TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Overhalt motor nekter Ã¥ starte, nÃ¥ starter den :D

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#264817  av CelicaTurbo

ecu gir jo ikke signal som sådan, men veksler pinnene i ecu til jord hver gang den vil fyre en injektor, mens pinnene ellers er "flytende".. skal man sjekke det må man vel sjekke kontinuiteten mellom injektorpin på ecu til jord mens man starter, og se om det endrer seg. Men det er klart at det kan være vanskelig å tolke signalet, for vi kan anta at ecu ikke kjører dysene 100% under start og en lav duty cycle på injektorsignalet vil føre til at et multimeter tolker kontinuiteten til å være høy motstand. Så, hva man kan forvente å måle er igrunn ganske ukjent, eneste indikatoren er om multimeter gir et annet resultat ved start enn ellers..

jeg hadde koblet en bensintrykkmåler til for å se at trykket er greit i fuelrail, og om trykket er ok så kan man jo alltids skru ut injektoren og se fysisk om det kommer bensin når wire til ecu blir jordet ;)

#264829  av Larsen

CelicaTurbo skrev:ecu gir jo ikke signal som sådan, men veksler pinnene i ecu til jord hver gang den vil fyre en injektor, mens pinnene ellers er "flytende".. skal man sjekke det må man vel sjekke kontinuiteten mellom injektorpin på ecu til jord mens man starter, og se om det endrer seg. Men det er klart at det kan være vanskelig å tolke signalet, for vi kan anta at ecu ikke kjører dysene 100% under start og en lav duty cycle på injektorsignalet vil føre til at et multimeter tolker kontinuiteten til å være høy motstand. Så, hva man kan forvente å måle er igrunn ganske ukjent, eneste indikatoren er om multimeter gir et annet resultat ved start enn ellers..

jeg hadde koblet en bensintrykkmåler til for å se at trykket er greit i fuelrail, og om trykket er ok så kan man jo alltids skru ut injektoren og se fysisk om det kommer bensin når wire til ecu blir jordet ;)
Det beste er jo selfølgelig ocilloscop, men hvis kobler et multimeter på ac med den en proben på 12 volt og den andre på ecu kontakten til injectoren så kan det fungere.

#264838  av CelicaTurbo

bør få utslag om man setter multimeter til AC med en stikke til +12 og den andre til injektorwire ja :)

#264839  av evneveik

Jeg koblet rett og slett en 6v pære til ene pluggen til dysa, under start så lyste jo den i takt med signalet. Ut ifra det jeg kunne se så virket det som ganske normal oppførsel.

#264843  av Larsen

Så da kan du trygt si at det er noe galt med bensintilførselen din da.

#264845  av defred

Kanskje et dumt forslag, men er tilførsel og retur riktig montert? Har sett at folk har greid og snu disse på biler før. Greit og eleminere de enkleste tingene først. :)

#264955  av evneveik

Det kan jo ikke være annen mulighet nei, og kan vel forklare hvorfor det er litt lekkasje bak ved bensintanken? Men skjønner ikke hvordan jeg har klart det, koblingene er jo ikke like.

#264965  av defred

evneveik skrev:Det kan jo ikke være annen mulighet nei, og kan vel forklare hvorfor det er litt lekkasje bak ved bensintanken? Men skjønner ikke hvordan jeg har klart det, koblingene er jo ikke like.
Fort gjort.

#264972  av Peak

csstian skrev:Har du prøvd å løsne nippelen på fuelrail å sett at det kommer bensin fram dit når du prøver å starte?
BUMP'er denne..

#264995  av evneveik

Peak skrev:
csstian skrev:Har du prøvd å løsne nippelen på fuelrail å sett at det kommer bensin fram dit når du prøver å starte?
BUMP'er denne..
Skal sjekke dette neste gang jeg er hjemme...

#266890  av evneveik

Har nå fått sjekket slanger og alt. Det går bensin gjennom railen det har jeg fått bekfreftet, har nå satt igang med å bytte rail for å få kaldstart funksjon, så i morgen får jeg sett om det hjelper med nye dyser, rail og regulator. Oppdaget da at den regulatoren som satt på jdm railen har et annet delenr enn den som stod i gamle motoren. Dysene er derimot like.

Kan det være at regulatoren åpner fullt ut og dysene mister trykk slik at det ikke kommer bensin gjennom dem?

Regulatoren er samme som står i st162 etter det jeg ser i epc'en

#266984  av evneveik

Nå starter den akkurat som den alltid har gjort og går helt fint og gjevnt, skal justere tenningen i morgen for å få det unnagjort.

MEN, det var noen rare dunke lyder med 2sek mellomrom, virker ikke som det kommer innenfra i motoren, samme lyden som viss noen dunker forsiktig i taket eller karroseriet, noen tips?