CelicaTurbo skrev:Når TPS på Celicaen min var feiljustert med en halv millimeter slik at det ikke kom IDL signal på tomgang så gikk motoren ganske tungt på tomgang, men det var ellers ingen forskjell å merke ved kjøring.Ja jeg har opplevd det samme. Jeg feiljusterte også TPS'en med vilje en gang (ca en mm til venstre) for å sjekke hva som sjedde, og da når jeg gasset og motoren nådde 2000omdr så døde nesten motoren.. Den ble normal igjen når jeg justerte den tilbake til utgangspungtet (der jeg hadde satt et merke, en strek)
Larsen skrev:TPS'en sitter på motsatt side av gasswirenen på gasspjeldetJeg har både sjekket ICS'en, vanntemp-sensoren og tomgangsdysen og de er alle innenfor normalen. Jeg har også funnet de gamle verdiene jeg skrev opp fra forige gang jeg sjekket TPS og den eneste verdien som ikke var innenfor det angitte var VTA-E2 som skulle være 0,2-0,8Kohm, min målte her 0,85 altså 0,05kohm for mye. Gjør dette noe?
ICS ventilen er tomgansventilen som på undersiden av gasspjeldet (ihvertfal på 3sgte). Kaldstartdysen sitter på innsiden, under innsugs manifoilen rett ved siden av gasspjeldet (På 3sgte, Regner med at det er relativt likt på 3sge).
Det står inifinity i Bgb. Noen av de nye multimeterene viser Infiniti da målepinnen ikke er koblet til noe, men de er så sensitive at de plukker opp den svært lille motstanden mellom kontaktene som fins. Hvis den måler ohm I mega ohm klassen så leder kan det regnes som infinity (uendelig motstand) så det er ingen feil av den grunn. IDL og e2 signale som TPS'en justere er kun en av og på bryter som sier om bilen går på tomgang eller ikke. Det viktige signalet er det som kommer fra potensiometeret i tps'en som forteller hvor mye/lite gass du gir. Derfor er det viktig at du tester alle utgangene etter BGB.
Symptomene jeg fikk var at bilen gikk veldig lavt på turtall da den var kald, men turtall var bedre da den ble varm. Den kunne svaie litt opp og ned. Bilen hadde ingen tendenser til feiltenning, men var vanskelig å kalde starte.
Sist redigert av Mr2Even den 05 aug 2007 08:20, redigert 1 gang totalt.
Har ikke lengre Mr2 men en Renault Megane.