TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Er det lov med 16" foran og 17" bak?

  • Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #330129  av Vision
 
Som overskriften sier lurer jeg på om det er lovlig å sette 16 toms felger foran og bredere 17 tommere bak på min Mr2 mk3. Spurte om dette hos TTE i tyskland, de mente det er en god kombinasjon kjøreegenskapmessig, men de lagde ingen slike pakker da ulik felgstørelse ikke er tillatt der med mindre det er orginalt. Noen som vet om dette er tillatt/ulovlig i Norge?
 #330136  av mr2storbrua
 
Slik jeg har forstått det er det bare omkretsen på hjulet som skal være likt originalt +-10%. Men dersom du vil være på den trygge siden kan du jo stikke innom BT og høre. Evt sende mail eller ringe.
 #330160  av ArildM
 
Hva tror du? :mrgreen:
(Hint: Svaret begynner på "n" og slutter på "ei")

Dem har vel i enkelte tilfeller også kranglet på forskjellig dekkbredde foran vs bak, så i ugangspunktet er reglene alltid slik at alt som ikke står i vognkort er heller ikke godkjent for bilen...
 #330222  av johnnie_W75
 
En i området her har 17" foran og 18" bak hvis jeg ikke husker feil og det er vel ikke no problem enda..
 #330230  av Vision
 
ArildM skrev:Hva tror du? :mrgreen:
(Hint: Svaret begynner på "n" og slutter på "ei")

Dem har vel i enkelte tilfeller også kranglet på forskjellig dekkbredde foran vs bak, så i ugangspunktet er reglene alltid slik at alt som ikke står i vognkort er heller ikke godkjent for bilen...
Hehe, universalsvar, når man prater med BT :p..

Men har da sett mange ganger at folk har skrevet inn større felger enn orginaldimensjon, så det bør være håp. Dessuten har Mk3 facelift 15 tommere forran og bredere 16 tommere bak orginalt. Får snakke med dem om dette når jeg skal dit å vise bilen min..
 #330246  av ArildM
 
Da har du et godt argument. Fikk også selv skrevet inn 205/40/16 i vognkort ved import av Mr2 Mk1 uten at det en gang ble spurt spørsmål om saken.
Ellers så er det vel få som reagerer på saken, skulle dem ha huka inn alle som har feil dim på dekk eller felg måtte dem ha huka inn både bestemødre og alenemødre :mrgreen:
 #330315  av sindrejl
 
Vision skrev:
ArildM skrev:Hva tror du? :mrgreen:
(Hint: Svaret begynner på "n" og slutter på "ei")

Dem har vel i enkelte tilfeller også kranglet på forskjellig dekkbredde foran vs bak, så i ugangspunktet er reglene alltid slik at alt som ikke står i vognkort er heller ikke godkjent for bilen...
Hehe, universalsvar, når man prater med BT :p..

Men har da sett mange ganger at folk har skrevet inn større felger enn orginaldimensjon, så det bør være håp. Dessuten har Mk3 facelift 15 tommere forran og bredere 16 tommere bak orginalt. Får snakke med dem om dette når jeg skal dit å vise bilen min..
Du vil ikke få godkjent noe annet enn det som står som originalt +/- de 15%'ene man har å gå på. Større foran og bak er bare å glemme å snakke med de om, men seriøst, er det en case da?? Skal man til visning bytter man bare til vinterdekk ;) Hadde forresten selv 17" foran på mr2 og 18" bak. med 40profil foran og 35 bak :)
 #330334  av Vision
 
Vinterdekk, hva er det? Kjører sommerbil jeg :p..

Kommer til å kjøpe felger uansett hva BT måtte mene om det. Men har et prosjekt på gang om en fullstendig godkjent Mk3 TTE turbo, og håpet bare å få felgene skrevet inn i vognkortet også. Var TTE felger jeg tenkte på. De er Tuv godkjente. Så tenkte kanskje jeg fikk lov med ulik str. på felgene om jeg påsto at det var en del av turbo-ombyggingen e.l.

Kan jo bare spørre de, om de blodnekter lar jeg bare være å snakke mer med dem etter felgene er på plass. :-)
 #330553  av inzane2012
 
bladde nettopp kjapt gjennom kjøretøyforskriften, står ikke en dritt der om at du ikke har lov å kjøre med 16" forran og 17" bak, så lenge rulleomkretsen ikke avviker fra +-5% av orginalt ;)
 #330620  av 2fast4u
 
inzane2012 skrev:bladde nettopp kjapt gjennom kjøretøyforskriften, står ikke en dritt der om at du ikke har lov å kjøre med 16" forran og 17" bak, så lenge rulleomkretsen ikke avviker fra +-5% av orginalt ;)
Har også leitet etter dette i kjøretøyforskriften, men det står ikke noe direkte svar på dette.
Spurte BT om dette for en tid tilbake, og svaret var at det kunne bli godkjent hvis man kunne legge frem dokumentasjon fra kjøretøyprodusent/importør eller TÜV.
Ang +/-5% på rulleomkrets og endring av sporvidde mer enn 15mm så kan dette også bli godkjent ved fremleggelse av dokumentasjon, og dette står også greit forklart i kjøretøyforskriften.

:wink:
 #330627  av Vision
 
Dette høres lovende ut, samtlige TTE felger, som er det jeg tenker på å skaffe, er Tuv godkjente. Dessuten var de veldig positive overfor en 16 og 17 toms kombinasjon når jeg pratet med de på TTE fabrikken. Grunnen til at de ikke selger det som en felgpakke er at det er ulovlig å ettermontere ulik felgstørelse i Tyskland. Kan spørre om de kan lage et dokument ved siden av Tuv papirene som anbefaler dette e.l.

Takker for all hjelp, kjempefint å ha oversikt over hvordan dette funker før jeg prater med BT :-)