Jeg så en diskusjon på mr2oc.co.uk for en tid tilbake hvor det ble postet noen dynopapirer fra et dynotreff som de hadde hatt. Typisk for grafene med 3S-GE sugemotorene var at bensinblandingen økte plutselig meget dramatisk over 6000 o/min, samtidig som dreiemomentet fallt som en stein. Det var felles for samtlige grafer for 3S-GE motoren. Det ble kommentert i tråden at det var slik for å kjøle motoren ved høye turtall, men jeg har ikke helt tiltro til den forklaringen. Hvorfor i all verden skal motoren ha et behov for ekstra kjøling plutselig de siste 1000 o/min før turtallssperren?
Med tanke på at dreiemomentet også begynner å falle dramatisk på samme nivå lurer jeg litt på om dette kanskje er et triks fra Toyota for å forme effektkurven innenfor turtallsgrensen pga at motoren kanskje var i stand til å yte på høyere turtall, men at Toyota av pålitelighetsgrunner/konstruksjonsmessige grunner ikke ønsket at motoren skulle ha høyere turtallsgrense. Noen som vet turtallsgrensen på motoren som står i 94+ Celica GT? Denne motoren har jeg sett flere grafer på som tyder på at den har samme turtallsgrense som 2. gen 3S-GE, men at effekttoppen er på en tanke høyere turtall, meget tett på turtallssperren.
Se vedlagt graf, det var den eneste jeg kunne finne igjen nå. Dette er en mildt oppgradert 2. gen 3S-GE med full eksos inkludert 4-2-1 grenrør, ellers ingen modifikasjoner. Her ser dere bensinblandingen bli dramatisk fetere over 6000 o/min.
Så, noen som kan bekrefte/avkrefte om den fete blandingen er for å kjøle ned forbrenningen? Om dette er noe som normalt gjøres på sugemotorer og høyt turtall?
Med tanke på at dreiemomentet også begynner å falle dramatisk på samme nivå lurer jeg litt på om dette kanskje er et triks fra Toyota for å forme effektkurven innenfor turtallsgrensen pga at motoren kanskje var i stand til å yte på høyere turtall, men at Toyota av pålitelighetsgrunner/konstruksjonsmessige grunner ikke ønsket at motoren skulle ha høyere turtallsgrense. Noen som vet turtallsgrensen på motoren som står i 94+ Celica GT? Denne motoren har jeg sett flere grafer på som tyder på at den har samme turtallsgrense som 2. gen 3S-GE, men at effekttoppen er på en tanke høyere turtall, meget tett på turtallssperren.
Se vedlagt graf, det var den eneste jeg kunne finne igjen nå. Dette er en mildt oppgradert 2. gen 3S-GE med full eksos inkludert 4-2-1 grenrør, ellers ingen modifikasjoner. Her ser dere bensinblandingen bli dramatisk fetere over 6000 o/min.
Så, noen som kan bekrefte/avkrefte om den fete blandingen er for å kjøle ned forbrenningen? Om dette er noe som normalt gjøres på sugemotorer og høyt turtall?
Vedlegg
- Kristian - grunnlegger ts-ogn (tidligere mr2-ogn)
1992 US MR2 Turbo sjøgrønn
solgt: 1992 MR2 blågrønn
solgt: 1990 Celica Turbo
Takk til forumbruker kake for avatarbildet
1992 US MR2 Turbo sjøgrønn
solgt: 1992 MR2 blågrønn
solgt: 1990 Celica Turbo
Takk til forumbruker kake for avatarbildet