TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Kan spacere gjøre skade?

  • Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #277314  av TTM
 
Har hørt litt av hvert, så jeg tenkte jeg skulle høre med folket her...

Kan det på noe vis være skadelig å bruke spacere? Vil det slite ekstra noen plasser på bilen om man bruker dem, eller er det helt ufarlig uansett?

 #277318  av Helmer
 
Hjullager blir fortere slitt.

 #277332  av hmsilset
 
Dekka kan komme borti hjulbuene :P Eneste negative opplevelsen jeg har hatt.
Vedlegg
DSC00238.JPG
DSC00238.JPG (29.31 kiB) Vist 4608 ganger
 #277357  av Ã¸xseth
 
TTM skrev:Har hørt litt av hvert, så jeg tenkte jeg skulle høre med folket her...

Kan det på noe vis være skadelig å bruke spacere? Vil det slite ekstra noen plasser på bilen om man bruker dem, eller er det helt ufarlig uansett?
det er som oftest hjul lagerene som ryker. de tåler ikke påkjenningene.
men det kommer jo ann på hvor store spacere du har

 #277370  av erling
 
Har kjørt med 25mm spacere i 7 år uten en eneste lyd i hjullager. Tror det er litt oppskrytt det der med den ekstra slitasjen, kan ikke huske å ha hørt om noen som faktisk har rast hjullager p.g.a spacer? Må da være en voldsom spacer da i tilfelle. Påfører heller mer moment (økt slitasje) på lageret med økt rulleomkrets og/eller høy sideveis G etter mitt vett. :) (F.eks r-dekk)

 #277405  av Daniel_hoy
 
Det vil vel ikke bli noe mer slitasjen enn viss du kjører med felger med lavere innpress. Men belastningen på lageret blir vel større viss du kjører med spacer/lavere innpress. Jeg har hatt 25mm spacer i et par år og ingen problemer.

 #277455  av TTM
 
Man endrer vell egentlig bare ET med spacer. ET er vell avstanden fra der felgen møter skiva, til felgens midtpunkt. Så med spacer, eller felger som har ET slik at dem stikker like langt ut som med spacer, får man mer slitasje?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg vurdere å bredde bilen, så ble jeg usikker på om det er greit å bruke spacer, eller om jeg bør kjøpe nye felger.

Takk for alle svar! :D

 #277507  av hmsilset
 
Skal du bredde bilen trenger du sikkert både annet innpress og brede spacere.Det blir mer belastning på hjul lagera sikkert,men har ikke hørt om at det skjer fort.Har selv 25 mm på min,og tror neppe det gjør noe særlig skade.

 #277633  av TTM
 
OK. Takk for svar!

25mm kan vell ikke gjøre så mye skade da. Hvis Erling som postet litt lengre opp her har kjørt 7 år med 25mm uten problemer, bør det vell gå greit.

Off topic; Breieste jeg har sett var 15cm tror jeg! Dette var på chop shop på discovery. Det kan da ikke være helt heldig! :lol: