TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjølevifter pÃ¥ supra

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #314933  av Supramk3turbo

Hmm, men om jeg kjøper denne: http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Og denne: http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Så er jeg jo nesten på samme pris som denne: http://www.horsepowerfreaks.com/perform ... oling_Fans
Men Zirgo 16" vifta suger jo 3630cfm, i forhold til AAP sine 3300cfm. Utgjør vell ikke så mye, men litt er det jo.

Pluss at med singel vifte får jeg plass til IC røret som går rett ved radiatoren, da slipper jeg å lage nytt :D

Dilemma dette :lol:
 #315036  av tore 95 tt euro spec

Supramk3turbo skrev:Hadde noen giddi å målt hvor mye AAP viftene bygger fra radiator å ut. Du kjører vell Fluidyne radiator også du Tore?? Vet du hvor mye de bygger sammenlagt, AAP vifter og radiator :)

Hei igjen :)

AAP viftene bygger ca 78 mm fra radiator og på det høyeste punktet på viftene...Men de bygger mye mindre lenger ut fra senter fra viftene om du skjønner hva jeg mener...de er jo konet og går helt i null ved metalldekselet rundt viftene som bygger mye mindre en hva som det høyeste punktet er....

Om du ikke skjønner hva jeg mener kan jeg ta bilde av det :wink:
 #315038  av Supramk3turbo

Hmm, bygger så mye ja...Du mener altså fra radiator til baksiden av viftemotoren?? Spørs om det blir litt trangt, men får radiatoren til uka, så får ta noen mål da :D

Tusen takk for hjelpen :)
 #315041  av tore 95 tt euro spec

Supramk3turbo skrev:Hmm, bygger så mye ja...Du mener altså fra radiator til baksiden av viftemotoren?? Spørs om det blir litt trangt, men får radiatoren til uka, så får ta noen mål da :D

Tusen takk for hjelpen :)

Ja stemmer det..jo bare hyggelig :wink:
 #315065  av Supramk3turbo

Hmm, la ut samme sprørsmålet på supramania, he he. Å der ble jo elektriske vifter dømt nedenom å hjem. Nesten alle kjører med orginal slure vifta, og forguder den. Men må jo funke minst like bra med elektriske som suger like mye, eller mere en den orginale, og når man har alu ramme som blir tilsvarende den orginale ramma?? Og med en grei oljekjøler så burde man ihvertfall klare å holde temp. nede noen flere runder på banen??

Blir jo også mere luft med nye fangeren, som er mye åpnere og bedre formet for å få luften inn. Samt at jeg lager en plate under Intercooler og radiator for styring av luften. Vil bare lage et bra opplegg da jeg er drit lei av at motoren går varm, slet med det hele forige sommer, ødelegger mye av moroa...
 #315083  av azt

plate under ic kjøler og radiator har jeg troa på at hjelper mye. jeg dreit å innstalere orginalplata tilbake etter at jeg monterte ny ic. og når jeg fant ut at jeg skulle ha den på igjen merket jeg forskjellen. vil tro vifter med bra aluramme er bedre enn orginalen. er jo mellomrom og litt klaring i mellom orginalvifta og plastramma...
tror dette vanskelige spm er forskjellig fra forum til forum ja :p kan jo hende det er noe som dem fant ut for lenge sia at det ikke var noe som var bedre enn orginal. men kanskje kommet nyere og bedre vifter nå, og de henger igjen i gamledager :p
et oppdrag for mythbusters på discovery å finne ut :D
 #315086  av Supramk3turbo

He he. Mythbusters ja :lol: Jeg satser ihvertfall på elektrisk, så får vi se :D Vi lever i 2009, kjører ikke slurevifte fra nitten pil å bue da vettu :lol:
 #315117  av azt

Supramk3turbo skrev:He he. Mythbusters ja :lol: Jeg satser ihvertfall på elektrisk, så får vi se :D Vi lever i 2009, kjører ikke slurevifte fra nitten pil å bue da vettu :lol:
hehe. nei ikke sant. min har og levd sine siste dager i 2008.
 #315122  av FS-Styling.no

Hei!

Har selv lest hvordan de dømmer disse viftene nedenom og hjem... Men igjen så er det mange som opplever det motsatte. Dette kommer mye an på det dere snakker om over her med plater i hytt og gevær osv osv... og ikke minst at vi har et kjøligere klima her enn plasser i USA...

Fredd
 #315311  av Supramk3turbo

Her er noen kloke ord rundt kjøling: http://www.aaroncake.net/rx-7/efanmyth.htm

Kanskje ikke enig i alt han har å si, men mye grei informasjon :D
 #317955  av lauksund

på min orginale supra mk3 so er det 2 elektriske vifter på radiatoren utenom den store mekaniske, eg har ikkje problem med kjølingo på bilen, men eg har alder sett dei elektriske viftene gå før. har prøvt å kjørt litt røft og stoppe og sjekke om di går men dei har alder hatt tegn på å gå sovidt eg har sett. er det ein sikring eller noke eller e det vanlegt at di ikkje kobler inn før evt høgare temp?
Sist redigert av lauksund den 13 mar 2009 01:44, redigert 1 gang totalt.
 #317962  av tojo

lauksund skrev:på min orginale supra mk3 so er det 2 elektriske vifter på radiatoren utenom den store mekaniske, eg har ikkje problem med kjølingo på bilen, men eg har alder sett dei elektriske viftene gå før. har prøvt å kjørt litt røft og stoppe og sjekke om di går men dei har alder hatt tegn på å gå sovidt eg har sett. er det ein sikring eller noke eller e det vanlegt at di ikkje kobler inn før evt høgare temp?
Di 2 "små"el viftene er koblet opp mot AC.
 #318286  av Turbotrille

Jeg har Flexalite dual vifter på min med 1J motor, de er stripset fast i original radiator og koblet opp med eget relé og kjølevannstempsensor som jobber i området 92-85 grader celsius og har ikke hatt problemer med kjøling eller plass på min bil...
Mener viftene er 12", absolutt en god løsning å anbefale...