TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • fÃ¥r ikke stillt tenning skikkelig

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #296800  av kvassheim
 
Etter jeg fikk bilen tilbake fra toyparts, har den vært rar..
Jeg prøver og ta en og en ting av gangen, så er det dette med tenninga.. tenninga lå på ca 30 grader på tomgang på varm motor når jeg fikk den.. prøvde å stille, men får ikke stillt den til mindre enn 15 grader.. går ikke an å vri fordeleren mer enn dette..
WHY? klussing med regreim eller noe sånt?
 #296807  av kennethx
 
kvassheim skrev:Etter jeg fikk bilen tilbake fra toyparts, har den vært rar..
Jeg prøver og ta en og en ting av gangen, så er det dette med tenninga.. tenninga lå på ca 30 grader på tomgang på varm motor når jeg fikk den.. prøvde å stille, men får ikke stillt den til mindre enn 15 grader.. går ikke an å vri fordeleren mer enn dette..
WHY? klussing med regreim eller noe sånt?

Har du husket å kortslutte diagnosekontakten??? Du kan ikke stille tenningen med mindre du har gjort det.
 #296812  av celica_st185
 
Må være helt sikker på at du har kontakt mellom E1 & Te1 før du stiller... Min lå på ca 15 grader uten på kald motor
 #296881  av kvassheim
 
følgte malen på forumet her til punkt å prikke; kortslutta e1 og te1 i diagnosekontakten, og satte på tennplugg nr.1, med pila på "spolen" til pistolen ned mot tennpluggen..
 #296883  av Larsen
 
kvassheim skrev:følgte malen på forumet her til punkt å prikke; kortslutta e1 og te1 i diagnosekontakten, og satte på tennplugg nr.1, med pila på "spolen" til pistolen ned mot tennpluggen..
Det kan være feil timming på reg reima, men det kan også bare være at fordeleren står en tann feil (mest sannsynlig). Bare skru ut den boltene til fordeleren. Det skal være to merker på fordeleren, en på tannhjulet og et på huset som du ligner opp da du setter fordeleren inn igjen.
 #296891  av Amund
 
Fordeleren på 3S er enten riktig eller 180 grader feil... Så med andre ord er ei tann feil way off! :roll:
Reg reima kan stå ei tann feil, men korleis går motoren? bra? dårlig? ujevnt?
 #296900  av kvassheim
 
generelt veldig dårlig, føler 204 hester er mer 110.. sviver veldig ujevnt på tomgang, men renere på litt høyere turtall..
i tillegg så ryker det hvitt av eksosen, men bare tidvis..
 #296907  av Larsen
 
Amund skrev:Fordeleren på 3S er enten riktig eller 180 grader feil... Så med andre ord er ei tann feil way off! :roll:
Reg reima kan stå ei tann feil, men korleis går motoren? bra? dårlig? ujevnt?
Stemmer det. Tenker 4ag motor jeg :oops:
 #296909  av mulle-mek
 
hej står ikke hva som er gjort hos toyparts litt lettere hvis vi vet dette :D
 #296910  av Supramk3turbo
 
Hva med å ringe Erik å fortelle han problemet ditt, om han har laget dette problemet bør han vell fkse det også??
 #296913  av CelicaTurbo
 
Du bør igrunn ta opp problemstillingen med toyparts om du mener at det har blitt slik etter at bilen har vært der, før du selv begynner å klå for mye ;) Når du har kortsluttet de to lederne i diagnosekontakten, sjekk også at det ikke er noen feilkoder som vises i dashen. Du kan f.eks ikke justere tenningen pålitelig om ecu melder "no IDL signal".
 #296962  av kvassheim
 
skal ta å sjekke feilkoder i morgen.. skulle gjerne gjort det nuh, men er så i #¤%&=**#"&% my mygg ute :?
 #296981  av kvassheim
 
feilkode 42: VEHICLE SPEED SENSOR SIGNAL CIRCUIT--NO SPD. SIGNAL FOR SEVERLA SECONDS
WHILE VEHICLE IS OPERATED UNDER HEAVY LOAD (TPS/MAP/AIR FLOW INPUTS)

dette er vel fordi speedometeret ikke virker..
Hvis det er flere feilkoder, kommer disse opp etter hverandre, eller er det bare en om gangen?
Går det an å lese av feilkoder mens motoren går, tenker på dette her med idle signal som celicaturbo nevner?
 #296991  av Larsen
 
kvassheim skrev:feilkode 42: VEHICLE SPEED SENSOR SIGNAL CIRCUIT--NO SPD. SIGNAL FOR SEVERLA SECONDS
WHILE VEHICLE IS OPERATED UNDER HEAVY LOAD (TPS/MAP/AIR FLOW INPUTS)

dette er vel fordi speedometeret ikke virker..
Hvis det er flere feilkoder, kommer disse opp etter hverandre, eller er det bare en om gangen?
Går det an å lese av feilkoder mens motoren går, tenker på dette her med idle signal som celicaturbo nevner?
Det gårt helt fint ann å sjekke feilkoder mens bilen går. Man må faktisk gjøre dette for å låse tenningen på 10 grader da man skal justere den.
 #296994  av kvassheim
 
sånn som jeg har forstått det, når jeg lasker e1 og te1, går tenninga over til "grunn-tenning" som da skal være 10 grader..
blir en liten investigating session i ettermiddag, sammen med min svoger, som er serdeles dreven i faget..