TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3 sge motor

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #277728  av skaanaan

har en 3 sge motor, bar sitter å tenker litt,

hvor mye koster det å sette i en 3sgte motor i den?

og hvor mye jobb?

f.eks passer motoren rett over,
må man bytte ledningsnett
må man bytte girkasse

osv.
 #277752  av empyrium

skaanaan skrev:har en 3 sge motor, bar sitter å tenker litt,

hvor mye koster det å sette i en 3sgte motor i den?

og hvor mye jobb?

f.eks passer motoren rett over,
må man bytte ledningsnett
må man bytte girkasse

osv.
motorfestene passer men du må bytte ut ledningsnette,girkassen er eg ikke sikker på men eg tror du må bytte den og det er nesten plugg and play

#277756  av |plumbo

girkasse ? hmm ... helt sikker ??

#277780  av empyrium

|plumbo skrev:girkasse ? hmm ... helt sikker ??
nope eg er ikke sikker

#277786  av Larsen

Girkassen passer nok sikkert, men en må passe på å ha riktig kobinasjon med klutsj og svinghjul.

#278023  av skaanaan

ok, men ingen som har ett fasit svar på det med girkassen?

og pris på dette her?

hva vil det koste for å få dette komplett?

#278033  av CelicaTurbo

Det er en her på forumet som har gjort dette på en st182, men jeg husker ikke brukernavnet hans nå. på st182 og MR2 Gti passer fint på turbomotoren ihvertfall, men jeg vet ikke hvilke kombinasjoner av svinghjul/clutch som fungerer der. Det ser ut til at du har en st16 og da vet jeg ikke hvordan det er med girkassen men trolig går det helt fint der også. Dog, den orginale girkassen er betydelig svakere enn turbokassen men den har bevist på MR2 GTi at den tåler en god del juling også så om det er noe problem i realiteten er jeg ikke sikker på..

#278078  av skaanaan

ok, skjønner,

men kan jeg bruke en 3sgte motor fra en celica 91-93mod?

for har finni en komplettpakke med alt jeg trenger for 9300 kr.

syns dere om det?

tips ?? ;)

#278088  av evneveik

Det er ikke å anbefale å bruke gti girkassen, så det kan du egentlig slå fra deg med en gang, du må bygge om en mr2-turbo kasse eller gt4kasse til fwd, du må også ha innerakslingene fra mr2-turbo og ytterakslingene fra gt4.

Traversen og motorbjelken må også byttes.

Det beste er å bruke en motor som er fra samme årstall som din egen bil, samt et europeisk ledningsnett/ecu.

#278089  av CelicaTurbo

Prisen er bra den, men regn meg litt ekstra kostnader i forbindelse med uforutsette problemer, og det er også lurt å bytte slitedeler i motoren som er lettest tilgjengelig før den settes i bilen, slik som regreim, strammer, kjøleslange ved oljekjøleren (den såkalte HFH - hose from hell) + evt clutch etc..

#278093  av Amund

evneveik skrev:Det er ikke å anbefale å bruke gti girkassen, så det kan du egentlig slå fra deg med en gang, du må bygge om en mr2-turbo kasse eller gt4kasse til fwd, du må også ha innerakslingene fra mr2-turbo og ytterakslingene fra gt4.

Traversen og motorbjelken må også byttes.

Det beste er å bruke en motor som er fra samme årstall som din egen bil, samt et europeisk ledningsnett/ecu.
Girkassa fra camry V6 er omtrent identisk med mr2 turbo kassa. Så då trenger du innerakslingene frå mr2 turbo, og drivknuter frå enten st185 eller camry V6.

Tipper det er rimeligt likt som i camry, så då skal du greie å trikse det til uten å bytte travers også. Om du då får med motorfestene frå camryen seff.

#278151  av larsst185

brodern har j-spec 3s-gte i sin st182 celica.den går som fy!!(spiser et par gearkasser pr år gjør den og)Så vanlig gti kasse er ikke å anbefale.er diffen som har tatt kvelden på begge...