TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Daniel HS's Carlos Sainz prosjekt/worklog

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #315777  av Gt-4-Ever

Blir å bytte til dette jeg også clutch og letta svinghjul. Du får si ifra hvordan det blir. :) Bytter når min clutch holder på å ryke. Ikke enda da. :) Hva måtte du ut med for delene?
 #315799  av Daniel HS

pkgrette skrev:du må lage før å etter film av svinghjulet jeg har det samma hjemme til min mr2 skal sette det på i påsken spent å se hvor mye det hjelper

foresten en stk feit celica du har:D:D :D
Før/etter film? Tenker på da?

Og, takker :D
Gt-4-Ever skrev:Blir å bytte til dette jeg også clutch og letta svinghjul. Du får si ifra hvordan det blir. :) Bytter når min clutch holder på å ryke. Ikke enda da. :) Hva måtte du ut med for delene?
Måtte ut med ca 1900 ink frakt fra USA for svinghjulet. Ca 3600 for clutchen. Bestilte fra Gripforce Clutches/Speed Solution International på Ebay, leveringstid, ca 7-8 dager...

Skal si hvordan det blir ja... :wink:
 #315803  av Daniel HS

Fikk pakke i posten i dag:

Bilde
Bilde

Ellers har jeg fått bilen litt oppi høyden og begynt å demontere litt fremme og under...

Bilde
Bilde

Har også fått tak i motorholder... :)
 #315884  av Amund

Nokon spes grunn til at du tar av fangeren?
Pass på når du skal løfte bilen over motoren, at den ikkje ruller av de bukkene du bruker bak :wink:
 #315885  av Daniel HS

Amund skrev:Nokon spes grunn til at du tar av fangeren?
Pass på når du skal løfte bilen over motoren, at den ikkje ruller av de bukkene du bruker bak :wink:
Tar den mest av så den ikke står i veien når vi skrur, liten plass...

Men funker det å løfte bilen etter bjelken bak frontfangeren? Eller må jeg løfte etter slepekrokene fremme?

Hehe.. Ja, selvfølgelig... Lurte litt på om jeg skulle feste bukene i pallen, står nok litt stødigere da...
 #315896  av Amund

Eg pleier å la bilen stå heilt nede på gulvet, men sette den opp på bukker framme. Då står den stødigere når du løfter opp fronten på bilen. Om du løfter opp bilen med elefant, så går motor og gir akkurat i mellom beina på ein standard biltema elefant om du vrir den 90 grader og drar den fram på gulvet. :wink:
Når eg løfter opp bilen, pleier eg å feste stroppen i motorfestene på rammevangene i motorrommet. (stikke inn igjen bolten du nettopp tok ut når du demonterte motorfestene).
Om eg ikkje er opptatt når du skal ta ut motoren, så kan eg ta turen oppom å kike/hjelpe litt. Når du har demontert alt rundt motoren, er det gjort på 5 min å sleppe den på gulvet, dra den fram og demontere girkassen :P
 #315903  av Daniel HS

Amund skrev:Eg pleier å la bilen stå heilt nede på gulvet, men sette den opp på bukker framme. Då står den stødigere når du løfter opp fronten på bilen. Om du løfter opp bilen med elefant, så går motor og gir akkurat i mellom beina på ein standard biltema elefant om du vrir den 90 grader og drar den fram på gulvet. :wink:
Når eg løfter opp bilen, pleier eg å feste stroppen i motorfestene på rammevangene i motorrommet. (stikke inn igjen bolten du nettopp tok ut når du demonterte motorfestene).
Om eg ikkje er opptatt når du skal ta ut motoren, så kan eg ta turen oppom å kike/hjelpe litt. Når du har demontert alt rundt motoren, er det gjort på 5 min å sleppe den på gulvet, dra den fram og demontere girkassen :P
Okey. Vi har tenkt å løfte den opp med talje. Kan sikkert feste den også i motorfestene. Har heldigvis en bilmekaniker som skal være med å gjøre jobben, siden jeg har gjort dette før... :P

Men kan gi deg en lyd når vi kommer så langt jeg, regner med du har litt mer peiling enn oss to til sammen siden du har gjort dette før... Hehe...
 #315908  av Amund

Talje funker ypperligt. Brukte det når eg bygde om mr2'en min i 2003 ein gong :roll:
Har vel skifta motor/girkasse/clutch i celica ein, hmm, 7 ganger? (minst) Så har funne ein måte som funker for meg å gjere det på. (men det er ikkje nødvendigvis fasiten) :wink:
 #315932  av Daniel HS

Amund skrev:Talje funker ypperligt. Brukte det når eg bygde om mr2'en min i 2003 ein gong :roll:
Har vel skifta motor/girkasse/clutch i celica ein, hmm, 7 ganger? (minst) Så har funne ein måte som funker for meg å gjere det på. (men det er ikkje nødvendigvis fasiten) :wink:
Hehe... Høres ut som du har roen etterhvert da! Men da ringer eller sender jeg deg sikkert en melding når det blir aktuelt :D

Men er vel på tide jeg legger meg, akkurat kommet hjem fra spillejobb, og skal på jobb om få timer... Tror lærlingen skal få kjøre i morgen... :P
 #316243  av Daniel HS

Siden jeg var på fylla på fredag, og familiebesøk på lørdagen ble det gjort lite de dagene, fikk hjelp av en kompis i dag så fikk gjort litt...

Har fått tappet det meste av væsker, demontert alt av vakumslanger, kjøleslanger og stortsett alt det elektriske under panseret, som også er tatt av i løpet av dagen. Under bilen er eksosen skrudd av, traversen med motorfester, og akslingen ut fra fordelingskassen, samt drivakslene på forhjulene. Nå henger motoren "løst" i 2 motorfester og motorholderen som står på kanten på skjermene... Greit trangt i nedi det motorrommet! Hvis noen har en pygmè til låns er det bare å si ifra... :)

Takk Viktor for hjelp sålangt, skal se om jeg får tak i bildene han tok i løpet av dagens økt. Så får vi se når vi får gjort mer.

Men er en ting vi ikke er helt sikker på. Det kommer en kabelbunt ut fra torpedoveggen, som går under innsuget på fremsiden, og til sikringsboksen. Må vi demontere det meste foran innsuget for å få denne vekk slik at motoren kan senkes ned, eller finnes det en annen løsning vi ikke har sett her?
 #316247  av Daniel_hoy

Daniel HS skrev:Siden jeg var på fylla på fredag, og familiebesøk på lørdagen ble det gjort lite de dagene, fikk hjelp av en kompis i dag så fikk gjort litt...

Har fått tappet det meste av væsker, demontert alt av vakumslanger, kjøleslanger og stortsett alt det elektriske under panseret, som også er tatt av i løpet av dagen. Under bilen er eksosen skrudd av, traversen med motorfester, og akslingen ut fra fordelingskassen, samt drivakslene på forhjulene. Nå henger motoren "løst" i 2 motorfester og motorholderen som står på kanten på skjermene... Greit trangt i nedi det motorrommet! Hvis noen har en pygmè til låns er det bare å si ifra... :)

Takk Viktor for hjelp sålangt, skal se om jeg får tak i bildene han tok i løpet av dagens økt. Så får vi se når vi får gjort mer.

Men er en ting vi ikke er helt sikker på. Det kommer en kabelbunt ut fra torpedoveggen, som går under innsuget på fremsiden, og til sikringsboksen. Må vi demontere det meste foran innsuget for å få denne vekk slik at motoren kan senkes ned, eller finnes det en annen løsning vi ikke har sett her?
Vist det er den som kommer gjennom torpedoveggen på passasjer siden så er det bare å skru ut to 10mm muttere i gjennomføringen og løse kabelen fra ECU inne i bilen. Kommer til fra fotbrønn på passasjersiden. Så tar du ut hele pølsen.
 #316249  av Daniel HS

Daniel_hoy skrev:
Daniel HS skrev:Men er en ting vi ikke er helt sikker på. Det kommer en kabelbunt ut fra torpedoveggen, som går under innsuget på fremsiden, og til sikringsboksen. Må vi demontere det meste foran innsuget for å få denne vekk slik at motoren kan senkes ned, eller finnes det en annen løsning vi ikke har sett her?
Vist det er den som kommer gjennom torpedoveggen på passasjer siden så er det bare å skru ut to 10mm muttere i gjennomføringen og løse kabelen fra ECU inne i bilen. Kommer til fra fotbrønn på passasjersiden. Så tar du ut hele pølsen.
Kan sikkert stemme at det er den, skal se om jeg får sett på det på tirsdag, vet ikke om jeg har tid i morgen... :x Takk for tips :D
 #316725  av Daniel HS

Amund skrev:Kan hende eg har ein ledig halvtime tirsdag, dersom de er usikker på noko.
Ble ikke noe skruing i går, men fikk gjort litt i dag da...

I dag fikk vi endelig ut motoren etter mye slit, fytti h#£$¤&e så forbanna trangt det er nedi der. Skjønner hvorfor det ikke er så mange som sier ja til jobben... :P

Stor takk til min gode venn Viktor for god innsats, og til gamlingen for hyppige besøk og hjelp i garasjen i kveld. Og en stor takk til ThomasBV8 for lån av talje og stropper...

Så nå blir neste å få hjul på bilen fremme igjen, få den ut av garasjen og tørket opp alt væsken på gulvet, slik at vi får litt mer plass å jobbe på med motoren.

Fikk forresten regremkittet og vannpumpen i dag, har også handlet servoreim og viftereim. Bytter toppdekselpakningen når jeg først er i gang, den kommer fra Jæger (Toyota) i morgen...

Bilder kommer nok snart, men ikke i kveld, er for trøtt...
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 40