TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• CP Pistons stempler, Pauter rÃ¥der og ACL lager?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #302762  av Tomera

Hei!
Har fått anbefaling om og bruke Stempler fra CP Pistons, råder fra Pauter samt lager fra ACL til 3S-GTE.
Noen som har erfaringer eller hørt om dette før?
 #302768  av sleeper

Høres ut som en god plan det, kjører cp stempel selv og de viker bra de... har ivertfall ikek noe og klage på de over. ( men det hadde jeg ikek om je stemplene jeg hadde før heller)
pauter rådene skal jo være bedre en eagle rådene, men nå har jeg aldri hørt om noen som har greid og knekkt eagle rådene heller jeg da.. så med mindre du skal prøve og sette ny verdensrekord i effekt¨på en 3s motor så tviler jeg på at det er noen vits og betale 3 ganger prisen for og få pauter over eagle.)

acl lager kjører jeg også med og fungerer supert her ivertfall
 #302773  av Morten

sleeper skrev:Høres ut som en god plan det, kjører cp stempel selv og de viker bra de... har ivertfall ikek noe og klage på de over. ( men det hadde jeg ikek om je stemplene jeg hadde før heller)
pauter rådene skal jo være bedre en eagle rådene, men nå har jeg aldri hørt om noen som har greid og knekkt eagle rådene heller jeg da.. så med mindre du skal prøve og sette ny verdensrekord i effekt¨på en 3s motor så tviler jeg på at det er noen vits og betale 3 ganger prisen for og få pauter over eagle.)

Har selv sett godt bøyde eagle råder liggende nede hos en lokal motorguru. Han banner og kjefter hver gang han hører om de, men skryter Pauter opp i skyene.

Med samme argumentasjon som du bruker her kan en jo og spørre hvorfor en skal bruke penger på Eagle, når en ikke akkurat ser det florerer med knekte orginal råder heller? :wink:

EDIT: Tomera: høres ut som en fornuftig liste det. Vær obs på at ACL har flere typer lagre med alt fra orginal spec og opp til full race spec om jeg ikke tar feil. Ellers er det råde lagrene som er mest kritiske å få i noen litt hardere. Et godt eksempel er motoren til markus som går med orgniale lagre på resten i bunndelen, og ved inspeksjon så de like fine ut selv med hans bruk med sperre på 9300/9400 omdr. :wink:
 #302801  av sleeper

Morten skrev:
sleeper skrev:Høres ut som en god plan det, kjører cp stempel selv og de viker bra de... har ivertfall ikek noe og klage på de over. ( men det hadde jeg ikek om je stemplene jeg hadde før heller)

Har selv sett godt bøyde eagle råder liggende nede hos en lokal motorguru. Han banner og kjefter hver gang han hører om de, men skryter Pauter opp i skyene.

Med samme argumentasjon som du bruker her kan en jo og spørre hvorfor en skal bruke penger på Eagle, når en ikke akkurat ser det florerer med knekte orginal råder heller? :wink:

EDIT: Tomera: høres ut som en fornuftig liste det. Vær obs på at ACL har flere typer lagre med alt fra orginal spec og opp til full race spec om jeg ikke tar feil. Ellers er det råde lagrene som er mest kritiske å få i noen litt hardere. Et godt eksempel er motoren til markus som går med orgniale lagre på resten i bunndelen, og ved inspeksjon så de like fine ut selv med hans bruk med sperre på 9300/9400 omdr. :wink:
Hm.. jeg har ivertfall ALDRI hørt om eller sett noen greie og knekke eagle råder på en 3s motor.. så hvis du har det og kan med sikkerhet si at det ikek har kommet av andre ting ( f.eks vann i cyl) så vil jeg gjerne se bilder av det..( rådeboltene gjelder ikke da de like godt kan knekke på en pauter råde og er ikke laget av eagle men av ARP)
leiter du litt på diverse forum så er det flere som har bremset godt over 600rwhp ( i mr2) med eagle råder og ikke sett noen enda som har knekt de...
og du har rett ang at de orginale rådene er sterke, og det er liten sansynlighet for at de knekker, men nå veier vel disse rådene en god del mer en f.eks eagle råder og dermed så gi det en god forbedring bare der.. og så lite som de eagle rådene koster så er vel bare vekta i seg selv en god grunn til og bytte de orginale!?
 #302814  av Tomera

Hva er prisforskjellen på Pauter vs Eagle?
Så det dere sier, er at med en effekt på rundt 450 - 500 hk i motor, holder det lenge med Eagle?
Men hva med stemplene da?
Kjøpe sammlapakke med JE/Eagle er jo nesten gratis. Men motorn blir først og fremst bygd for holdbarhet, å andre prioritet er dreimoment. Da burde det også gå med ACL rådelager, og orginale veivlager?
 #302834  av Morten

sleeper skrev:Hm.. jeg har ivertfall ALDRI hørt om eller sett noen greie og knekke eagle råder på en 3s motor.. så hvis du har det og kan med sikkerhet si at det ikek har kommet av andre ting ( f.eks vann i cyl) så vil jeg gjerne se bilder av det..( rådeboltene gjelder ikke da de like godt kan knekke på en pauter råde og er ikke laget av eagle men av ARP)
leiter du litt på diverse forum så er det flere som har bremset godt over 600rwhp ( i mr2) med eagle råder og ikke sett noen enda som har knekt de...
og du har rett ang at de orginale rådene er sterke, og det er liten sansynlighet for at de knekker, men nå veier vel disse rådene en god del mer en f.eks eagle råder og dermed så gi det en god forbedring bare der.. og så lite som de eagle rådene koster så er vel bare vekta i seg selv en god grunn til og bytte de orginale!?
Det var ikke fra 3s de bøyde jeg så. Tipper enten fra no Audi eller Cossie.

Hvis det er vekt du går etter mener jeg å huske fra tall at Carillo A-profil er enda lettere enn Eagle igjen :wink: (men de koster ca samme som Pauter da..)
 #302904  av Helmer

Altså bør Eagle være det perfekte kompromiss mellom pris, vekt og styrke.

Motoren min, med Eagle råder, skal bremses i løpet av høsten med en effekt mellom 5-600 hk i motor.
Håper jeg har den samme oppfatninga av rådene etter det. :)
 #302956  av Tomera

Om blokken min ikke trenger borring, holder det da at den hones før montering av smidd innmat, eller er det best og få borra til overdim stempler?
Vil jo tro borring går litt ut over holdbarheten på blokka, da 3. gen blokka vistnok kan ha en tendens til og sprekke mellom syl.
 #302970  av sleeper

Tomera skrev:Om blokken min ikke trenger borring, holder det da at den hones før montering av smidd innmat, eller er det best og få borra til overdim stempler?
Vil jo tro borring går litt ut over holdbarheten på blokka, da 3. gen blokka vistnok kan ha en tendens til og sprekke mellom syl.

burde nok borre den da det skal være større klaringer med smidd innmat.. men jeg vet at en del av de som rod stempel lager de i 86.25mm også dermed så er det bare halvparten så mye du må ta samenlignet med de vanlige 86.5mm stemplene..
 #302976  av Morten

Smidde stempler skal som regel ha større klaringer enn orginale stempler, så kan hende du ikke trenger å borre pga det. Hvis du måler opp først og får fatt i spec'en stemplene skal ha så ser du om det holder med en honing eller ikke. Krever litt mere forarbeid da.. hehe :lol:
 #302979  av Tomera

Okey.
Men vill borring ha noe og si for levetiden på blokka?