TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Turbo pÃ¥ Celica 7afe?, har fÃ¥tt et tilbud

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#253774  av CelicaTurbo

Angående det orginale emnet i diskusjonen her, og om det lar seg gjøre å hente slik effekt fra denne motoren. Man kan jo hente ganske god effekt ut fra 1.8 literen som står i MR2 mk3, Erik her på forumet fikk vel rundt 220hk på hjulene på sin (før motoren røk riktignok, trolig pga falskluft fra en dårlig slange som førte til mager blanding). Det er litt annerledes å montere turbokit på en motor med høy kompresjon enn det er å gjøre det på en lavkomp motor som 3S-GTE. Det skal mye mindre trykk til for å få en ganske god gevinst i effekt, men det er jo klart at det har sine grenser, en høykompmotor har lavere toleranse for tenningsbank og vil ikke tåle like høyt trykk som en lavkomp 3S-GTE gjør. 200 hester er nok rimelig greit å få til på den motoren, men om motoren tåler det orginalt er en helt annen sak. Det vet jeg ingenting om. Samme prosentvise økning er 340hk på 3S-GTE motoren, og det er fullt mulig med uåpnet motor. 280Hk er nok ganske optimistisk at 1.8-literen skal tåle som standard ;)

#253899  av MR_T

Har fått svar på en mail jeg sendte til produsenten av kittet:

"We haven't had any customers to date who have attempted to install the
Corolla kit on a Celica. I would say that if the two cars share the
same engine then you shouldn't have any major problems fitting the kit. The manifold and downpipe will fit properly and the piping is easy to modify if you should have the need.

You would need the intercooler and the rest of the piping to install it."

Noen som kan bekrefte at det er samme motoren som sitter i Corolla? er ganske sikker på det

#253935  av CastrolCelica

Det er samme motorn, men problemet ligger i at det er så liten plass mellom blokka og radiator at det er problemer å få plass til slangene til intercoolern. Dette er bare av egen erfaring så!

#254192  av T23 Turbo

En 7afe med 2 toppakninger kan nemt holde til 0,9 bar.
Der kører flere af dem i danmark, og de har kørt længe...

hei

#254614  av stroems

laddet 1.2 bar på org toppaking på min 1.6 4afe motor jeg aldri problemer med den jeg!var portet topp å tec3 pcsprut men bremsa 230 hk på framhjulan te bjørnstad bil!

#254617  av Levin GT

Er skeptisk til mye utav effektøkningene som disse ferdig kit'ene lover....Det er ingen tvil om at der er endel oppskrytte hester fra leverandører som aldri klarer å oppnås...

MEN:
Med dagens nyutviklede turboer gjør det mulig å oppnå mye effektøkning på original comp....Så lenge motoren er sterk nok bygget i fra fabrikk vil det være mulig å ca dobble effekten ved bruk av en god turbo,manifold og intercooler uten å måtte gjøre noe med innmat..
Jeg har selv vært med på å montere en helt ny switzer turbo på en 100% original 1600ccm toyota sugemotor (9,4:1 i comp),og ved å KUN modifisere bensininnsprøytningen og tenning ble det oppnåd dobbel effekt på 1 bar turbotrykk...Holdbarheten er det kvaliteten på motorens originale fabrikkdeler som avgjør.

Levin GT

#254622  av T23 Turbo

Generalt er toyota motore MEGET stærke..
Min kammerat laver 559 hk, 520nm på en standard 4agze bund.