TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Kjøp av nylakkert bil

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #292448  av Danny
 
Jeg er alltid litt skeptisk om jeg skal kjøpe en bil som nylig er nylakkert .
Men hvordan funker dette egentlig.. ?
Jeg har hørt at det kan forekomme rust osv om ikke jobben er gjort bra nok?
Hva skal jeg se etter for og være sikker på at dette er et godt kjøp?
 #292450  av Supramk3turbo
 
Først å fremst ville jeg funnet ut hvem som har gjort lakkeringen, bør jo helst være et registrert firma med grei omtale, mye jalla lakkerere rundt om, men for all del mange flinke også. Snakket med de. Spør hva som er gjort, med tanke på grunnarbeidet å lignende. Noen prøver seg på å ta grunnarbeidet selv for å spare penger, dette er ikke altid like lurt. Hvorfor er den lakkert?? Skade, rust, dårlig lakk osv. Om det har vært mye rust, hvordan er dette tatt hånd om, fjernet på skikkelig måte, eller pussa bort å sparklet.. Ikke altid så lett å finne ut av slike ting, da det finnes mange sleipe selgere. Kan gå en halv vinter liksom, så er skjermer å kanaler brune igjen :( Ellers må du bare se over bilen. Blank å fin, ikke noe siging i lakken. Sørg for at selger har vasket bilen før du ser på den. Spør etter kvittering på jobben, sjeldent å finne men. he he
 #292487  av Danny
 
Supramk3turbo skrev:Først å fremst ville jeg funnet ut hvem som har gjort lakkeringen, bør jo helst være et registrert firma med grei omtale, mye jalla lakkerere rundt om, men for all del mange flinke også. Snakket med de. Spør hva som er gjort, med tanke på grunnarbeidet å lignende. Noen prøver seg på å ta grunnarbeidet selv for å spare penger, dette er ikke altid like lurt. Hvorfor er den lakkert?? Skade, rust, dårlig lakk osv. Om det har vært mye rust, hvordan er dette tatt hånd om, fjernet på skikkelig måte, eller pussa bort å sparklet.. Ikke altid så lett å finne ut av slike ting, da det finnes mange sleipe selgere. Kan gå en halv vinter liksom, så er skjermer å kanaler brune igjen :( Ellers må du bare se over bilen. Blank å fin, ikke noe siging i lakken. Sørg for at selger har vasket bilen før du ser på den. Spør etter kvittering på jobben, sjeldent å finne men. he he
Tusen takk for tipset : )
Ha sa ikke noe om hvilket firma som hadde lakket bilen, men han sa at han hadde sendt den til en som driver med lakkering på heltid,
Som både tok grunnarbeid og alt som skal gjøres med en lakkering.
Grunnen til at han lakkerte var at det var noen riper osv og den standaren at folk som står parkert vedsiden av smeller opp døra å rett i bilen.
Lakken begynte også og bli slitt sa han...
 #292497  av Mr_Storbrua
 
Bruk en mY måler, å sjekk hvor mange my der er, om hele bilen er lakket pga slitt lakk, så vil jeg tro at der er mellom 100 og 200 mY elns. Eller så kan du bruke en magnet, sjekk hjulbuer, om magneten ikke henger så er der mest sannsynlig mye sparkel, å da kan det også være jukset. Ikke nødvendigvis, men stor sjangs.
 #292594  av lexusmann
 
Måler lakk-tykkelsen...i my...ikke riktig navn, men vet ikke hvor dette greske tegnet er hen på tastaturet...men uttales i alle fall sånn... :wink:
 #292693  av |plumbo
 
Mr_Storbrua skrev:Bruk en mY måler, å sjekk hvor mange my der er, om hele bilen er lakket pga slitt lakk, så vil jeg tro at der er mellom 100 og 200 mY elns. Eller så kan du bruke en magnet, sjekk hjulbuer, om magneten ikke henger så er der mest sannsynlig mye sparkel, å da kan det også være jukset. Ikke nødvendigvis, men stor sjangs.
når bilen er hel lakkert vil myen stige orginal lakk ligger på mellom 120 og 150my myen vil garantert gå over 300 ( brukte my måler på min og det var flere steder den ikke slo inn pga mye lakk )
 #292767  av lexusmann
 
mr2storbrua skrev:my er et gresk tegn som ser slik ut: µ
1 µm(mymeter) er 0,001 mm(en tusendels millimeter) hvis ikke jeg husker feil.

Hvor fant du bokstaven?? trodde det het mikrometer, ikke mymeter, men er vel samma det... :lol:
 #292769  av mr2storbrua
 
Min my får jeg frem dersom jeg trykker "Alt Gr" + "m". Hvis ikke det virker finner du den nok i tegnkartet, som følger med alle windows-operativsystemer.

Mikrometer er vel en tiendels eller hundredels millimeter tror jeg.
 #292770  av lexusmann
 
Greit d...tok sikkert feil der... :wink: der står det jo et tydelig µ -tegn, jo!!!??? :shock: har ikke sett det, jeg... :oops:
 #292926  av Danny
 
Okei, takk for det: )
Men trikset er da:

- Ha med magnet for og se om den henger fast i hjulbuene
- Måle mµ
- banke litt med fingeren på listene og se om jeg hører noe hul lyd ( ?? )