TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • GT4 CS sliter litt pÃ¥ tomgang?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #309734  av Stian AB
 
Har en CS som dauer hvis jeg gir gass opp til en 3000++, hiver inn clutshen og lar motoren synke ned på tomgang..Noen ganger klarer motoren akkurat å hente seg inn igjen rett før den kveles..Kan det ha noe med at jeg kjører med HKS filter? Har renset det, men uten hell..Noen som har peil på detta?
På forhånd takk:D
 #309753  av sleeper
 
høres ut som en luftlekasje.. sjekk alle slanger og se om det lekker noen sted..
kjører du med åpen dump?
 #309764  av Stian AB
 
sleeper skrev:høres ut som en luftlekasje.. sjekk alle slanger og se om det lekker noen sted..
kjører du med åpen dump?
kjører med HKS replica dump..best å bruke sånn lekkasjesøk væske på slangene, som brukes på dekka?
har hørt mye rart om stargass, så vil ikke bruke det..
 #309796  av Kanakkas
 
Stian AB skrev:
sleeper skrev:høres ut som en luftlekasje.. sjekk alle slanger og se om det lekker noen sted..
kjører du med åpen dump?
kjører med HKS replica dump..best å bruke sånn lekkasjesøk væske på slangene, som brukes på dekka?
har hørt mye rart om stargass, så vil ikke bruke det..

Lekkasje søker for dekk funker dårlig, den type lekkasjesøker er beregnet for anlegg som dekk, rør ol som står under trykk, man kan da se at det bobler ved lekkasje.
En bensinmotor på tomgang lager undertrykk og væske gass som blir sprøytet på lekkasjestede vil derfor suges inn i motoren.
Startgass er et velkjent middel i bruk etter feilsøking etter falskluft. (Finnes andre middler også, men ikke alle er like lette å få tak i for folk flest)
 #309797  av lexusmann
 
Stian AB skrev:
sleeper skrev:høres ut som en luftlekasje.. sjekk alle slanger og se om det lekker noen sted..
kjører du med åpen dump?
kjører med HKS replica dump..best å bruke sånn lekkasjesøk væske på slangene, som brukes på dekka?
har hørt mye rart om stargass, så vil ikke bruke det..
Har hørt at motoren kan bli avhengig av startgass hvis du bruker for mye av det...vet ikke om det stemmer, men... :wink:
 #309810  av Stian AB
 
mr2storbrua skrev:Men det er en fordel å gjøre dette på kald motor, siden startgass er en tanke mer eksplosivt enn bensin.
Er ikke startgassèn altfor tørr, å kan derfor være skadelig for bensinmotorer i biler?
 #309815  av sleeper
 
Prøv og ta vekk dumpeventilen din..er ikke noen god ide og bruke åpne dumper på disse bilene..( får alt for mye bensin når du ggår av gassen og dermed så kan den stoppe eller slite veldig med og holde seg igang..)

kan godt hende det hjelper en del..

for og feilsøke så kan du lage den en plugg som du monterer på innsuget til turboen og så kan du tykksette trykksystemet iog se om det er noen lekasjer der..
 #309818  av Stian AB
 
sleeper skrev:Prøv og ta vekk dumpeventilen din..er ikke noen god ide og bruke åpne dumper på disse bilene..( får alt for mye bensin når du ggår av gassen og dermed så kan den stoppe eller slite veldig med og holde seg igang..)

kan godt hende det hjelper en del..

for og feilsøke så kan du lage den en plugg som du monterer på innsuget til turboen og så kan du tykksette trykksystemet iog se om det er noen lekasjer der..
Har feilkodet bilen nå, å det blei 21 og 54..hva betyr 21? på godtnorsk..hehe:P
den feilsøken du snakker om skjønte jeg ikke helt..er grønn når det gjelder sånnt
 #310119  av Stian AB
 
celica92 skrev:Hei! feil kode 21 er feil ved lamda sonde, eventuelt brudd i lamda sonden. 54 er feil kode for kjøleveske nivå til intercooler.
Hvor sitter lamda sonden? Er nok væske på intercooleren. Tror 54 også kan være andre feil med ICèn. Når jeg stopper motoren etter helt vanlig kjøring hører jeg bobling i kjølevæska. Med noen sekunders mellomrom. Kan det være luft i væska?

Takk for alle svar. Jeg lærer stadig noe nytt :D
 #310129  av mr2storbrua
 
Stian AB skrev:
celica92 skrev: Når jeg stopper motoren etter helt vanlig kjøring hører jeg bobling i kjølevæska. Med noen sekunders mellomrom. Kan det være luft i væska?

Takk for alle svar. Jeg lærer stadig noe nytt :D
Tror dette er ganske vanlig på disse bilene uten at det faktisk er noe galt.
 #310230  av Stian AB
 
mr2storbrua skrev:
Stian AB skrev:
celica92 skrev: Når jeg stopper motoren etter helt vanlig kjøring hører jeg bobling i kjølevæska. Med noen sekunders mellomrom. Kan det være luft i væska?

Takk for alle svar. Jeg lærer stadig noe nytt :D
Tror dette er ganske vanlig på disse bilene uten at det faktisk er noe galt.

Er vel koking i væska, å det kan umulig være bra når det er etter hver eneste kjøring?
 #310234  av Larsen
 
Stian AB skrev:
Er vel koking i væska, å det kan umulig være bra når det er etter hver eneste kjøring?
Det er vanlig og vistnok ikke farlig. Det er ikke snakk om i motoren, men heller rundt turboen hvor kjølevannet blir litt vell varmt. Hadde det på min også selv om jeg ikke presset motoren hardt en gang.