Hallo alle!
Nå fortsetter jeg prosjektet mitt. Har satt bort bilen i vinter, men blir å samle litt deler i løpet av vinteren, samt fikse div ting.
Kan begynne med noe jeg har glemt å poste på forumet: Dama mi har sydd meg custom skinnseter helt fra scratch! Disse var ferdige før ACR v1 i år, men har vært litt inaktiv på forumfronten i det siste, så bilder kommer ikke før nå. De originale setetrekkene er plukket helt fra hverandre , og hver minste del er replikert i ekte skinn og sydd sammen på en sånn måte som jeg selv ønska. De har (som bildene sier) en orange dobbeltsøm som følger setets omriss, såvel som nakkestøtten. I tillegg har jeg fått brodert et MR2 Turbo merke og montert på stolene. Jeg må si meg svært fornøyd med resultatet! Litt vanskelig å få dem strekt fullstendig stramme i og med litt nedsunkne/slitte seter fra før av, men overall ble det en kul oppgradering på bilens vegne
Bilder:
Planene for vinteren er å få bilen klar for ACR 09.
De tingene som har gått igjen de gangene jeg har vært på ACR er hovedsakelig 3 ting: Mapping/tenningsbank, oljetemp og bremser.
Olje: Derfor har jeg gått til anskafelse av et luftkjølt oljekjøler / oljefilterrelocation kit. Det skal jeg montere slik at jeg får tilstrekkelig kjøling på bana, samt at olja ikke blir for kald ved normal kjøring. Blir muligens å mikse litt med noe termostatstyrte vifter etc. Jeg har temp måler i bunnpanna, men likevel ser jeg fort 120+ grader ved 5-10min hard kjøring. Ved normal kjøring ligger den på 80. Har bare original vann "kjøler" nå. Dette kittet vil da komme i tillegg. Update: Ankommet, klar for montering.
Datasprut Det neste jeg skal ha meg er et skikkelig datasprut og en mapping på dyno. Her kommer det sikkert en AEM inn i bildet som er plug&play samt 3.5bar map sensor og IAT sensor (Hvorfor AEM - tja.. har et inntrykk av at det er veldig bra samt at de fleste seriøse tunerne har god peiling på denne. Det har nok funksjonalitet for meg, og koster heller ikke så altfor mye fra USA). Da får jeg vekk luftmengdemåleren, og kan dra nytte av en mer nøyaktiv luft/bensin beregning. I tillegg har den jo en rekke med fancy funksjoner som kontroll av vann/metalon innsprøytning, launch control, tenningsbank monitorering osv osv. Den ECUen jeg har i dag fungerer helt fint og motoren går som ei klokke, og går faktisk veldig godt! Men jeg ønsker mer kontroll enn hva den originale ECUen kan tilby.
Vann/metinsprøytning Der blir jeg å gå for et standard simpelt kitt med 1 dyse bare for å få ned innsugstempen litt. Har foreløpig bare en sidemontert greddy IC som jeg mistenker må byttes ut over tid med enten vannkjølt eller bagasjeromsmontert IC (sannsynligvis ikke - vil ha bagasjeplass), men vanninsprøytning er alltids kjekt å ha. Update: AEM WI på tur fra Toyparts
Bremser Her kan man fort måtte ofre både ei arm å en fot hvis man blir litt for ivrig. Har undersøkt litt alternativene (på mr2oc) for hva jeg kan gjøre av bremseoppgraderinger til 90 bremsene. Mange sier 92 bremser er "the shit!" andre mener det blir for lite. Jeg kan ikke ha noe større enn 12" skiver da jeg satser på å beholde 16" banefelger. Jeg har jo til dags dato bare kjørt med standard klosser samt helt OK 5.1 bremsevæske. Mange mener 90 bremsene med oppgraderte klosser/væske skal holde langt, så i første omgang skal jeg skaffe meg et sett racing/racing-street klosser fra enten porterfield/carbotech eller tilsvarende. De koster jo en del, men jeg tror det vil bli ganske mye bedre.Ei god racing væske er også på ønskelisten. Blir å teste dette først og se om det funker i det hele tatt på bane, og evt om det fungerer lenge nok. Har seriøst bremseproblemer på bana med helt ukonsistent pedalfølelse og generell opplevelse.
Bensin Har litt lyst å gå for justerbar regulator, 850cc dyser og nytt rail, slik at jeg hvertfall får nok bensin på mappinga som kommer i mai. Update: Aeromotive FPR på tur fra Toyparts
"Carputer" Blir å bygge meg en micro PC i bilen med 7" touchscreen innfelt i midtkonsollen der cd-spilleren egentlig skal være. Blir noe i samme duren som Christian på forumet gjorte for et par år siden (bare i sort):
Denne blir jo da koblet opp mot fm radio, gps, dvd-ram, wlan, usb etc etc. Og sist men ikke minst koblet opp mot AEM'en (eller annen ECU da) slik at mapping/korrigering/overvåkning kan foregå realtime.
Har tatt inn midtkonsollen, så det gjenstår jo "bare" å støype inn skjermen

Det er kommet en ny type skjerm nå som visstnok skal være superb selv i sollys.
Blir det råd så blir det nye dempere/senkesett. Muligens gule konis (vil ikke ha coilovere) og noe progressivt senkesett. Vil at den skal være mer comfy å kjøre på norske veier enn den er i dag.
Så følg med etterhvert folkens, skal holde dere oppdatert på fremgangen.
Det kan hende det kommer en ATS 550cc rom tune ECU samt borret fuel rail med 550cc supra dyser i perfekt tilstand ut for salg til våren. Så feel free to call dibs!
Tjohei!