TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Masters 3s-gte overhaling. The next level!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #280097  av Master
 
Ok, får lage en tråd om dette prosjektet som etter planen er ferdig til ACR 08v1.

Motoren min er gått et stykke (ca 250k) og har sett bedre dager. Bruker olje, lekker olje, registerreima er på sitt 7-ende år, tja - det meste er vel egentlig modent for utskifting. Så istedet for å reparere ting etterhvert som de ryker har jeg bestemt meg for å gjøre alt nå og forhåpentligvis slippe store reparasjoner i nær fremtid. I tillegg vil jeg ta ut motoren for å gjøre hele operasjonen enklere - selv om det går og gjøre det med motoren i slik jeg gjorde med min forrige mr2 gti, men siden jeg planlegger borring av blokka må alt ut.

Denne posten er ment som inspirasjon til de som går rundt og tenker slik jeg gjør : "Jeg vil ha motoren fullstendig i atomer og bytte det som måtte være og bytte av tetninger og slitedeler slik at den blir i tilnærmet fabrikkny stand - dermed kan jeg kan bruke den med god samvittighet" 8)

Jeg vil dele ulike erfaringer jeg kommer over, hva som er lurt og ikke lurt og gjøre. Hvilke deler (med delenummer) man bør handle inn og til hvilken pris. Hva man trenger spesialverktøy og spesialkompetanse til, og hva man med litt velvilje og teft kan klare helt fint selv. Etterhvert vil det komme mange fine bilder, noe som alltids er populært :D



Planer:

Fra ATS: http://www.atsracing.net
- Komplett ATS TD06 turbokitt / fuel combo som innebærer turbo med downpipe og screamerpipe, ekstern tial wastegate, slanger, borret originalt fuel-rail, 550cc dyser (har 4 stk fra en Supra TT - lilla type), Walbro bensinpumpe, omprogrammert original ECU. 16 lapper.
- Clutchmasters stage 4 clutch pris 2500kr god for 350 whp og over.
- Ny IC og rør samt kraftig vifte. ATS Greddy sidemontert. pris 3500kr holder til ca 400hk. Deretter er det vannkjølt evt bagasjeromsmontert IC som gjelder.
- ATS polert throttle body inlet 300kr øker faktisk noen hk. dyno bevist.
- ATS justerbare kamdrev 500/stk - Skal hvertfall retardere eksoskammen 6 grader. øker på topp.
- Metalltoppakning TTE multi layer steel 1.2 mm 900kr
- ARP studs til toppen 600kr
- Fjerning av EGR systemet (priceless)

Fra Twosrus: http://www.twosrus.com
- ARP studs til veiva 500 kr
- ARP bolter til svinghjulet 250 kr
- AEM bredbåndslamda kitt ca 1500kr - kjekt å kunne monitorere blandingsforholdet. Uttak for datalogging.
- Reg. reim strammer monteringskitt 80kr
- Skikkelige hex-bolter til toppdekslet (hater phillipsskruene) 80kr
- Forlenget stag til clutchsylinderen, får løst ut clutchen bedre - spesielt bra med tyngre clutcher! 100kr ca
- Walbro bensinpumpe installasjonskit - følger med noen slanger og ledninger som forenkler bytte av bensinpumpa. 100 kr.


Fra Toyota: (Toyota Dallas http://www.toyotapartsales.com) Delenummer for 2.gen USA Turbo 90-92
- Alle 4 motorfestene ny - dem er på tur ut alle sammen, vil ha motoren tight og fin på plass der bak (vektoverføring i svinger...)
- Alle nye lagre til veiva. 400kr Fins i mark 1,2,3,4,5.
- Alle nye lagre til rådene. 200kr Fins i mark 1,2,3.
- Trustlagrene som sitter midt på veiva 11011-25010 120kr
- Ny vannpumpe 16100-79126 500kr
- Ny oljepumpe 15100-88381 500kr
- Ny registerreim 13568-88382 150kr
- Løpehjul nr 1 (øvre) 13505-88382 400kr
- Løpejhjul nr 2 (nedre) 13503-63011 200kr
- Strammer 13540-88381 170kr
- Komplett pakningssett til motor 04111-74240 1000kr
- Ny dynamo 70Amp 1100kr
- Mange av kjøleslangene ny. Hose from hell, hell on earth, div by-pass slanger.
- Nye "frostplugger" 9 stk 450kr.
- 5 stk oljefiltre til innkjøring og kjekt å ha :D 100kr
- Div småting som bolter, mutrer, klemmer osv som jeg må ha ny.

Jobb utført på motorverksted:
- Borring av blokka til overdim. stemplene (ca 2800kr)
- Trykktesting av toppen ca 1000 kr
- Planing av topp og blokk 1600kr
- Overhaling av toppen (slipe ventiler, seter, bytte tetninger, glassblåsing, shimsing av ventiler, skikkelig vask +++) ca 5000kr på motorverksted


Andre plasser:
- Wiseco smiddstempel og Eagle H-beam råder med ARP bolter (Finnes f.eks på ebay til rundt 5500 kr komplett kit)
- MSD 8950 rpm switch til styring av TVIS (bedre dreiemoment på lavt turtall ved å holde tvis stengt litt lengre - ca 4000 rpm) Ebay 400kr
- Alltid div småting jeg ikke kommer på i farta.

- Ellers shining og pussing/lakkering av alle motordeler (som synes hvertfall :lol: ) samt bytting av de fleste slanger som kan ryke...
- Har 3" TKO eksos.

Dette blir ikke noe voldsomt bygg, men er bare meninga skal gi noe ekstra uten å gå på bekostning av driftssikkerheten.

Vil også at folk gjerne må rope ut hvis de har noe på hjertet! Kom med anbefalinger og tips om du har noen. Setter pris på all tilbakemelding 8)


Bilde


Kveld 1: 4.2.2008
Brukte kanskje 3t på å arbeide meg ferdig med alt på øversiden av motoren. Leste kjapt gjennom "Removal of engine block" i BGB'en før jeg starta, men det går mest ut på å løsne alt som forbinder motoren med chassiset på noe vis. IC rør, innsug, IC, gassvaier og cruisecontroll, ledningsnett som går til bagasjerommet, jordingsledninger, bensinrør, vannslanger etc. Det eneste jeg fikk problemer med var kompressoren til A/C'en. Den var noe herk å få skrudd løs - hvertfall det løpehjulet som står over den. Det var så trangt at jeg fikk ikke ut IC'en. Etter mye banning fikk jeg fjerna AC kompressoren fra blokka og nå henter den bare i rørene sine. En ting er sikkert - kompressoren skal VEKK og aldri mer på. AC'en funker jo såvidt uansett, og ikke gidder jeg begynne og finne lekkasjer heller. Et kjekt tips jeg fikk av en kompis var å sette på plass alle bolter og mutre etter hvert som jeg skrur noe av. Dette tar jo litt ekstra tid, men kan spare mye bryderi ved montering igjen!


Kveld 2: 5.2.2008
Siden alt var klart på øversiden fortsatte jeg på undersiden i dag. Fjernet eksos (heldigvis lett å fjerne siden den er helt ny, men forvent litt problemer hvis du har original eksos pga fastrustede bolter) Løsna eksosen etter downpipen. Tok ned traversen, lot dempere/fjærer/spindle/bremser være, skillte traversen og spindelen ved bærekula. Fjerna drivakslingene, løsna hele clutchbraketten men løsna ikke noen rør slik at jeg slipper å lufte clutchen etterpå. Løsna de to girvaierne, speedovaieren, fjerna fremre og bakre motorfeste. Nå satte jeg en pall under motoren og jekka bilen ned slik at motoren hvila på pallen. Løsna så venstre og høyre motorfeste og jekka opp bilen såpass høyt at motoren kunne skyves ut bakover. (Trenger en stor jekk for dette). Trengte altså ikke noe talje eller elefantjekk (hvis man ikke har tilgang til dette).
Bilde
tomt her
Bilde
Bilde
Oljelekkasje?
Bilde

Neste steg blir å plukke alt i småbiter og få sendt blokka avgårde på borring. Heldigvis er det mulig å få dette gjort her i byen.

SÃ¥ oppdatering kommer!
Sist redigert av Master den 14 okt 2008 16:45, redigert 28 ganger totalt.
 #280122  av Xlr8
 
ville ikke tro nye stempler og råder er nødvendige før 400hk?
men som sagt er jop gøy og vite der er ok og ta steget videre vist du en dag vill d;P
 #280125  av Master
 
Jepp det er tanken, så vet man jo aldri heller - man kan få boost creeps og dårlig bensin og diverse diverse. Kjekt å vite at det tåler en støyt da! :D
Sist redigert av Master den 12 mar 2008 23:15, redigert 1 gang totalt.
 #280126  av Tore
 
Se der ja, du er i gang nå! Blir moro å se den når våretreffet starter!
 #280129  av Xlr8
 
ser porno ut=) om du gidder og veie de ene stempelet?=)
har du bestilt td06 kittet?
 #280138  av Xlr8
 
nej har tenkt litt på samme settet selv ser du:P og lurte på hvordan di var og handle med:P leverings tid og slikt..:P
men sliter med og velge mellom tdo6 fra ats med ats sin "hjerne" eller t3/t4 fra ko racing med hydra nemisis.
339gram jah takk får infoen=) veit ikke hva orginale stempla veier vell?:P
skal kjøpe meg vekt ser du deffor jeg lurte.. er ikke vits og kjøpe et som tar 1kg vist jeg klarer meg med ett som tar 600gram:P

nok ot fra meg;p
gleder meg til og se resultatet og fremgangen vert fall=)
 #280209  av Master
 
Ja har tenkt litt på det andre kittet. Men jeg tror jeg velger ATS siden det er mest komplett og enklest å montere. Hvis det blir datasprut en gang så blir det ikke noe ferdigkitt, da blir det helt villt på ALT. Aner ikke hva de originale stemplene veier..
 #281096  av Master
 
Dag 3: 24.2.2008
Okei. I dag heiv vi oss rundt og plukka motoren i fillebiter. Fikk hjelp av en kompis (bilmekaniker) og fikk renska vekk alt som fins på motoren av ledningsnett, girkasse, turbo, innsugsmanifold, pumpene, stemplene/rådene, veiva, ja. You name it. ALT ;) Det tok oss ca 4 timer i greit arbeidstempo med mye skitsnakking. :P

Nåværende status:
-Turboen har to bøyde blad på kompressorsida. Kanskje derfor den har laga litt sint lyd. Hmm.. Har vært sånn i 3 år hvertfall men er nok på tide å bytte den ja.
-Registeret var som ventet passelig "slappt". I tillegg hadde den begynt å sprekke litt opp i mellom tennene.
-Sylinderne var så og si frie for honing. Kunne kjenne en hårstrå slipekant så borring er absolutt på tide!
-Mange av lagrene, både til veiva og rådene var begynt å bli misfarget/slitt. Så de sang på siste verset dem og... :roll:
-Toppakninga så hel ut, men så har jo motoren har jo holdt 1.1 bar helt fint i det siste.
-Clutchen var på tur ut. Trykkplata var så og si helt nedslipt. Svinghjulet ser fint ut så jeg blir å bruke det på nytt igjen. (ble bytta for 8 år siden ca) Stod en uoriginal clutch på av ukjent merke. Husker ikke navnet nå, men den var rød og så litt tøff ut med 8 "pukker" på svinghjulsida.

Altså , så og si alt jeg har fryktet måtte være feil utkjørt på denne motoren slo til! Intet annet å gjøre enn å bytte absolutt alt.

Spørsmål: Lurer litt på ang. kjøp av nye lagre. Det fins vistnok mark 1-2-3-4 og 5 veivlagre originalt samt mark 1-2-3 rådelagre originalt. Har lest litt kjapt på mr2oc nå (bgb'en er nede nå..) og det ser ut som om at for å finne lagerstørrelsen til veiva må jeg plusse nummeret(femsifra) som står på veiva(midt på) samt nummeret som står på blokka (femsifra - står i hjørnet på undersiden der bunnpanna er festa). Kan dette stemme?

I mitt tillfelle har jeg nummeret 0 0 2 1 0 på veiva og 2 2 2 2 2 på blokka = 2 2 4 3 2 totalt sant?

Hvor finner jeg lagerstørrelsen til rådene hen? Kan det stemme at disse er stemplet på rådeoverfallene? Jeg skal inn med Eagle råder men dem er vel laget til originale spesifikasjoner?

Fant ingen nummer på verken rådelagrene eller veivlagrene. Stod bare "DOH" eller noe på dem alle.

EDIT: Fikk bekreftet hos en kamerat på Toyota at fremgangsmåten for lageridentifiseringen er rett. Veivnummer+blokknummer = rammelagernummer, og rådelagernummerne står stempla på rådeoverfallene(er det det de heter? -de som binder råden til veiva hvertfall)

Bilder følger, beklager men mobilkamerakvalitet :(

NÃ¥ blir planen borring av blokka samt trykktesting av toppen! Oppdatering kommer om ikke altfor lenge...
Vedlegg
Bilde222.jpg
Bilde222.jpg (97.67 kiB) Vist 2265 ganger
Bilde224.jpg
Bilde224.jpg (106.69 kiB) Vist 2267 ganger
Bilde225.jpg
Bilde225.jpg (84.29 kiB) Vist 2267 ganger
Bilde227.jpg
Bilde227.jpg (108.64 kiB) Vist 2269 ganger
Bilde234.jpg
Bilde234.jpg (96.75 kiB) Vist 2269 ganger
 #281476  av Master
 
29.2.2008
I dag henta jeg den nyoverhalte toppen og blokka fra motorverkstedet(Cylmo her i Bodø). Det så meget bra ut! (bilder kommer iløpet av helga). Han har borra og plana blokka, honet den to ganger med skikkelig fin honing siste gang for å få det ekstra bra. Toppen har vært til oppvarming og trykktesting og funnet helt i orden. Deretter vært i fillebiter og i delevask 3 ganger samt glassblåsing der det var fastgrodde avleiringer. Alle ventiler er slipt og rettet. Setene er slipt og portet på innsugsiden(det var en rar kant der snakka han om som han fjerna for å få bedre lading på lavt turtall :D ) Planing av toppen. Justering (shimsing) av ventilene siden dem er slipt. Alt målt og gjort perfekt av en med masse peiling. Det er kanskje noe av det viktigste - Ingen vits å bruke masse penger på turbo og bensin hvis ikke toppen tetter og fungerer skikkelig.

En litt viktig ting: Få topp/blokk planet dersom du skal på med ståltoppakning. Den originale toppakninga kan lage små riper i metallet som en metalltoppakning ikke klarer å tette skikkelig. Så når man først har alt ute, få planing av dem begge!

Bilder kommer snart... hadde ikke med kamera.

Ellers har jeg begynt sånn smått å vaske deler. Det kommer til å ta sin stund, men er morsomt å se del for del bli ren og fin. Tenkte å male blokka en dag. Noen som har forslag på hvilken farge? :D
Sist redigert av Master den 12 mar 2008 23:18, redigert 1 gang totalt.
 #282105  av Master
 
Bilda
Vedlegg
IMG_3330.JPG
IMG_3330.JPG (91.15 kiB) Vist 2274 ganger
IMG_3331.JPG
IMG_3331.JPG (106.59 kiB) Vist 2270 ganger
IMG_3336.JPG
IMG_3336.JPG (108.77 kiB) Vist 2267 ganger
 #283588  av Master
 
Her kommer det et par bilder. Har vaska alle delene samt lakkert aludelene(lyse deler) med felgspray. Nå gjenstår det stort sett bare de sorte delene og alle boltene.

Bilde

Glassblåst toppdeksel:
Bilde

Trengs litt maling her ja:
Bilde

Spyla reint innsuge å ledingsnettet.
Bilde

Nå gjenstår stort sett bare disse (sorte) delene. Må pusses litt før lakk
Bilde
 #283610  av tojo
 
:D Meget bra prosjekt tråd,godt forklart og brae bilder. :D Keep up the good work. :D