litt på tomgang da jeg hørte at den feiltente en del i forhold til hva den gjorde med orginalpluggene. Dette er imidlertid ikke noe å bry seg om siden de veier opp for det under høyere load. :)

 #214402  av CelicaTurbo
 
for andre: merk at prisforskjellen til Toyota er pga at de orginale pluggene er platina og ment for å vare 100.000km, mens BCP er kobberplugger og varer en fjerdedel eller mindre.. ikke at det betyr noe, den lavere prisen gjør opp for den kortere varigheten og det er ikke spesiellt vanskelig å bytte plugger akkurat :lol:

 #214419  av erling
 
FireWalk skrev:En liten oppdatering. Tenkte jeg skulle forsøke å ikke la det gå så alt for lenge mellom hver gang siden det da alltid ender med at jeg glemmer mye..

I dag har jeg skiftet til nye NGK plugger uten resistor da de vist nok skal fungere mye bedre sammen med datasprutet mitt enn de orginale. Noe som ser ut til å stemme utifra det jeg har fått testet hittil.

Videre har vi fjernet en del elektromagnetisk støy fra coilene og tenningsmodulene ved å isolere samt omplasert litt på diverse støykilder.

Har også lagt inn en helt ny tennings tabell, som jeg ærlig og rederlig stjal fra en kar fra statene. Han har 271 hk på hjula med samme tenningsoppsett, dog med en GT4, men det er jo så godt som samme motoren så jeg tenkte jeg skulle teste for så å modifisere ved hjelp av bankesensor, men det så faktisk ut til å funke utrolig bra uten tilpassing. Vanvittig god respons. Syntes først tenningen så litt VEL agresiv ut! Men det finnes ikke tenningsbank, og bilen går som et uvær. Kan ha noe med det kalde været og gjøre og (9 grader) men må uansett teste mer for å forsikre meg om at dette er holdbart.

Har også koblet på instrument for å overvåke tenningsignalet i den hensikt å renske det for støy.

Tok en kompresjonstest også for sikkerhet skyld. 170 psi på alle cylindere. :-)

Noen bilder fra dagens økt:
Hei!

Har du noe erfaring med mapping ut i fra megalogviewer, i forhold til autotune? Hva er best?

 #214443  av injee
 
Mektig imponert over MR2'en din. Stå på! :-)

 #214451  av FireWalk
 
erling skrev:
Hei!

Har du noe erfaring med mapping ut i fra megalogviewer, i forhold til autotune? Hva er best?
Hei!


Autotune:


Autotune på bensintabellen via riktig kalibrert bredbåndsensor fungerer veldig bra på cruising! Jeg vil påstå at det fungerer akkurat like bra som dyno-tuning.

Problemet er at autotune trenger minimum 1 sekund pr punkt den skal justere på tabellen, og det da under en gitt load. Og hver gang den justerer er det finkalibrering den utfører. Dvs ca 1% +-, dermed trenger den en del tid på å få det helt rett.

Forsøk å holde bilen på akkurat 0,72 bar ladetrykk f.eks, uten å regulere det ved å slippe opp eller øke gasspådraget. Det er helt komplett umulig. Selv i lange oppoverbakker får en bare gjort relativt små forandringer. Autotune er forholdsvis konservativt, og trenger lang tid på å få tabellen 100%. Derfor er det en fordel å kjøre bilen på rullene, der du har full kontroll over loaden du vil utsette motor for, slik at du da kan justere bensin og tenning optimalt under alle forhold.

Jeg har klart å fått tabellen min ganske bra ved å kjøre opp og ned en undersjøisk tunnel her, med ganske bratt stigning. Da har jeg regulert bensinmengden og tenningen ved hjelp av tastetrykk der jeg justerer det grovt, +- 1% pr tastetrykk, og så lar jeg autotune ta seg av finkalibreringen. På den måten burde man klare å få det ca 90%. Men for å få det helt 100% må man nok på rullene..

Husk at under autotune er det viktig at en holder en jevn load på motoren. Full gass har lite for seg siden trykket i innsugsmanefolden da øker hele tiden akkurat som turtall og alt annet, og autotune vil da ikke få nok tid til å forandre på noe som helst.

Finn en lang stigning og hold jevn gass/load oppover, Øk gradvis. og la autotune få god tid på hvert punkt. En kan gå inn og justere manuelt dersom en tydelig ser på A/F ratioen at noe er helt feil. Autotune er for Finkalibrering! :D

Megalogviewer / Dataloging:

Fordelen med dataloging er at man kan sette seg ned i ro og mak og studere hva som foregår i motoren og veie de forskjellige verdiene opp mot hverandre. Da kan en få med seg ting en ikke har sjans til å legge merke til når alt fyker forbi på skjermen realtime mens en er ute og kjører. Man kan da overvåke tenningsbank vs tenningskurven og bensinmengden vs MAP osv. Så kan en gå inn og foreta endringer, for så å ta seg en ny tur og se om det ble noe bedre.

En annen VIKTIG finesse med dataloging er at en kan legge inn markører i loggen. F.eks om du kjører på 4000 rpm, 1,0 bar og motoren begynner å fjuske litt. Da trykker du på Space på tastaturet hver gang rykkingen forekommer. Da lagrer du en markør på datalogen. Så kan du sette deg ned når du kommer hjem og se nøyaktig hva som foregår i motoren akkurat da rykkingen forekom. Så kan du utifra den informasjonen finne ut hva som er galt.

Dette er jo feilsøking på et nivå som overgår selv Merkeverkstedets egenskaper. Siden du logger alt av data, og ikke bare leser ut basic feilkoder.

En annen fordel med megalogviewer og dataloging er at man kan la programmet prosessere de data du har samlet på en prøvetur, for så å extrapolere et alternativt oppsett som programmet (utifra A/F ratio, Tenningsbank, eksos temp osv) mener vil fungere bedre enn de instillinger som er der. Da vil den komme opp med en endret bensin og tenningstabell. Som regel fungerer dette veldig bra, men man kan ikke stole blindt på slike programmer. Dersom sensorer er litt feilkalibrert kan den jo gi helt gale verdier som vil smelte det meste i motoren om en forsøker å bruke dem..

Jeg bruker disse programmene som en guide. For å se om jeg beveger meg i riktig retning.

En annen kjekk finesse med Megalogviewer er at man kan få opp Hestekrefter og Dreiemoment realtime mens en kjører f.eks i 3. giret.

Dette klarer den å finne ut av ved at du legger inn utvekslingene på gir, vekt på bilen, farten på bilen osv. Det tallet du får opp er antall HK produsert i motoren og på hjula etter at den har trekt ifra tap fra drivverk.
I teorien skal dette fungere godt, men det vil aldri bli like nøyaktig som en dynorun. Uansett, så er det et fint verktøy for å se om du beveger deg i riktig retning med tuningen av bilen din.

Konklusjon:

Jeg vil ikke si at noen av delene er "Best" i den forstand. Det beste er å bruke en kombinasjon av begge deler. Autotune fungerer jo kun på bensindelen. Tenningen må du skrive inn manuelt, for så å la ECU regulere den +- (den verdien du setter inn selv i grader fortenningen den skal få lov å retardere) for å hele tiden holde tenningen så agresiv som mulig, men samtidig unngå tenningsbank.

Det kan være greit å bruke autotune til å finkalibrere bilen, også kan en grovjustere den utifra datalogen. best result oppnås utvilsomt når en bruker en kombinasjon av de to.

Jeg kommer nok til å kjøre bilen min på rullene i vår en gang, bare for å få det helt 100%. Men jeg tror nok at dersom en har litt tolmodighet er det fult mulig å gå det 90% og vel så det ved å tune på landeveien.

ps: det anbefales å være to i bilen når en gjør dette. det er svært distraherende å drive å fikle med en laptop samtidig som man kjører.

 #214516  av erling
 
FireWalk skrev:
Megalogviewer / Dataloging:

En annen fordel med megalogviewer og dataloging er at man kan la programmet prosessere de data du har samlet på en prøvetur, for så å extrapolere et alternativt oppsett som programmet (utifra A/F ratio, Tenningsbank, eksos temp osv) mener vil fungere bedre enn de instillinger som er der. Da vil den komme opp med en endret bensin og tenningstabell. Som regel fungerer dette veldig bra, men man kan ikke stole blindt på slike programmer. Dersom sensorer er litt feilkalibrert kan den jo gi helt gale verdier som vil smelte det meste i motoren om en forsøker å bruke dem..
Er den måten jeg gjør det på ja, virker som det funker bra. Har ikke fått helt gang på autotune, synes det virka litt tregt. Ikke så lett å holde øye me hva den justerer heller.
FireWalk skrev:En annen kjekk finesse med Megalogviewer er at man kan få opp Hestekrefter og Dreiemoment realtime mens en kjører f.eks i 3. giret.

Dette klarer den å finne ut av ved at du legger inn utvekslingene på gir, vekt på bilen, farten på bilen osv. Det tallet du får opp er antall HK produsert i motoren og på hjula etter at den har trekt ifra tap fra drivverk.
I teorien skal dette fungere godt, men det vil aldri bli like nøyaktig som en dynorun. Uansett, så er det et fint verktøy for å se om du beveger deg i riktig retning med tuningen av bilen din.
Det hørtes veldig greit ut. Har ikke begynt på tenningsmappet ennå p.g.a latskap, men det der må jo testes. :)

 #214519  av FireWalk
 
erling skrev:
Det hørtes veldig greit ut. Har ikke begynt på tenningsmappet ennå p.g.a latskap, men det der må jo testes. :)
Jeg kan jo eksportere bensin og tenningstabellen min så kan du jo se hvordan den går med det oppsettet. Selv om motorene i utgangspunktet skal være like så vil det jo alltids være forskjeller på dem slik at et oppsett ikke nødvendigvis funker like bra selv på to helt identiske motorer. Men det blir jo et greit utgangspunkt om du akkurat har begynt på instillingene. Vet ikke hvilke modifikasjoner du har på din nå, men det er jo bare å prøve seg frem. Du har jo iallefall effektkurven da, så kan du jo eventuelt trekke fra i prosent dersom du får tenningsbank, eller legge på litt alt ettersom.

 #214535  av erling
 
Ikke helt likt, har 3.0 V6 uten turbo jeg :) Men har den samme knockmodulen som deg, bare å koble den opp og få logga det og før jeg justerer tenning :)

 #214537  av FireWalk
 
erling skrev:Ikke helt likt, har 3.0 V6 uten turbo jeg :) Men har den samme knockmodulen som deg, bare å koble den opp og få logga det og før jeg justerer tenning :)
aha! Tok det for gidt at du hadde 3S-Gte jeg.. :-)
Borris modulen du har altså? er du plaget med overfølsomhet? Min lyser hele tiden, selv om følsomhetsregulatoren er skrudd helt tilbake. Når det er knock så blinker den mye kraftigere, men det irriterendes lyset er der hele tiden. Utifra hva jeg har lest så forstod jeg det slik at det er meningen man skal vri følsomheten tilbake slik at det slukker, også litt frem igjen slik at det holder seg slukket, og kun lyser når der er tenningsbank. Min gjør begge deler.... Og det går ikke an å justere følsomheten lenger bak. Lurer på om det er mye støy fra f.eks coiler som kanskje slår inn på den. Men den kabelen skulle jo være skjermet..

Kanskje jeg bør forsøke med en liten motstand... tok "Hammer" trikset og dundret løs på blokka for å sjekke at den faktisk fungerte, og det gjorde den. Så funker, det gjør den. Men det er jo irriterende at den dioden skal lyse hele tiden da..

 #214620  av erling
 
Dingsen til Boris ja. Har ikke kobla den skikklig opp ennå jeg da. Men du skal justere den frem til den akkurat såvidt tenner lyset på tomgang, og deretter 15-20 grader tilbake. Skal jo bare tenne når du har knock. Har testa det på min og det funka greit. Men jeg kommer til å droppe det lyset, så lenge jeg har mulighet til å logge får det være godt nok.

Ref: http://www.viatrack.ca/KnockMS/WiringMS.JPG

 #214658  av FireWalk
 
erling skrev:Dingsen til Boris ja. Har ikke kobla den skikklig opp ennå jeg da. Men du skal justere den frem til den akkurat såvidt tenner lyset på tomgang, og deretter 15-20 grader tilbake. Skal jo bare tenne når du har knock. Har testa det på min og det funka greit. Men jeg kommer til å droppe det lyset, så lenge jeg har mulighet til å logge får det være godt nok.

Ref: http://www.viatrack.ca/KnockMS/WiringMS.JPG
Det er akkurat det jeg har gjort. Fulgte den bruksanvisningen til punkt og prikke. men uansett hvor mye jeg stikker ned følsomheten så slukker ikke lyset. Det som er problemet. Misstenker at teflon kabelen kanskje plukker opp noe støy fra coil pakkene, siden den ligger ganske nært opptil der. Eller fra dynamoen. :?

Skal forsøke med en motstand å se om jeg får ned følsomheten litt. Litt uginstig om den ligger å plukker opp vanlig motorstøy og tolker det som tenningsbank for så å retardere tenningen som et resultat av det.

 #214660  av erling
 
Begge ledningene fra dioden skal inn i boksen, både + og -. Er jo en motstand i boksen. Du får gå over koblingene en gang til, hvis alt er rett så vet ikke jeg :)

 #214663  av FireWalk
 
erling skrev:Begge ledningene fra dioden skal inn i boksen, både + og -. Er jo en motstand i boksen. Du får gå over koblingene en gang til, hvis alt er rett så vet ikke jeg :)
Har gått over det både 3 og 4 ganger :) Alt er rett. Er ikke ledningene koblet til boksen så vil den jo ikke lyse i det hele tatt, hadde den blitt koblet til 12v så hadde jo dioden tatt kvelden med en gang.

Den lyser hele tiden, og når jeg vrir på justeringskruen så slukker ikke lyset. Har sjekket hele spekteret. Bankesensoren funker, for om jeg slår med en hammer på blokka så blinker dioden ekstra kraftig. Men jeg tror den fanger opp noe støy som gjør at den blir overfølsom nok til at det innebygde filteret ikke blir bredt nok til å ignorere "signalet" som oppstår pga støyen. Fikk akkurat en mail fra boris om dette. Han mente på jeg burde forsøke å koble en motstand FØR selve boksen for å forsøke å filtrere ned signalet litt.

Irriterende med slik knoting.. liker når ting fungerer rett ut av esken jeg. :lol: Men skal nok få det til på et vis. Dvs, bankesensor systemet funker jo og gir input til ECU, men det er rett og slett bare for følsomt.. Forteller ECU at der er tenningsbank når det bare er støy den plukker opp. men men, ikke noe stort problem. Regner med å ha det fikset innen noen dager. Får prøve med diverse motstander og se hva som funker best :D

 #214664  av FireWalk
 
vel, nok om den boris modulen. På tide å legge ut gårsdagens dagsverk:

Fikk endelig rettet opp den felgen som tok kvelden. Dette er ordentlig kvalitetsfelger som ofte blir brukt på terreng biler. Jeg fant ut at jeg ville ha noe ordentlig sterke felger siden jeg kjører på mye dårlig vei. Når det da først blir bulk i slike felger er det ekstra vanskelig å få rettet dem ut. Men det gikk til slutt :)

1. Rette opp felgene.
2. Pusse dem ned.
3. Lakke dem på nytt.
4. Ha på nye dekk.

Som dere kan se oppdaget jeg at det ble litt problematisk å få med seg 1 felg med dekk, og 2 nye dekk i MR2en... Der er jo tross alt meget begrenset med plass. Tok av hodestøtten til passasjersetet, og da gikk det AKKURAT. Måtte støtte opp med puter mot midtkonsollen for å unngå å få merker der, og for at jeg i det hele tatt skulle klare å gire.. :P
Vedlegg
Bilde103.jpg
Bilde103.jpg (179.33 kiB) Vist 769 ganger
hmm.. jaja, skal det gå så skal det gå..
hmm.. jaja, skal det gå så skal det gå..
Bilde101.jpg (194.58 kiB) Vist 772 ganger

 #214666  av FireWalk
 
mer:
Vedlegg
Da var endelig dekket på, og felgene klare til å settes på bilen igjen.
Da var endelig dekket på, og felgene klare til å settes på bilen igjen.
Bilde109.jpg (176.18 kiB) Vist 771 ganger
balansering av felg
balansering av felg
Bilde108.jpg (209.98 kiB) Vist 769 ganger
Bilde106.jpg
Bilde106.jpg (220.85 kiB) Vist 766 ganger
Oppvarming av felg med gass, og hydraulikk til å presse den forsiktig ut igjen.
Oppvarming av felg med gass, og hydraulikk til å presse den forsiktig ut igjen.
Bilde105.jpg (257.81 kiB) Vist 783 ganger
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 36