TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ikke feilbruk av tÃ¥kelys, 18-Ã¥ring prosederte egen sak

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#260854  av Rømmling

ja for det er jo lov å bruke tåke lys og park lys som vanlig lys.

men kompinasjon tåke og nærlys og park er vel ikke lov eller?

#260859  av hmsilset

Rømmling skrev:ja for det er jo lov å bruke tåke lys og park lys som vanlig lys.

Tror ikke den kombinasjonen er lovlig nei..

Men på mr2.Der er jo park lysa der blinklysa er.Hvorfor får ikke vi kjøre med hovedlyktene nede da?Vi kan jo ikke ha på park lys og tåke lys når det ikke er park lys i vippelyktene.

#260875  av csstian

hmsilset skrev:
Rømmling skrev:ja for det er jo lov å bruke tåke lys og park lys som vanlig lys.

Tror ikke den kombinasjonen er lovlig nei..

Men på mr2.Der er jo park lysa der blinklysa er.Hvorfor får ikke vi kjøre med hovedlyktene nede da?Vi kan jo ikke ha på park lys og tåke lys når det ikke er park lys i vippelyktene.
Det skal vell være låv å kjøre med park å spredere som kjørelys på dagen når det er lyst.Men vippelyktene nede.

#260876  av Master

Regelen er:

Du må alltid ha parklys.

Når det er lyst ute må du i tillegg enten ha
1: nærlys
eller
2: tåkelys

Er det mørkt ute kan du ikke kjøre med tåkelys (kanskje muligens ved ekstremt dårlig sikt)

Du kan altså aldri ha tåkelys og hovedlys samtidig

#260879  av toyota_mr2

han som jik i reten med de kjener jeg har en alfa romeo politie må bare få så de passer

#260894  av jumbo

Master skrev:Regelen er:

Du må alltid ha parklys.

Når det er lyst ute må du i tillegg enten ha
1: nærlys
eller
2: tåkelys

Er det mørkt ute kan du ikke kjøre med tåkelys (kanskje muligens ved ekstremt dårlig sikt)

Du kan altså aldri ha tåkelys og hovedlys samtidig
Teknisk sett så forbyr regelen kun nærlys pluss tåkelys, ikke fjernlys pluss tåke.

Det betyr jo slettes ikke at fjernlys pluss tåkelys er lurt, men det er heller ikke forbudt (til tross for at VG skriver det stikk motsatte)

#260927  av Mr2Even

Er det lov å kjøre med 2 par med kjørelys da? Jeg mener vippelykt + kjørelys i grillen. Jeg har nemlig fjernet tåkelysene på min mr2 og erstattet dem med kjørelys.
Jeg bare lurer, for det blir veldig bra lys med begge på..

#260960  av inzane2012

Mr2Even skrev:Er det lov å kjøre med 2 par med kjørelys da? Jeg mener vippelykt + kjørelys i grillen. Jeg har nemlig fjernet tåkelysene på min mr2 og erstattet dem med kjørelys.
tror egentlig det blir går under det samme som tåkelys...
du har vel egentlig bare lov å kjøre med enten kjørelys, eller park og tåkelys...

#260972  av sindrejl

er så blåst opp av dimensjoner den regelen der (at man ikke kan kjøre tåke og nærlys). Grunnen til at det ikke er lov er vistnok at man får for mye lys rett foran bilen så man fokuserer på feil punkt påstår dem.

#260973  av sindrejl

hmsilset skrev:
Rømmling skrev:
klart man kan kjøre med vippisene nede. Parklysene under vippelyktene står jo på og da bruker man sprederne i grillen, altså grøftelysene som kjørelys til det blir så mørkt at man må vippe opp hoved-lyktene.

#260976  av grimfer

Politiet har flere ganger hevdet at hvis du bruker grøftelys i kombinasjon med nærlys, så er det stor fare for blending av motgående førere.

Jeg har møtt biler med slik lyskombinasjon mange ganger, men har aldri vært i nærheten av å ha blitt blenda. Hva med dere andre?

#260977  av jumbo

Mr2Even skrev:Er det lov å kjøre med 2 par med kjørelys da? Jeg mener vippelykt + kjørelys i grillen. Jeg har nemlig fjernet tåkelysene på min mr2 og erstattet dem med kjørelys.
Tror du skal regne med å få pes med det uansett

#260979  av jumbo

grimfer skrev:Politiet har flere ganger hevdet at hvis du bruker grøftelys i kombinasjon med nærlys, så er det stor fare for blending av motgående førere.

Jeg har møtt biler med slik lyskombinasjon mange ganger, men har aldri vært i nærheten av å ha blitt blenda. Hva med dere andre?
Nei, har aldri kjøpt dette tullet jeg heller... tåkelys lager langt mindre blending for møtende enn stort sett alle andre lys på bilen...

Jeg forstår derimot godt argumentet med at mye lys nære din egen bil trekker blikket ned og bidrar til at du faktisk ser dårligere utenfor dette lysområdet (samme effekt som når du går med lommelykt i mørket... du ser langt mindre utenfor lysstrålen enn om du hadde slått den av)

#260981  av Mr2Even

sindrejl skrev:er så blåst opp av dimensjoner den regelen der (at man ikke kan kjøre tåke og nærlys). Grunnen til at det ikke er lov er vistnok at man får for mye lys rett foran bilen så man fokuserer på feil punkt påstår dem.
Ja det er vel en slik litt håpløs grunn de har, samme som for grunnen for sotete sidevinduer(film). Jeg kan forstå ekstrem soting, men ved en mild grad av soting er det jo bare mer behagelig, også sikkrere å kjøre med etter min mening, med hensyn til sola og lys fra andre bilen.

Når jeg har vippelyktene og kjørelysene i grillen på samtidig så lyser det opp mer helhetlig, for de treffer ikke samme pungt. Har ikke kjørt slik for tenkte det ikke var lov, men det digg å ha begge lysa på, for da ser jeg mye bedre. Jeg kan kanskje bruke dem når jeg er på lite traffikert vei.
Det er da ingen som stiller lysa rett ned på veien? :?