TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor mye trykk skal jeg ha i dekkene?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #35571  av hmsilset

Har 17" 235/40 bak og 215/40 fremme.
Dekkene tar oppi fjærene fremme såvidt(sneier liksom) da,men det gjør jeg
ikke noe med..Eller er det farlig?Har stillt demperne på det hardeste,
sånn at det ikke tar ordentlig nedi i humper. 8)

#35585  av CelicaTurbo

Se om det står en klistrelapp med dekktrykk og størrelser inni hanskerommet, det pleier normalt å stå der..

#35601  av kake

Jeg kjører 36 pund bak, og 34-35 pund foran. 205 og 215 (40/17). Funker bra til hverdags-sportslig kjøring. Har gitt en jevn slitasje over alle dekkene over en sesong. Går du ned på ca 32 pund foran, så blir det endel mer komfortabelt, men det er nok litt for lite luft.

#35611  av MR2turbo

du bør kjøre med rundt 35psi i dekka.. men skal du ut å kjøre hardt gjør det ikke noe å gå opp til 40-45

#35614  av sindrejl

jeg har 40 psi på mine sommerdekk .. max 44 står det på dekka..

#35628  av hmsilset

Takk for alle svar!Jeg vil kjøre med rett trykk for å
ikke slite skjevt først og fremst da.Ligger sjeldent å
cruiser i toppfart uansett 8)

#243146  av hmsilset

Drar frem en gammel tråd her :P Hvilket dekktrykk er det å anbefale på følgende:18"215/35 fremme og 18"235/35 bake :?:

#243147  av Master

Det sies rundt 2.6 bar i lavprofilsdekk... 1.8 og 2 bar som anbefales med "vanlige" dekk er altfor lite...

Så ca 36-38 psi i uansett 40/35 profils dekk vil nå jeg si, og har snakka med flere dekkimportører/dekksjapper.

#243149  av hmsilset

Master skrev:Det sies rundt 2.6 bar i lavprofilsdekk... 1.8 og 2 bar som anbefales med "vanlige" dekk er altfor lite...

Så ca 36-38 psi i uansett 40/35 profils dekk vil nå jeg si, og har snakka med flere dekkimportører/dekksjapper.
Tusen takk:) Stoler på deg jeg!

#243155  av Larsen

Ser at markus skriver at en skal fylle opp mer da man kjører på bane. Blir ikke det litt feil da trykket øker da dekkene blir varme?

#243273  av inzane2012

Larsen skrev:Ser at markus skriver at en skal fylle opp mer da man kjører på bane. Blir ikke det litt feil da trykket øker da dekkene blir varme?
nja, kommer vel ann på hvor seriøst det er snakk om... i F1 f.eks starter di jo med mindre luft i dekkene pga trykket øker når dekkene blir varme, blir som og sammeligne innsuget på motoren, bare omvendt, varm luft tar mer plass, kald luft tar mindre...men i F1 går det jo nesten på tusendelen...har vel og en del og si hvilke dekk du kjører med og baneforhold osv...

#243308  av jumbo

inzane2012 skrev:
Larsen skrev:Ser at markus skriver at en skal fylle opp mer da man kjører på bane. Blir ikke det litt feil da trykket øker da dekkene blir varme?
nja, kommer vel ann på hvor seriøst det er snakk om... i F1 f.eks starter di jo med mindre luft i dekkene pga trykket øker når dekkene blir varme, blir som og sammeligne innsuget på motoren, bare omvendt, varm luft tar mer plass, kald luft tar mindre...men i F1 går det jo nesten på tusendelen...har vel og en del og si hvilke dekk du kjører med og baneforhold osv...
Pluss at F1 biler har vanvittig mye mer volum luft i dekkene OG langt større temperatursvinginger enn vi er vant til så det har langt mer betydning der..

Men det er riktig/normalt som Markus skrev at man skal kjøre noe høyere trykk ved banekjøring/slalom

#243321  av kake

jumbo skrev:Men det er riktig/normalt som Markus skrev at man skal kjøre noe høyere trykk ved banekjøring/slalom
Hvis man må øke trykket ved banekjøring så har man nok for lite luft i dekka til vanlig. Når man har vanlig luft i dekkene og de blir varme så øker trykket noe helt vanvittig etter noen runder. I fjor da jeg kjørte på goodyear f1 dekk så hadde jeg rundt 36-38psi i bakdekkene (kaldtrykk) før jeg kjørte. etter noen runder (4-5) så var trykket steget til godt over 50psi, og selvsagt da alt grep forsvunnet. Tok ut luft så jeg endte opp på rundt 35psi i varmtrykk mener jeg å huske, noe som er greit på de dekkene. Det tilsvarte til slutt da dekkene var kjølt seg ned rundt 23psi(!) i kaldtrykk. Det er altfor lite å kjøre hjem på så det er greit å ha med en liten kompressor. Det beste er å fylle dekkene med nitrogen slik at ikke svingningene blir så store. Nitrogen øker ikke så mye når tempen stiger og da kan kaldtrykket være ganske nærme varmtrykket. Det er kjekt fordi da føles jo bilen og styringa ok de første 2-3 kalde rundene også.

Det kommer jo ann på hvor mange runder man skal kjøre også samt temperaturen på dekka før man begynner. Skal man f.eks bare kjøre 3 runder eller autoslalom ? bør man ha høyere trykk enn om man skal kjøre 4 runder eller fler. Det kommer jo ann på bilens vekt, hvor mye trykket stiger (i forhold til asfalt- og lufttemperatur), og også hva slags camber man har, samt om det er tørt eller vått.

Det hadde sikkert kjekt å hatt en sånn laser temperaturmåler slik at man kan se hvor på slitebanen dekket blir varmest, og muligens justere litt ut i fra det.

#243325  av jumbo

Ja det er selvsagt stor forskjell på langvarig banekjøring med skikkelig god dekktemperatur kontra f.eks slalom der man sliter kraftig med å oppnå like god temperatur. Dessuten skal du ha MYE temperaturøkning for å klare en trykkendring på over 50% som du beskriver.

#243326  av kake

Jepp, Rudskogen i Juli med stekende sol og brennende asfalt, samt kjøre lenge. Det tar på :wink: