TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Celica T23 smÃ¥trimming

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #294475  av Drezz
 
Hei.

Kjøpte meg en 01'Celica for noen måneder siden og foreløbig er den helt original. Det eneste jeg har gjort er småting som å bytte ut originalspilleren, sette inn sub m/forsterker og sotet rutene. Også fått byttet blokk på den pga. oljeforbruket.

Nå har jeg begynt å tenke litt på å trimme motoren litt, men lurer på om det er noen som har anbefalinger når det kommer til luftfilter-kit og eksos?
Andre forslag til hva som kan forbedres? :)
 #294519  av 94CelicaGT
 
luftfilter gir lyd..ikke effekt selv, om de påstår noe annet. Når det gjelder eksos er det mye bra og velge i. få tak i deg grenrør,racingkat + "effektanlegg" som gir mye luft,så kanskje du merker litt forskjell 8)

skal du ha merkbar effekt vil det nok koste litt. er vel noen som har turbokonvertert disse å med brukbart resultat
 #294646  av Larsen
 
Luftfilter gir mer effekt, men forskjellen er så liten at ingen vil kunne oppfatte det. Forandring i lyd bilde gjør likevel at folk tror det går fortere (som kanskje er like greit). Det samme gjelder eksos. Du får effekt, men du vil på en na motor ikke kunne merke forskjellen fordi den er så liten.

Alternativ til turbo kit er jo da å få tak i litt mer aggreisve kammer, samt bygge om til programmerbar motorstyring(eventuelt chip tuning hvis noe kan justere dem opp i mot kammene).
 #294909  av Dennis87
 
Får ca like mye effekt av luftfilter og eksos som du mistet da du økte vekten med sub og forsterker :lol:

Det biligste og som er greit å starte med er å kvitte seg med unødevending vekt, som feks reservehjul osv.
Hadde ute anlegget mitt som veier ca 60kg og bilen gikk jo som en rakket i forhold til når anlegget var i bilen hehe...

Svære tunge 19" felger med 245 brede dekk gjør også at bilen går merkbart dårligere. Så når man kjøper felger er det greit å holde vekten nede, samt ikke kjøpe bredere dekk enn man trenger, synes 225 dekk passer Celica veldig bra, 205 som er std ser litt jalla ut:P dekk med lav rullemotstand er også greit.
En kompis som satt på 19"felger med 235 dekk for ikke så lenge siden på sin 1.6l golf, etterpå brukte den 3-4sek lengre 0-100 :P

Turbokit er det som gir hk for pengene :wink:

Steg 1 turbokit gir ca 240hk uten at du trenger å bytte noe inmat i motoren, en slikt kit ligger på ca 25000kr men da er det 100 hk og mye mer nm. NA trimming er dyrt, en vanlig regel som stemmer veldig bra i de fleste tilfeller er ca 1000kr pr hk.
 #294937  av Drezz
 
Takker for svar :D

At NA trimming ikke er billig er jeg ganske klar over, men visste ikke om jeg ville gjøre noe så drastisk som turbokonvertering. Har ikke planlagt å hente ut så mye hester heller da jeg vil ha en bil som holder :) Ble lei av skruing, derfor forden ble byttet ut
Dennis87 skrev: Det biligste og som er greit å starte med er å kvitte seg med unødevending vekt, som feks reservehjul osv.
Hadde ute anlegget mitt som veier ca 60kg og bilen gikk jo som en rakket i forhold til når anlegget var i bilen hehe...

Svære tunge 19" felger med 245 brede dekk gjør også at bilen går merkbart dårligere. Så når man kjøper felger er det greit å holde vekten nede, samt ikke kjøpe bredere dekk enn man trenger, synes 225 dekk passer Celica veldig bra, 205 som er std ser litt jalla ut:P dekk med lav rullemotstand er også greit.
En kompis som satt på 19"felger med 235 dekk for ikke så lenge siden på sin 1.6l golf, etterpå brukte den 3-4sek lengre 0-100 :P
Hehe, greit å kvitte seg med vekt, men er ikke stort jeg føler for å kaste ut. Kjipt å punktere/slå en felg til h** langt inni Finland og ikke ha reservehjul :( Det er tross alt en bruksbil, og jeg kjører mye. Svære felger blir det heller ikke, for det går bare ikke med veiene her i Finnmark :roll: 225/45-17 holder.

Eksos og luftfilter er jeg klar over at ikke gir så mye, men den lyden vil jeg gjerne ha :wink: Har også tenkt på nye kammer, men er det noen som har forslag der?
 #294970  av Dennis87
 
Du har kjøpt en bil som holder ja;), min har nå gått 160 000km hadde gått ca 105 000 når jeg kjøpe den, og det eneste jeg har bytta av deler er oljefilter, og måtte rense MAF sensoren en gang, men det var oljen i luftfilteret sin feil. Ellers har jeg ikke hatt noen problemer.
Kjenner flere om har ca 8år gammel bil, en venn har en Audi A4 2000 modell, han brukte akkurat 50 000kr i reprasjoner på bilen, da hele forstillinga måtte byttes +++

Bruker ikke mye bensin heller, kjørte fra Drammen til Narvik så kom jeg ca 105 mil på en 55l tank, og da kjørte jeg forbi en del tyske bobil turister hehe..
Er så fornøyd med bilen, men har planer om å kjøpe ny bil, da en Celica T-Sport hehe.. så går ikke bort fra den moddelen med det første:)

Jeg har selv kastet ut reservehjulet og har bare en sånn boks med skum, men er nok lurt å ha reserve hjulet i finnmark, da NAF eller Viking ikke er i nærheten hele tiden.

Jeg har bare luftfilter på min, K&n luftfilter kit, men har satt på en Apexi luftfilter, da MAF sensoren ikke liker oljen som er i K&n filterne. Jeg synes det ble lyd nok av bare luftfilteret, skal ikke mye gass i lysskryss før folk trur jeg driver å drar på maks og skal kjøre om kapp :P

Av eksos anlegg ville jeg gått for TRD som er nesten det samme som TTE er her i Europe, de leverer eksos, filter og andre trimm deler til Toyota i USA og Japan. Når det gjelder kammer er det nok dårlig utvalg der,og neppe mye hk å hente i forhod til pris. Siden bilen stiller kammen av seg selv (VVT-i) for å oppnå best mulig hk og moment.
Den stryrer innsugs kammen etter belastning på motor, turtall, gir.

kan se hvordan det funker her:


Den videoen er av Dual VVT-i, eneste forskjellen der er at den styrer eksos kammen også, det gjør ikke Celica.
 #295005  av Drezz
 
Min er nå gått ca 112000km, kjørt rundt 11k siden jeg kjøpte den i mars :wink: Har litt småfiks jeg vil få ordnet på den, men ikke nå store greier :) Dempere på bakluka, kanskje dempere foran, lydisolering, pluss.. :)
Antar du har sett hjulopphenget på audier da? x-antall bærekuler på hver side, pluss at de bilene ikke er de mest mekanikervennlige bilene :evil: Trangt som F til tider.

Får man komplett Apexi luftfilter kit til Celicaen da, og isåtilfelle hvor?
TRD, er det da at du får de to pottene midt på bilen bak? Deeet kan jeg ikke ha... Montert avtagbar slepekrok på min bil :lol: Heldigvis vises den ikke så godt på bilen da ;)


Joda, vet sånn ca. hvordan vvt-i funker. Er lærling på toyota her i Kirkenes :wink:
 #295406  av 2000GTS
 
Regner med at dette er VVT-i motoren? AEM CAI er luft inntaket som har kommet best ut av tester på T23 modellen (dette for VVTL-i motoren). Sammen med ett bra effektanlegg fra katalysatoren og bak (TRD / HKS / Trial) kan man oppnå 5-8 hester mer ca... Grenrør koster alt for mye i forhold til effekten du får ut av det. Skal du ha skikkelig motor, bør du få fingrene i ett turbo kit fra C2Power!

Uansett vil jeg ikke anbefale cold air intake i Norge hvor det ofte er vått. Kjedelig å drukne motoren ;)
 #295408  av 2000celica
 
2000GTS skrev:Grenrør koster alt for mye i forhold til effekten du får ut av det.
Kom med et bud,gjerne et skambud, og denne kan bli din :mrgreen:

Ny i eske
Vedlegg
dc_header.jpg
dc_header.jpg (40.32 kiB) Vist 1396 ganger
 #295589  av Drezz
 
2000GTS skrev:Regner med at dette er VVT-i motoren? AEM CAI er luft inntaket som har kommet best ut av tester på T23 modellen (dette for VVTL-i motoren). Sammen med ett bra effektanlegg fra katalysatoren og bak (TRD / HKS / Trial) kan man oppnå 5-8 hester mer ca... Grenrør koster alt for mye i forhold til effekten du får ut av det. Skal du ha skikkelig motor, bør du få fingrene i ett turbo kit fra C2Power!

Uansett vil jeg ikke anbefale cold air intake i Norge hvor det ofte er vått. Kjedelig å drukne motoren ;)
VVTL-i motoren, er det 2ZZ motoren? Celica T-Sport?
Lest litt om Pulse tennplugger dem siste dagene, noen som har prøvd dette? http://www.tennplugg.no/.. Virker jo intressant og kan jo være verd pengene :) Dette kombinert med luftfilter og eksos så kommer man vel kansje litt lenger opp.


2000celica:
Hvor stor forskjell skal det være på den fra original manifolden da? :) 1000kr? :lol:
 #295603  av Larsen
 
Drezz skrev:
2000GTS skrev:Regner med at dette er VVT-i motoren? AEM CAI er luft inntaket som har kommet best ut av tester på T23 modellen (dette for VVTL-i motoren). Sammen med ett bra effektanlegg fra katalysatoren og bak (TRD / HKS / Trial) kan man oppnå 5-8 hester mer ca... Grenrør koster alt for mye i forhold til effekten du får ut av det. Skal du ha skikkelig motor, bør du få fingrene i ett turbo kit fra C2Power!

Uansett vil jeg ikke anbefale cold air intake i Norge hvor det ofte er vått. Kjedelig å drukne motoren ;)
VVTL-i motoren, er det 2ZZ motoren? Celica T-Sport?
Lest litt om Pulse tennplugger dem siste dagene, noen som har prøvd dette? http://www.tennplugg.no/.. Virker jo intressant og kan jo være verd pengene :) Dette kombinert med luftfilter og eksos så kommer man vel kansje litt lenger opp.
Spar pengene og helle rkjøp vanlige tennplugger! En gnist er en gnist, så lenge du ikke har turbo så trenger du ikke å tenke på tenningsystemet bortsett fra å skifte slitedeler.
 #295747  av Drezz
 
Larsen skrev: Spar pengene og helle rkjøp vanlige tennplugger! En gnist er en gnist, så lenge du ikke har turbo så trenger du ikke å tenke på tenningsystemet bortsett fra å skifte slitedeler.
Har du nå erfaring med dem eller hørt noe? Eller er det bare ren gjetting fra din side? Greit med meninger, men de kan gjerne være basert på ett fornuftig grunnlag.
Står dessuten på sidene til de pluggene at de ikke anbefales om det er ettermontert turbo på bilen :roll: