TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Er fmic virkelig nødvendig pÃ¥ gt4?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #254962  av wickeddark

Er det noen som har testa effekt før og etter?

Syns jeg får mere heatsoak av fmic en jeg hadde med gamle topmount. Syns den ligger farlig nære dp og radiator... Vil ikke dette varme opp lufta mye før den går inn i ic?

Jeg vurderer faktisk å bytte tilbake, evt kjøpe en CS ic.

Noen som har noen innvendinger?

#255002  av Larsen

Kjøp heller eksosbandasje og surr rundt DP og manifoil. Ikke den typen som islorere eksos lekasje, men sånn som isolerer mot varme.

#255034  av CelicaTurbo

Vil nok tro at motorens radiator skjermer ganske effektivt mot strålingsvarme fra downpipe ets, og så lenge bilen er i fart så skulle vel ikke varme fra radiator spre seg spesiellt til ic heller.. det er vel og merke så lenge ic er plassert fremfor radiatoren (men hvem gjør ikke det? ;) ). Eksosbandasje kan nok hjelpe på om det virkelig er et problem med strålevarme derfra.

Men men, jeg har en CS kjøler med radiator og pumpe til salgs om du skulle ønske det, men jeg har igrunn mest tro på at det ikke er heatsoak du opplever med mindre det er en ganske liten IC. Hvis det er en slik liten sak som Golf 1.8T-gutta pleier å plassere i fronten så er nok den alt for liten til å gjøre noen spesiell nytte, men kanskje du kan montere en tempsensor for å sjekke hvor varm ladeluften er etter en stunds lading?

#255052  av wickeddark

Larsen skrev:Kjøp heller eksosbandasje og surr rundt DP og manifoil. Ikke den typen som islorere eksos lekasje, men sånn som isolerer mot varme.
Ja det kan jeg kanskje prøve. Hvor mye må jeg bestille til dp og manifold?

#255053  av wickeddark

CelicaTurbo skrev:Vil nok tro at motorens radiator skjermer ganske effektivt mot strålingsvarme fra downpipe ets, og så lenge bilen er i fart så skulle vel ikke varme fra radiator spre seg spesiellt til ic heller.. det er vel og merke så lenge ic er plassert fremfor radiatoren (men hvem gjør ikke det? ;) ). Eksosbandasje kan nok hjelpe på om det virkelig er et problem med strålevarme derfra.

Men men, jeg har en CS kjøler med radiator og pumpe til salgs om du skulle ønske det, men jeg har igrunn mest tro på at det ikke er heatsoak du opplever med mindre det er en ganske liten IC. Hvis det er en slik liten sak som Golf 1.8T-gutta pleier å plassere i fronten så er nok den alt for liten til å gjøre noen spesiell nytte, men kanskje du kan montere en tempsensor for å sjekke hvor varm ladeluften er etter en stunds lading?
Ja det er ikke ic som er problemet, Den er montert fremst. tror det er røret som går fra turboen, ned forbi dp og radiator som samler opp mye varme, for bilen er sinnsykt slapp når den bakker ett minutt eller to, og feks skal ta en lyskryss start ;)

#255059  av CelicaTurbo

Har du sportluftfilter kan du prøve å skjerme det bedre også. Det sitter en tempsensor i luftmengdemåleren som ecu bruker for å kompensere og sikre seg mot tenningsbank når det er ekstremt varmt "utenfor"..

#255062  av wickeddark

CelicaTurbo skrev:Har du sportluftfilter kan du prøve å skjerme det bedre også. Det sitter en tempsensor i luftmengdemåleren som ecu bruker for å kompensere og sikre seg mot tenningsbank når det er ekstremt varmt "utenfor"..
Den tempsensoren er flyttet inn i plenumet. Har tatt vekk luftmengdemåleren :D

Men bør kanskje skjerme luftfilteret bedre. Står rett på turboen nå.

#255066  av Mr2 Mk2

wickeddark skrev:
Larsen skrev:Kjøp heller eksosbandasje og surr rundt DP og manifoil. Ikke den typen som islorere eksos lekasje, men sånn som isolerer mot varme.
Ja det kan jeg kanskje prøve. Hvor mye må jeg bestille til dp og manifold?
Brukte 15m på dp`en min, men det var 25mmTror jeg hadde bestilt en 15m 50mm rull til dp og en 15m 25mm til manifoild.kollevold har dette og leverer kjapt.

#255074  av sindrejl

tviler på det er røret også, jeg hadde et innsugsrør på gt-fouren som stod kloss inntill en xsdownpipe i rustfritt alu. Opplevde aldri varmgang bortsett fra om den stod stille etter hardkjør på banen, fremdeles ble ikke motoren varm, kun oppi panseret.

#255546  av wickeddark

Kan ikke være det at turboen ikke leverer nok luft til å fylle opp røra plus ic, så jeg får ekstra lag pga det?

#255552  av Larsen

wickeddark skrev:Kan ikke være det at turboen ikke leverer nok luft til å fylle opp røra plus ic, så jeg får ekstra lag pga det?
Antaglivis så er det ikke turboen som er problemet. Etter at jeg isolerte manifoilen og DPen min på mr2en så fikk jeg merkbart mer krefter i bilen. Regner med at det er fordi ic rør og ic ikke ble så varme som før.

#255620  av wickeddark

Får bare vente spent å se når eksosbandasjen kommer :)