TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Har 0 peil pÃ¥ Celica - skal kjøpe en T23 pÃ¥ lørdag-hjelp?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #284995  av jonR-

Hei! Dette så ut som et ryddig og fint forum..Håper jeg får mange hjelpsomme svar:)

Lang historie nogenlunde kort...

Jeg skulle kjøpe en RÅ 200sx med 400hk på bakhjula og ellers "ferdig" modifisert. Det hadde da blitt min 3. men uansett, dette ble ikke noe av etter at pappa, dama og andre "støttespillere" hadde snakket litt fornuft inn i hodet mitt. Istedet for å gi 190k for en bil med deilige drifte- egenskaper, så ble det en 10 år nyere Toyota Celica T 23 for 170'.... men for all del, den er fin å se på...:)

Så da kommer spørsmålene... Jeg har jo KUN sett/lest/interessert meg i 200sx så jeg har knapt sett på en Celica. Det var dama som tipset meg om at denne bilen kunne være aktuell.

Så da legger jeg med link til annonsen, så får jeg håpe at eieren ikke tar dette som ren krenkelse (om han leser innlegget mitt).

link ---> http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail ... 838#bilder

Er det noen som har noe som helst å si til dette bilkjøpet? Er det noe å si på denne modellen generelt? Hva må jeg sjekke/passe på/sørge for? ... Jeg skal hente bilen på lørdag..

For min egen så har jeg faktisk innsett at man kan fint kjøpe bil uten at den gir deg den vidunderlige følelsen hver gang man presser høyrefoten i bånn.. (ja, jeg mener aksellerasjonen) MEn... det spørs jo hvor lang tid det tar før jeg kjøper meg en sx igjen. Mulig jeg er like fornuftig da den tid kommer og rett å slett legger penga i leilighet istedet.. hvem vet.

Nei, dette ble mye løst å fast.. Jeg kaster inn hånkleet. Takk for meg 8) (håper på svar da...)
 #285022  av KK-ma70

Enkelte motorer til denne sliter med veldig høyt oljeforbruk. Varte til 2002 dette problemet etter det jeg har skjønt.. Toyota utvidet garantien på motoren til 7år. Denne faller akkurat utenfor garanti :(
Forhør deg godt med eieren om dette :wink: Ellers skal det ikke være noe spes å passe på :D
Kan også ta kontakt med toyota for å sjekke servisehistorikk.
 #285057  av jonR-

KK-ma70 skrev:Enkelte motorer til denne sliter med veldig høyt oljeforbruk. Varte til 2002 dette problemet etter det jeg har skjønt.. Toyota utvidet garantien på motoren til 7år. Denne faller akkurat utenfor garanti :(
Forhør deg godt med eieren om dette :wink: Ellers skal det ikke være noe spes å passe på :D
Kan også ta kontakt med toyota for å sjekke servisehistorikk.

Hei! tok kontakt med toyota og det var veldig positivt. alle servicer er holdt:)

vet noen hvor jeg burde/får kjøpt effektanlegg til denne modellen? :?: trenger bare den bakre delen:)
 #285058  av 2000celica

Undersøk med eier om blokken er byttet, er mange som har måtte bytte blokk på rundt 60 K, det kan du lese om her viewtopic.php?t=3827
Effektanlegg kan du kjøpe hos Toyota,de forhandler TTE http://www.tte.de har bakre potte.
Bilde

Stainless steel rear silencer

Two highly-polished tailpipes
with 97mmx 80 mm outside ø –
TTE stamps

Delenr hos toyota er TD360-27765-00
Husk også å bestille del nr TD400-27763-00, dette er en plastbit som dekker hullet i bakfangeren hvor den originale eksosen stod.
 #285059  av celicat23

Hvis du er vant med turbo bil, så vil "skyvet" i celica'n skuffe stort. Det er ingen direkte sportsbil, selv om den ser slik ut. Ellers en veldig god bil (girkassa er digg!)

Som allerede nevnt: den er en svakhet ved disse bilene at motoren kan begynne og bruke en jævelig mengde med olje. Har jeg forstått det rett så er det olje retur kanalene som er for små i blokka, som lager problemer. Ved garanti blir blokka på disse bilene byttet med ny (eller overhalt blokk som de har gått over til for en stund siden) Siden din er utenfor garanti tiden kan dette bli en kostbar affære hvis bilen bruker olje, eller kommer til og gjøre det.

Skulle jeg kjøpt meg celica nå så ville jeg faktisk styrt unna alle som ikke har byttet blokk, bare for og slippe tenke på at den muligheten kan oppstå.

Av "trim" så liker denne bilen åpent luftfilter + eksos med mest mulig fri flyt veldig godt. Dro til svendsen eksos og fikk lagd min eksos.

Lykke til, og for gudsskyld: fjern de GRUSOMME lexus lysene hvis du kjøper bilen!!!! :D
 #285071  av jonR-

2000celica skrev:Undersøk med eier om blokken er byttet, er mange som har måtte bytte blokk på rundt 60 K, det kan du lese om her viewtopic.php?t=3827
Effektanlegg kan du kjøpe hos Toyota,de forhandler TTE http://www.tte.de har bakre potte.
Bilde

SUPERT! da sjekker jeg ut det.
Glemte faktisk å skrive at ny blokk er satt inn i 2005. bilen har ikke gått så veldig mye etter dette.

Stainless steel rear silencer

Two highly-polished tailpipes
with 97mmx 80 mm outside ø –
TTE stamps

Delenr hos toyota er TD360-27765-00
Husk også å bestille del nr TD400-27763-00, dette er en plastbit som dekker hullet i bakfangeren hvor den originale eksosen stod.
 #285072  av jonR-

celicat23 skrev:Hvis du er vant med turbo bil, så vil "skyvet" i celica'n skuffe stort. Det er ingen direkte sportsbil, selv om den ser slik ut. Ellers en veldig god bil (girkassa er digg!)

Som allerede nevnt: den er en svakhet ved disse bilene at motoren kan begynne og bruke en jævelig mengde med olje. Har jeg forstått det rett så er det olje retur kanalene som er for små i blokka, som lager problemer. Ved garanti blir blokka på disse bilene byttet med ny (eller overhalt blokk som de har gått over til for en stund siden) Siden din er utenfor garanti tiden kan dette bli en kostbar affære hvis bilen bruker olje, eller kommer til og gjøre det.

Skulle jeg kjøpt meg celica nå så ville jeg faktisk styrt unna alle som ikke har byttet blokk, bare for og slippe tenke på at den muligheten kan oppstå.

Av "trim" så liker denne bilen åpent luftfilter + eksos med mest mulig fri flyt veldig godt. Dro til svendsen eksos og fikk lagd min eksos.

Lykke til, og for gudsskyld: fjern de GRUSOMME lexus lysene hvis du kjøper bilen!!!! :D
-------------------------------------->
haha! de lexus lyktene var en viktig faktor til at jeg valgte denne bilen da... din party pooper :P

Og ja. jeg blir veldig skuffa.... sist bil jeg kjørte utenom min nåværende vinter bil - Honda ACcord mod.styggsomjuling. , var en 200sx med 500hk.... Så dette blir ikke bare natt og dag - forskjell, det blir også mange timer med sure geip og en del tårer bak rattet i celicaen.... Men som jeg sier (samt prøver å overbevise meg selv om) er at denne celicaen fremstår som en fin sporstbil (utseendemessig) pluss at den har et par tekniske finesser som en 90mod, 200sx, ikke har... Og ikke minst er det et fiornuftig "voksent" bilkjøp....

:)
 #285139  av Dennis87

Som sakt tidligere se til at motorblokka har blitt byttet, hvis ikke hadde jeg ikke kjøpt en som er utenfor garanti. Dette er ikke en feil som kanskje kommer eller ikke, da det rett å slett er en svakhet i alle blokkene fra 2000. bruker den ikke olje vet ikke selgeren det eller så har den ikke blitt kjørt aktivt:P
99% sikker at hvis du begynner å dra litt på med den så begynner den å bruke olje, å det blir bare værre å værre. MR2 fra samme år har samme problem + noen Avensis.
Toyota sier at hvis man ikke merker problemet etter 7år så går det bra, men er jo ikke alle som merker det. har feks kjørt gammal bil før som bruker olje, kjører ikke så langt i året og lar andre ta service feks.
Problemet er der hele tiden, i hvor stor grad varierer nok en del.

Når jeg kjøpte bilen min spurte jeg selger om den brukte olje, neida gjorde ikke det. men fant ut med en gang at den gjorde det, så det første jeg gjorde med bilen var å dra på Toyota å bytte short block.

Når det kommer til luftfilter har k&n et greit kit, har det selv, men bruker Apexi filter da olja på k&n filtert fucker opp maf sensoren.
Og ville valgt TRD sitt effekt anlegg:)

bilen min skal jeg forresten selge snart, da jeg skal ha samme bil bare 2004 modell T-Sport med 192hk
 #285140  av jonR-

Dennis87 skrev:Som sakt tidligere se til at motorblokka har blitt byttet, hvis ikke hadde jeg ikke kjøpt en som er utenfor garanti. Dette er ikke en feil som kanskje kommer eller ikke, da det rett å slett er en svakhet i alle blokkene fra 2000. bruker den ikke olje vet ikke selgeren det eller så har den ikke blitt kjørt aktivt:P
99% sikker at hvis du begynner å dra litt på med den så begynner den å bruke olje, å det blir bare værre å værre. MR2 fra samme år har samme problem + noen Avensis.
Toyota sier at hvis man ikke merker problemet etter 7år så går det bra, men er jo ikke alle som merker det. har feks kjørt gammal bil før som bruker olje, kjører ikke så langt i året og lar andre ta service feks.
Problemet er der hele tiden, i hvor stor grad varierer nok en del.

Når jeg kjøpte bilen min spurte jeg selger om den brukte olje, neida gjorde ikke det. men fant ut med en gang at den gjorde det, så det første jeg gjorde med bilen var å dra på Toyota å bytte short block.

Når det kommer til luftfilter har k&n et greit kit, har det selv, men bruker Apexi filter da olja på k&n filtert fucker opp maf sensoren.
Og ville valgt TRD sitt effekt anlegg:)

bilen min skal jeg forresten selge snart, da jeg skal ha samme bil bare 2004 modell T-Sport med 192hk

hei! jeg har sjekka med toyota verksted og det er blitt byttet til NY MOTOR BLOKK :D men! ! ! ! vil det si at problemet er løst? Eller har de bare satt inn en ny blokk med samme svakhet, slik at problemet vil oppstå før eller seinere?
dette er dagens spm! :)