TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Celicaen gikk plutselig dÃ¥rligere..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #301908  av AnaXyd

Heisann!

Etter jeg fylte bensin på Statoil og kjørte en kamerat hjem idag, merket jeg at bilen ristet litt mer enn vanlig. Det var også betydelig redusert effekt fra motoren, da den nesten ikke klarte å dra noe særlig lengre. Det "poffer" også konstant i potta, og eksosen lukter litt rart.

Er dette et tydelig tegn på at en sylinder ikke tenner? Jeg får ikke opp pluggene, da de er skrudd til med et heftig moment så jeg får ikke sjekket pluggene.
 #301949  av Gt-4-Ever

kan være tennplugger, bankesensor, vakumlekasje...

vet ikke hvilken celica du har..
 #301953  av Supramk3turbo

Får du ikke opp pluggene?? Det hørtes jo ikke bra ut, de skal jo ikke sitte så mye. Ville prøvd litt mere på de pluggene, å ikke skru de så hardt tilbake igjen...
 #301960  av Ã¸xseth

AnaXyd skrev:Heisann!

Etter jeg fylte bensin på Statoil og kjørte en kamerat hjem idag, merket jeg at bilen ristet litt mer enn vanlig. Det var også betydelig redusert effekt fra motoren, da den nesten ikke klarte å dra noe særlig lengre. Det "poffer" også konstant i potta, og eksosen lukter litt rart.

Er dette et tydelig tegn på at en sylinder ikke tenner? Jeg får ikke opp pluggene, da de er skrudd til med et heftig moment så jeg får ikke sjekket pluggene.

er vell ikke diesel du har fylt??? :lol:
 #301996  av k_one

Oppførselen du beskriver kan godt være at en sylinder ikke tenner som den skal.
Men, du MÅ få sjekket pluggene dine. De skal definitivt ikke sitte så hardt som du beskriver, så det hadde jeg sjekket ut med en gang hadde jeg vært deg.
I tillegg burde du sjekke for slitasje på rotor, sprekker e.l i fordelerlokk og evt. sjekke pluggkablene for brudd. (Det hender av og til at pluggkablene får brudd i selve hylsen som går ned over pluggen.)
Lykke til ;)
 #302942  av AnaXyd

Hei og takk for alle gode svar!

Hadde bilen på verksted for å sjekke sylinderlekkasje, så det er de som drog til pluggene så hardt. Pappa klarte å dra de løs til slutt, så det ordnet seg!

Var den ene sylinderen som ikke tente ja, pluggene var jo helt rasert. Helt svarte, og den ene hadde svært liten avstand mellom elektroden og resten. Tok en kniv og lagde litt mer opprom på de igjen, slik at bilen fungerer..

Satte de i igjen og den gikk normalt. Dog har den ikke gått "bra" på flere måneder, da pluggene sikkert nærmer seg de evige gnistmarker. Skal prøve å sjekke fordeler og det greiene også, slik at alt er tipp topp! Er noe dritt med en motor som ikke går noe særlig bra! For man skal jo bokstavelig talt merke 118hk ganske godt?
 #303055  av lexusmann

Ville bytta pluggene, koster ikke mange kronene det... :wink: aldri feil med skikkelige plugger, hehe... :lol: