Hei!
I det siste når jeg skal starte bilen om morgenen før jeg drar på jobb eller skole, så har jeg sletet litt med å få start på bilen, og har noen spørsmål jeg lurer på. Kan legge til at det er snakk om en celica st182 med 3s-ge 93mod.
1) Når jeg skrur på tenningen(uten å starte bilen), så lyser jo alle lampene
i dashbordet..men ikke den røde oljelampen. Den kommer etterhvert, men når bilen starter holder den litt igjen før den slokner i motsetning til de andre lampene som slukkes med en gang. Er dette helt normalt? Har forøvrig skiftet olje & filter for ikke så lenge siden og oljenivået har jeg målt til helt normalt.
2) Den gule motorlampen har kommet opp noen par ganger når jeg har startet bilen tilsvarende som i spørsmål 1. Lampen slokner ikke med en gang, og blir stående på en liten stundt før den slåes av.
Hva reagerer den på ? Siden det er kaldt, har jeg tenkt på slike kaldstartdyser, men er jeg på bærtur da?
3) Jeg vet at man kan lese ut feilkoder, og har gjort dette tidligere ved andre annledninger, men har aldri fått ut noe(motorlampen hadde ikke kommet opp, men prøvde bare å teste om noen koder lå inne). Spørsmålet er om det nå blir lagret eller forsåvidt ligger inne koder nå som lampen har lyst i det hele og store?
4) Jeg mistenker at det er noe galt med startmotoren. Av og til(spesielt når det er kaldt, men også utenom) blir det bare en "klikk" lyd når jeg skal vri om for å starte bilen, men etter noen forsøk fram og tilbake med nøkkelen(2-3 ganger) så starter bilen normalt. Når det gjelder startmotoren så koster ny hos Toyota noe over 6000 kr(Ringte til Toyota Nordvik i Bodø). Han jeg snakket med mente at det var skjeldent at selve startmotoren var gåen, men at det var noen "plater" eller noe i den dur med noen kabler og greier som kanskje ikke satt helt på plass inne på starteren og derfor denne "klikk"-lyden. Altså noe elektronisk.
Kan vel også si at jeg synes motoren starter veldig "tungt". Lyden når motoren starter høres på en måte "tung" ut. Vanskelig å forklare
Når jeg starter den gode gamle 95' corolla'n, så er det liksom start med EN gang og motoren durer(selv om den har vært nedfrossen i 2 uker).
offtopic: knall bil
Vel, mye spørsmål på en gang, men om noen har god greie på noen av disse tingene setter jeg pris på tips
I det siste når jeg skal starte bilen om morgenen før jeg drar på jobb eller skole, så har jeg sletet litt med å få start på bilen, og har noen spørsmål jeg lurer på. Kan legge til at det er snakk om en celica st182 med 3s-ge 93mod.
1) Når jeg skrur på tenningen(uten å starte bilen), så lyser jo alle lampene
i dashbordet..men ikke den røde oljelampen. Den kommer etterhvert, men når bilen starter holder den litt igjen før den slokner i motsetning til de andre lampene som slukkes med en gang. Er dette helt normalt? Har forøvrig skiftet olje & filter for ikke så lenge siden og oljenivået har jeg målt til helt normalt.
2) Den gule motorlampen har kommet opp noen par ganger når jeg har startet bilen tilsvarende som i spørsmål 1. Lampen slokner ikke med en gang, og blir stående på en liten stundt før den slåes av.
Hva reagerer den på ? Siden det er kaldt, har jeg tenkt på slike kaldstartdyser, men er jeg på bærtur da?
3) Jeg vet at man kan lese ut feilkoder, og har gjort dette tidligere ved andre annledninger, men har aldri fått ut noe(motorlampen hadde ikke kommet opp, men prøvde bare å teste om noen koder lå inne). Spørsmålet er om det nå blir lagret eller forsåvidt ligger inne koder nå som lampen har lyst i det hele og store?
4) Jeg mistenker at det er noe galt med startmotoren. Av og til(spesielt når det er kaldt, men også utenom) blir det bare en "klikk" lyd når jeg skal vri om for å starte bilen, men etter noen forsøk fram og tilbake med nøkkelen(2-3 ganger) så starter bilen normalt. Når det gjelder startmotoren så koster ny hos Toyota noe over 6000 kr(Ringte til Toyota Nordvik i Bodø). Han jeg snakket med mente at det var skjeldent at selve startmotoren var gåen, men at det var noen "plater" eller noe i den dur med noen kabler og greier som kanskje ikke satt helt på plass inne på starteren og derfor denne "klikk"-lyden. Altså noe elektronisk.
Kan vel også si at jeg synes motoren starter veldig "tungt". Lyden når motoren starter høres på en måte "tung" ut. Vanskelig å forklare

Når jeg starter den gode gamle 95' corolla'n, så er det liksom start med EN gang og motoren durer(selv om den har vært nedfrossen i 2 uker).
offtopic: knall bil

Vel, mye spørsmål på en gang, men om noen har god greie på noen av disse tingene setter jeg pris på tips

Toyota Avensis 2007 D4D
Toyota Celica 1993 2.0 GT
Toyota Celica 1993 2.0 GT