TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Rubbing av GUL bil!

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #335609  av steina89
 
Eg har en Toyota MR2 som er orginal Gul(sikkert samme problemet med røde) er godt falmet rundtom, og har kjøpt en Turtle Wax Rubbing Compound, noen som har testet dette før?
har og kjøpt sjikelig MG produkter eg skal bruke etterpå!
leste bruksannvisningen men ble ikkje stort klokere på det, om det skal smørres fint på og skrubbes av? eller om eg skal gnikke det på og gnikke det av?
noen som har noen formeninger?
vil ikkje skade lakken mer en den allerede er!@
mvh
 #335614  av Giske
 
har hørt at den skal være ganske grov, og dersom du bruker denne, bør du gå over med en mildere polish for å få frem glansen. Noe sier meg at denne kommer til å lage litt swirls i lakken din. Hvordan den skal brukes, vet jeg ikke. Men regner med at den skal jobbes inn til produktet begynner å brytes ned..ser ikke for meg at det hjelper så mye å legge den på, la den tørke og så tørke den av?

Står det ikke noe bakpå om hvordan man skal bruke den?
 #335616  av steina89
 
Bruksannvisning: 1.vask og tørk bilen, 2.Påfør slipepastaen med fuktig klut på et begrenset område av gangen. Husk å snu kluten jevnlig til en ren side. 3.La tørke til en grå hinne og poler av med turtle polegarn eller duk.4 gjennta om nødvendig.5 etter behandling beskytt lakken med vox!
 #335618  av Giske
 
Hm..Jeg har ingen erfaring med akkurat dette produktet egentlig, men jeg ser for meg at det kan være lurt å claye bilen først (mye asfaltrester o.l som ikke går bort under vanlig vask). Om man ikke clayer, øker man ihvertfall risikoen for swirls i lakken. Og polergarn er vel egentlig fy-fy innen detailing(samme med pusseskinn og nal, lager riper!). Så der har jeg ingen lure tips å komme med..

Jeg bruker poleringspad og microfiber beregnet på bil..
 #335646  av steina89
 
IMG_0305.JPG
IMG_0305.JPG (379.34 kiB) Vist 20556 ganger
IMG_0304.JPG
IMG_0304.JPG (293.59 kiB) Vist 20556 ganger
Her er 2 bilder, men det er ikkje fullt såååå galt i virkligheten, trur mobilkameraet lyger en smule!.!
tror dere det holder med desse 2 eg har avbilda under her? og skal droppe Rubbingen?
fikk og med sånn små gule runde "svamper" som det står meguiars på,skulle vist være bra,men vet ikkje eg?
er en del sånne mså asfalt prikker rundtom ja! men er ikkje gode å få fjernet!
IMG_0307.JPG
IMG_0307.JPG (827.59 kiB) Vist 20556 ganger
 #335652  av celica_st185
 
white sprit funker fint på asfaltflekker, men må bones etter bruk da det fjerner gammel voks... Ikke noe problem i dette tilfelle, da du skal bone uansett :)
 #335654  av Giske
 
Synes white sprit høres litt skummelt ut, tørke ut lakken?:-/

Men clay funker godt på asfaltflekker. Lakken blir glattere enn en barnerumpe etterpå:-D Jeg bruker chemical guys heavy duty clay bar, men meguiars sin clay er heller ikke så ille:-) Meguiars sine produkter skal ihvertfall være bra, så du kan jo prøve. Litt bedre blir det ihvertfall! trenger du noen flere produkter, som den clayen jeg har foreks, kan du blant annet kikke på www.scandicshine.no :-)
 #336299  av ke25-toyoglide
 
Diesel eller ennå bedre ; lampeparafin er bra å fjerne asfalt med, det løser opp oljen og skader ikkje lakken i det hele tatt. legger faktisk igjen en oljehinne som beskytter, men den må du jo selvfølgelig vaske vekk etterpå.
 #336459  av Giske
 
Dersom du vil ha en sterk og billig avfetting, kan du stikke på nærmeste statoilstasjon og kjøpe Prick bort. Sterke saker. Må være forsiktig med den, ikke la den tørke på lakken. Og dersom du skulle være så uheldig å ha bengalakk, pass på at du ikke får et resultat som dette :-p :roll:

Bilde
 #336460  av pirkka
 
Har brukt 3M sitrusrens meget efektiv asfalt fjærning skader ikke lakk og renser mattlakk
 #336922  av Giske
 
CelicaGT skrev:På så falma lakk ville eg tatt ein skikkelig lakkrens med maskin, mykje meir effektivt enn handmakt.
Og du slipper "dagen derpå" følelsen man får av å håndpolere en hel bil :roll:

Men maskin koster spenn da..hvis man skal ha en skikkelig.
 #345502  av stianøverland
 
Giske skrev:
CelicaGT skrev:På så falma lakk ville eg tatt ein skikkelig lakkrens med maskin, mykje meir effektivt enn handmakt.
Og du slipper "dagen derpå" følelsen man får av å håndpolere en hel bil :roll:

Men maskin koster spenn da..hvis man skal ha en skikkelig.

klart det koster, men tenk på alle tiden og alle kreftene du sparer, om du bruker 2000kr på en maskin. og hvis man skal ha en gul /rød bil så MÅ den rubbes for å holde fargen ved like. gul er helt grusom sånn, men FY for en tøff farge
 #345564  av Giske
 
Ja, det koster, men absolutt verdt det!