TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 97 mod 1,8. Det tikker i motoren min.

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #30211  av Cyrus
 
Jeg hadde en fart på ca 180 km/t, da det mestsansynlig skjedde.
Merka det ikke før jeg kom ut av Lærdalstunellen.
Har hatt den på verksted, det er ikke ventilene. Har skifta til slx olje og det hjalp ikke. Er det noen som har vært borti lignende problem, eller som har forslag til hva jeg kan gjøre?

Det høres veldig ut som ventiltikk, muligens litt høyere lyd..

Det var ca -10 ute og inne i tunellen var det ca 15 + om det skulle være til hjelp.
Ellers har jeg green filter og et trimm enderør. (vet ikke helt hvilken type, det stod på da jeg kjøpte bilen (inkassobil))

 #30212  av memo
 
jeg har samme problemet, men jeg er redd for at jeg ikke kan trøste deg med noe lettvindt svar...

jeg har hørt alt ifra registerreim, til ventiler, til at ventilene slår i stemplene... jeg regner med jeg får svar idag fra verkstedet, så jeg kan ta kontakt da..

 #30230  av sleeper
 
det kan ikke være bensindysene som tikker litt da???
en kammerat av meg har en pug 205 med mi16 motor og den høres det ut som om det er ventil tikking, men det er i virkeligheten bare dysene som lager lyd....

 #30235  av Cyrus
 
Det er meget mulig, alt jeg vet er at det kommer fra ca. senter av motoren. Men jeg skal sjekke med verkstedet mitt.. Takk for hjelpen ;-)

 #30306  av @lpher
 
Mener å huske at det var en ganske markant tikkelyd på Celican min ihvertfall...men nå var det 3S-GE motor i den da...

@lpher

 #30331  av chris
 
@lpher skrev:Mener å huske at det var en ganske markant tikkelyd på Celican min ihvertfall...men nå var det 3S-GE motor i den da...

@lpher
Cameleon også har sånn tikkelyd, kommer omtrent fra senter av motoren. Lyden kommer omtrent fra der tennplugg nr2 sitter.

 #30332  av Ole-M
 
Noen dyser tikker en del, men de skal ikke bare plutselig begynne å tikke mere.
Legg øret ved dysene for å høre om det er de som tikker. Om det er de kan du prøve å ha på noe dyserens på tanken å se om det skjer noe.

Hvis et verksted sier det ikke er ventilene burde det jo stemme. Sa de ikke noe mer?
Mange japsemotore som er sære på olja, men hvis du har byttet burde det ikke være det heller. Men kan prøve å ha på noe billig mineral olje og se om lyden blir borte, da har du hvertfall funnet svaret.

 #30349  av Goose
 
ja som det er sagt tideleigere så er mk6 1.8 liters motoren en del tikkende.
Je hadde min 96modell og den tiket. Var på toyota fordi i mine ører så hørte det ut som det var ventil tikk, men det var det ikke, det var dysene som gjortde det og bilen gikk smerte fritt i 2 år etter at jeg la merke til tikkingen, så det er mest sansynlig ingen fare...
 #30354  av Cyrus
 
Litt plagsomt å kjøre rundt med en "symaskin", men greit å vite at det mestsansynlig ikke gjør noe. Verkstedet sa ikke noe mer nei. Men vurderer å sette den inn for en grundigere sjekk. Skal ta å prøve å kjøre noe dyserens på den først tenker jeg.

Criss

 #30357  av Goose
 
Mest sansynlig så er det bare du som er "skremt" pga lyden dysene lager, slik jeg var, men for all der, det er best å være på den sikre siden..

 #30497  av memo
 
feilen med min, var forresten at det ene kamdrevet ikke var strammet til skikkelig... ingen skade skjedd pga. det..heldigvis..

da får jeg bilen min i neste uke en gang :)

 #30516  av Goose
 
memo: det var fint å høre :D