TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Jeg krasjet i gÃ¥r...

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #305996  av FireWalk

Men ikke med MR2en.. var vinterbilen. Ironisk nok, når snøen står for dør, da tar jeg livet av vinterbilen. Merkelig hvordan "prosjekt bilen" har fungert fint hele året, mens bruksbilen har det bare vært problemer med. Har måttet kjøre rundt i grombilen pga bruksbilen ikke har vært brukbar. ironi?

Men over til saken..

kjørte i de undersjøiske tunnelene her i helga. var på vei hjem midt på natta. var trøtt som fy og ville bare hjem å sove. pga arbeid i tunnelen (de flytter rundt på seg hele tiden) var det nedsatt fartsgrense fra 80 til 30 i bunnen av tunnelen. jeg slakker ned og legger meg ganske nært bilen forran, en taxi, som plutselig bestemmer seg for å bråbremse...... jeg bråbremser men treffer bilen forran med en differans på kanskje 10 km/t.

man trenger ikke være rakett forsker for å skjønne at bilen min har fått store skader når man ser panseret brette seg opp over frontruta. Jeg går ut av bilen og ser at kollisjonsbjelken er tryjt ca 20 cm inn på midten, og begge frontlyktene er knust, frontfangeren er delt i to og panseret brettet opp. alt av plastikk er vridd. Ser nermest ut som en front mot front kollisjon, den lave "kontakt-hastigheten" til tross.

Jeg hopper opp på panseret med ræva for å få trykt det ned igjen så jeg ser noe forran meg, kjører ut av tunnelen og møter taxien for å skrive skademelding.

Taxien hadde ingen synlige skader, bortsett fra noen små riper på lakken.

Jeg må bare spørre meg: HVORDAN er det mulig?.. min vw passat 93 modell er så godt som kondemnert.. Selv radiatoren tok kvelden, Den ble jo trykt inn i dynamoen.

Jeg er bare glad jeg ikke havnet i en skikkelig frontkollisjon med den bilen der når den tydeligvis tåler SÅ lite...
da hadde jeg faktisk følt meg tryggere i mr2en. Den har en ganske solid bjelke i fronten. Det greiene som er på passaten er jo direkte latterlig.

Så selv om man kjører stor stasjonsvogn betyr det ikke at den er sikrere enn en liten sportsbil tydeligvis.

Taxien jeg traff var en open astra av nyere type forøvrig.

Nå blir det å få vinterbilen i jiggen og lappe den sammen så godt som råd med deler fra huggern. Finner alltids noe der. :-)
Sist redigert av FireWalk den 26 okt 2008 20:49, redigert 1 gang totalt.
 #305997  av inzane2012

fy faen nå begynte jeg nesten å grine før jeg såg at det ikke var mr2'n din det var snakk om!
men er nå godt å høre at det ikke ble noen personskader, hadde vert verre det tross alt...
 #305998  av Daniel HS

Ja, trodde det var Mr2en jeg også... Hehe... Godt det ikke ble noe personskade....

Men bare å ta hintet da, er ikke meningen at en Toyota-entusiast skal eie noe fra VAG :mrgreen:
 #306003  av FireWalk

Daniel HS skrev:Ja, trodde det var Mr2en jeg også... Hehe... Godt det ikke ble noe personskade....

Men bare å ta hintet da, er ikke meningen at en Toyota-entusiast skal eie noe fra VAG :mrgreen:
hehe.. nei det er vel en slags straff dette her. :P
 #306545  av lexusmann

Hva skjedde?
 #306598  av Dennis87

Var ei som kjørte i ræva på min Celica og ble samme der, hele fronten hennes ble knust men min bil fikk bare noen små skader i lakken :?
Jeg måtte bremse ned pga noen som skulle gå over veien og det så ikke hu, jeg så at det kom til å smelle så jeg slapp bremsene. Sikkert noen her som har en naturlig forklaring på hvorfor det er slikt.
 #306599  av mr2storbrua

Vel, når det gjelder den bilen som blir påkjørt så er det lettere for den å bevege seg fremover i stedet for å bli værende og heller bøye masse metall og plast. Den som kjører i derimot kan ikke fortsette å kjøre frem, derfor blir det masse ødeleggelser i fronten.
 #306604  av FireWalk

høres igrunn logisk ut. Skal på huggern å prøve å få tak i nytt panser, nye lykter, ny radiator og ny fanger. må få den i jiggen å trekke ut kollisjonsbjelken (om man kan kalle den det) først. heldigvis forsvant snøen fort her på sunnmøre så jeg kjører MR2en intil videre :)
Vedlegg
01112008049.jpg
01112008049.jpg (1.02 MiB) Vist 261 ganger
 #306683  av marlboro1310

Hvorfor bråbremsa taxisjaføren? de er noen luringer...
 #306708  av Zepticon

Må bare påpeke at fronetn SKAL krølle seg fort i en kolisjon, da forsvinenr energien der og ikke på å krølle deg ;)
 #306711  av FireWalk

marlboro1310 skrev:Hvorfor bråbremsa taxisjaføren? de er noen luringer...
Blir som å kjøre på en vegg i 10 km/t.. syntes det ble litt voldsomt med krølling i så lav hastighet..

Nei si det, han syntes vel jeg lå litt for nært da. Taxi sjåfører, Bussjåfører og vogntog sjåfører tror jo de eier veien. Tar seg til rette og blir fly forbanna om de ikke slippes frem eller noen provoserer dem på noen som helst måte. Nå er det jo slik at den som kommer bak har ansvaret for å kunne klare å stoppe uansett :\

men unødvendig uansett.

Ja om noen vil kjøpe en pent brukt front så er det bare å si ifra! :P

radiatoren ble punktert også. Må prøve å få tak i en fra huggern eller noe.
 #307437  av FireWalk

jaja, da var jeg på god vei til å få den istand igjen før snøen kommer. Kan ikke si det er like morro å skru på en passelat som å skru på MR2, men må man så må man.

Festet et tykt slepetau til kollisjonsbjelken og andre enden i en lyktestolpe og rygget meg bakover til den var någelune ben igjen. Skulle ikke så veldig mye til faktisk. Men så er jo ikke den bjelken på denne bilen spesielt solid heller så det forbauset meg egentlig ikke.. FIkk banket ut værste bulkene i panser og på ene fremskjermen og festet fangeren igjen.. måtte lage nye fester ved hjelp av glassfiber og patentbånd. Her skal det ikke brukes en krone mer enn nødvendig! :mrgreen:

Blir 2 nye lykter og ny radiator fra huggern, så er den vel på veien igjen. Litt bulker her og der, men kommer man seg fra A til B med den så er jeg fornøyd jeg. :P
Vedlegg
13112008077.jpg
13112008077.jpg (879.89 kiB) Vist 260 ganger
 #307441  av Daniel HS

Ja, det funker jo det. :mrgreen:

Min fetter tok grovretting på en bil (husker ikke hvilken) ved hjelp av revers og et stort tre nede i Spania. Bånn gass, og clutchen rett ut!!! Den bilen hadde vært smelt i (antatt) 50-60 i en murvegg av en fyllekjører. Bilen ble visst kjørt tilbake igjen til Belgia noen dager etterpå :P