TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Skal til biltilsynet med bruktimportert Celica!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #262399  av Eliaz

Hei!

Da har jeg endelig hentet drømmebilen i Tyskland, en 2002 Celica T-sport. Etter å ha vært innom alle mulige papirmøller er det bare biltilsynet som står igjen. Har noen spørsmål ang. dette, har prøvd å søke litt, men finner ikke noe svar. Bilen er senket 30mm originalt med TTE fjærer, det er også med TÜV papirer på dette, så jeg regner med at dette er greit? Jeg har også papirer på solfilm på bakrute og bakre sideruter. Det jeg lurte på er at bilen har spacere montert, 15mm sådan. Dette er godkjent i det tyske vognkortet, men er det lov å ha de på i Norge? Bilen har også 225/35/18 sommerdekk foran og bak, med TTE felger som også er godkjent i det tyske Fahrzeugbrief. Blir noen av disse tingene problem for meg? Og hvilke biltilsyn er "tryggest" å reise til?

HÃ¥per noen kan hjelpe meg :)

#262404  av celicat23

Hvis senkefjærene er skrevet inn i vognkortet så kan biltilsynet holde kjeft og bare godta det. Hvis ikke så må du ha med papirer på at du har foretatt 4-hjuls kontroll.

Spacere er greit så lenge det står i det tyske vognkortet. Far hadde en bredda audi a4 før med spacere + felger og dekk som stakk langt utenfor skjermene. Biltilsynet sa ikke noe på det for alt stod i det tyske vognkortet.

Problemet med biltilsynet er at de gjør som de vil. De driter i lover og regler, og bare finner på ting etter hvilket humør de er i. Så uansett som noe er lov eller ikke, så får du det godkjent helt etter humøret på han du møter. Nesten ikke irriterende i det hele tatt....

Vet ikke hvilket biltilsyn det jobber mest normale folk på, men vet du skal styre unna jessheim ivertfall for der har du bare en gjeng maktsyke små-nazi'er som liker ikke noe bedre enn homofil gruppesex og plage folk som har fult lovlige papirer/mods på bilene sine.

#262423  av Dennis87

Gratulere med rå bil :D
Har planer om å importere samme bil bare 2003 modell eller nyere til neste år.

hvor mye kom bilen sånn ca på ferdig registrert?

Ser ut som alt skal være på stell med den bilen din :) . Når det gjelder hvem som er tryggest å dra til kommer det helt ann på personen som tar kontrollen.
Men har hørt de fleste har fått godkjent tyske biler uten problemer her i Drammen.

#262500  av Eliaz

Takk for svar :)
Bilen kommer på ca 260k regner jeg med, ferdig registrert. Var utrolig morro å cruise oppover autobahn! Jeg sendte likegodt en mail til biltilsynet og spurte om spacere og litt div så skal jeg formidle hva de skrev her. Har også hørt at drammen er den "tryggeste" plassen og reise til, har de ikke sånn drop-in for bruktimport? Har hatt noe erfaring fra andre biltilsyn og det du sier celicat23 stemmer veldig godt!

#263354  av Eliaz

Da kom det omsider en skikkelig oppløftende e-post fra biltilsynet :D :

Hei!
-Spacere er tillatt hvis kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i kjøretøyforskriften § 13-1 nr 6.1 a.
-Når det gjelder senkesett som er godkjent og innført i det tyske vognkortet kan dette konverteres over i det norske vognkortet uten noe mer dokumentasjoner.
-Hjul på bil som er innført i det tyske vognkortet konverteres også over til det norske vognkortet uten dokumentasjoner så lenge rulleomkretsen og sporvidden ligger innfor lovlige verdier.

#263419  av Dennis87

Var bra det :)

Du får legge ut noen bilder av go bilen din en dag du har tid 8)

T-sport er en helt annen verden enn vanlig Celica T23, bare Elsker! motoren på den, draget på over 6000rpm og lyden i tunell med konfilter og 8300rpm er bare helt vilt :twisted:

har prøvd T-sport da jeg egentlig skulle ha det, men lommeboka var ikke helt med da :lol:
men til sommern blir det nok go bil 8)

#264304  av Eliaz

Lift er utrolig morro! :D
Er utrolig at bilen drar til 6200 rpm og så bare eksploderer det, og dra mye mer 8)

Her er en liten "sneakpeak". Bildet er fra en rasteplass i Tyskland.

Bilde