TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Muligheten for Ã¥ bytte motor pÃ¥ en Celica '94 gen6?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #31520  av MR_T
 
Heisann, lurer på muligheten å bytte motoren fra min 4AFE (1,8 ) :?
til 3SGE (er det ikke den som står i mk6 GT?) hvordan er muligheten å bytte til en kraftigere motor uten "altformye" hokuspokus
Hva må jeg bytte for å få en gangbar bil igjen.
SÃ¥ denne var tilsalgs:
TOYOTA CELICA ST 202 3SGE 180HK KM 86000 KR 9000

PS: skjønner at det ikke bare er å flytte over :roll:
T.R

 #31524  av CelicaTurbo
 
tja, først, om du har 1.8 liter er vel ikke det en 4A-FE, men det er ikke viktig.. Den 3S-GE motoren passer nok ganske enkelt i din, men du bør få med fullt ledningsnett med ECU, og gjerne girkassen også. Annet enn det bør du være forberedt på at kanskje drivakslinger må byttes, og muligens motorfester.. jeg tror egentlig ikke det er så mange som har gjort den jobben der men siden bilen finnes orginalt med motoren så burde det ikke være så vanskelig, er bare snakk om å finne ut hvilke deler du må hente fra GT'en.. så, litt tålmodighet og være forberedt på at bilen kan stå lenger enn forventet uten fullført prosjekt, samt en buffer for økte kostnader så skal du nok klare deg fint..

men det aller billigste er nok å selge bilen din og finne deg en Celica GT istedet..

 #31527  av CelicaGT
 
SÃ¥ er d jo avgifter til staten..... :?
Lurer på om ikkje bremsene på st202 e større. Meina å hugse at eg målte på min 2.0 mot muttern of fattern sin 1.8 og det var litt forskjell i bremser.
Sikkert lurt å høyre med toyota norge ka som skal til for å få dette godkjennt. Sikkert ikkje så heise mykje men greit å ha alt i papira visst nokke skulle skje.....

 #31541  av CelicaTurbo
 
akkurat, enda en grunn til å heller kjøpe en 2.0GT :)

 #31563  av CelicaGT
 
chris skrev:175 hester i 3.gen 3S-GE, er det ikke?
Stemmer det
GÃ¥r endel bedre enn 118hk i 1.8'en :D
 #31601  av MR2turbo
 
MR_T skrev:Heisann, lurer på muligheten å bytte motoren fra min 4AFE (1,8 ) :?
til 3SGE (er det ikke den som står i mk6 GT?) hvordan er muligheten å bytte til en kraftigere motor uten "altformye" hokuspokus
Hva må jeg bytte for å få en gangbar bil igjen.
SÃ¥ denne var tilsalgs:
TOYOTA CELICA ST 202 3SGE 180HK KM 86000 KR 9000

PS: skjønner at det ikke bare er å flytte over :roll:
T.R
Hva med å bytte til turbo-motor når du først er i gang da? ;)
Men uansett for å få med det som trengs til ombygging er det lettest å kjøpe en halv bil eller en krasjet en.. Men du trenger som tidligere nevnt, motor ledningsnett, hjerne, girkasse og drivaksler... og ganske sikkert noen kontakter, tenningsmodul og noen andre småting...

 #31604  av megetlei
 
Det enkleste er nok å kjøpe en GT.

Om du satser på å bytte motor bør du kanskje
ta steget helt ut med en 3S-GTE ??

megetlei
 #31619  av MR_T
 
MR2turbo skrev:
Hva med å bytte til turbo-motor når du først er i gang da? ;)
Men uansett for å få med det som trengs til ombygging er det lettest å kjøpe en halv bil eller en krasjet en.. Men du trenger som tidligere nevnt, motor ledningsnett, hjerne, girkasse og drivaksler... og ganske sikkert noen kontakter, tenningsmodul og noen andre småting...
Ja det hadde kanskje vært en bedre ide, det jeg er etter en bedre akselasjon, topfarten driter jeg i siden den går i 200 idag 8) hvordan er foresten muligheten til å ettermontere turbo på min 1,8 idag?`hva ca koster et slikt kit? og event. chip'er den etterpå, hvis jeg chip'er den idag får jeg ca 10%mere effekt har jeg hørt, men m/turbo 50-60hk mer

 #31628  av CelicaTurbo
 
10% er nok litt optimistisk for chip men det er mulig du er heldig, men, et turbokit blir nok dyrere enn å bytte til en 3S-GTE motor når alle summer legges sammen, men det er mulig det er enklere å tilpasse..

 #31629  av Christian
 
Det beste er å gå for en org turbomotor, både når det gjelder kroner og problemer.

 #31630  av megetlei
 
Christian skrev:Det beste er å gå for en org turbomotor, både når det gjelder kroner og problemer.
Just presis!!

Er ikke så alt for vanskelig å swappe til en 3S motor.
Finns ganske mye info på nettet bla. på http://www.toyotacelicaweb.com

megetlei