TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Problemer med oljetrykket..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #332597  av Scotty

Hallo,

Startet bilen og lot den stå i 10-20 sek, for så at jeg merker at oljetrykket var på bånn, skrudde motoren av med en gang. Forrige gang jeg startet bilen så fungerte det helt fint og trykket gikk opp med en gang. Motoren er en helt standard 7M-GE. Det er jo enten mekanikk eller elektronikk som er problemet her..

Tips?

Takk på forhånd :)
 #332598  av Supramk3turbo

Vell, den orginale måleren er ikke 100% pålitelig. Flere som har blitt skremt av den. Det du kan gjøre er å sjekke trykket med en mekanisk måler, bare for sikkerhets skyld. Jeg har koblet ut min orginale, å lagt rør inn i bilen til en mekanisk måler...Ellers er vell 7m'n kjent for noe lavt oljetrykk.
 #332599  av TommR

Ja, er generelt lavt oljetrykk på 7M'en. Men ville sjekka oljetrykkssensoren. Sitter på tubosiden i blokka. Enten den eller målern som er bånn. Selve pumpa er jo reimdrevet. Kan i værste fall være noe der, men tviler på det. ;)
 #332612  av Supramk3turbo

Nei, desverre. Fant ikke noe bilder. Men jeg har montert den der du har lighterkontakten...
 #332616  av tojo

Er nok ikke noe gærlig,men som sagt tidligere prginal måleren er ikke av den stabile sorten.

Evnt kjøp en Toda oljepumpe eller shims opp den orginale litt.

Orginalt trykk på 7M er:
- 0,3kg/cm2(4,3psi) på tomgang (sammenligning 2jz - 0,5kg/cm2(7,1psi)eller mer
- 2,5 - 5kg/cm2(36-71psi) på 3000rpm (sammenligning 2jz - 3,3kg/cm2(47psi)
 #332880  av Supramk3turbo

Nja, det er et bra trykk det på tomgang. Men var det etter du har kjørt den gjennomvarm, eller bare varm på tomgang. Blir nok noe lavere trykk da du kjører den varm.
 #332884  av Supramk3turbo

Okei. Da vil du nok få litt lavere trykk på driftstemp. Men spørsmålet er jo fortsatt om den orginale måleren er til å stole på :D
 #332885  av Scotty

Hehe ja absolutt! Synd du ikke har noen bilder av åssen du har lagt rørene og satt opp den mekaniske måleren. Skulle gjerne sett åssen det er, for så å evt få til noe av det samme :)