TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• HÃ¥ndbrekk og ujevn gange

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #279732  av evneveik

Har endelig fått bilen på veien etter langtids opphold i garasjen, og nå er det bare noen små problemer igjen.
Håndbrekket på høyre siden lager en "klunk" lyd når jeg begynner å kjøre, men så er det bra. Men igår når jeg kjørte av en ferje så kom den klunke lyden på ca. annenhver rotasjon, men gav seg før jeg fikk kjørt av veien for å sjekke det ut, kjørte vel en 1km før det stoppet.
Brekket oppfører seg helt fint ellers og jeg har justert det slik det skal, men når hjulet er i friluft så stopper det opp på annenhver rotasjon, og for å snurre det videre for hånd så må jeg snurre det litt tilbake før jeg får to nye runder. Stopper på samme sted hver gang. Hva kan dette være?

Så var det den ujevne gangen, i 1. og 2. giret (spesielt 1.) så har motoren en tendens til å nykke til noe jævlig når jeg kjører seint, som f.eks i kø og på parkeringsplasser. Dette kan jo være pluggene, fordeler og rotor, men kan det også være pga stram gassvaier? Den skal vel være litt slakk når motoren er stoppet for å ta høyde for motorens vridning? Hvis ikke så skal jeg bytte tenningsdelene for å se, men da hadde det vel vært i alle gir på samme turtall?
 #279930  av Supramk3turbo

Hvordan er bremsene dine?? Kan komme litt lyder fra de også, vist kalipteren henger litt. Du har sikkert bremse bånd på hånd brekket ditt, kan jo ta en titt på de også, mulig de henger litt også.

Den nøkkingen høres ut som dårlige motorfester, slet med dette på en gammel bil jeg hadde før. Du mener at det nøkker akkurat når du nesten har gassen helt ute sant??
 #279934  av evneveik

Kan være festene også ja, eller foringene, skal sjekke dette.

Bremsene er det ikke, det vet jeg, det er noe med at bremsebåndene ikke går tilbake slik de skal eller noe
 #279951  av Supramk3turbo

Ja, det er jo fjær retur på båndene, prøv å smør opp de bevegelige delene litt.
 #279952  av evneveik

Kan vel like så godt bytte hele driten tror jeg, koster vel ikke mer enn et par hundre kroner for et sånt sett pluss bremsebåndene.