sindrejl skrev:
Menne lurer fremdeles på om hvis man øker stallspeed betyr det at girkassa slurer enda mer før det skjer noe? eller omvendt?
Skifter du til 3200 converter vil turtallet "før det skjer noe" økes i forhold til den orginale (er vel 2600 o/m org), men dette merker du ikke noe spesielt til ved vanlig kjøring, kun ved belastning som ved aks eller kjøring i bakker etc.
Stallspeed (virkelig)= det turtall som motor får med fullgass om automaten er låst med f. eks Transbreak, om man låser hjula med bremsene så får man oftest ett lavere "brake stall" pga at hjulene begynner å spinne.
Husk også at stallspeeden er ulike avhengig av hvor mye vrid motoren leverer, Ex en converter bakom en mye trimmet motor har en stall på ex 3000, samme converter bakom en mindre trimmet motor så orker ikke motoren opp till mer enn kanskje 2200 o/m.
Flash stall = det turtall som converteren slipper opp motoren til ved en fullgass start fra tomgang.
Optimal stallspeed = Generelt 5-700 rpm under turtallet der max dreiemoment på motor er.
STR = Eksakt vridmoment ut / på eksakt vridmoment in, Converteren multipliserer altså vridmomentet opp till ca 2,5 (standard turbin = ca 1,9) ganger i startøyeblikket men så fort bilen settes i bevegelse så faller STRn raskt og planer ut till 1 som er når automatens inngående aksel er kommet opp till samme omdreining som motoren
Generelt så kan man vel si att man får hva man betaler for når det gjelder converter, de billigste oftest ombygde originale rundt 11-12" med omvinklede eller ombygde impellers er som oftest ikke like effektive (lavere STR) som en mindre converter som kan kjøre med mer effektive vinkler på impellerene,mer effektiv stator design og mindre impeller turbin klaring, og likevel få høgere stall pga mindre diameter.
Har du funnet noen ny converter til bilen
Har fundert litt på ombygging av kassa jeg også, og som Magne skriver så er Ole Ringstad en av de bedre på slikt, bedre kjøling av olje er også et must.
Skal du seinere trimme motoren så må du også ta hensyn til dette ved valg av stallspeed.
For mange år siden fikk jeg Åge Gustavsen (nå Converterservice) til å bygge om stall på org converter til en US bil jeg hadde da, og det var merkbar forskjell på effekt ved start og gassrespons fra cruisefart og opp, men kan ikke si at det var noen forskjell i bensinforbruk, men brydde meg vel egentlig ikke så mye om bensinforbruk da heller.
Nå har jeg en annen US bil med en stroka motor jeg byggde spesielt for effekt ved lavt turtall, etter en del prøving med ulike convertere har jeg nå en 10" TCT converter med stall på 3500 o/m og forskjellen er som natt og dag mellom denne og en som tilsvarer orginal, ble rett og slett en brutal endring på gassresponsen under 70-80 km/t.