TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvilket speilreflekskamera anbefales

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #338522  av tojo

Vurderer å kjøpe meg et speilreflekskamera,hvilket anbefaler dere for den glade amatør?
 #338530  av celicat23

Fra nikon: D90. Eldre nikon (d80, 70, osv) taper mot canon.
Fra canon: 450D, 500D, 40D

Skulle jeg kjøpt noe i dag, og ikke lagt så mye penger i det, så ville det blitt ett brukt canon 450D. Det er ett kamera med bra bildekvalitet og med nok muligheter til at du kan vokse med det i lang stund fremover. Til og med ett 400D kommer du langt med, men det er såpass gammelt at jeg ville gått for 450D.

Styr unna sony, pentax osv. De klarer ikke match'e nikon/canon på bildekvalitet.

Er lommeboka romslig nok så se på NIKON D300 eller CANON 7D.
 #338531  av tojo

Celicat23 takk for tips:-)

Scotty hadde sånn i utgangspunktet tenkt meg ca max 10lapper.

Hilsen en som er vant med å "halshugge" folk å ta bilder av f.eks halve biler.
 #338540  av bose

Jeg har gode gamle D60. knallfornøyd med det :)
Har tilogmed vært heldig med Sigma objektivene jeg har kjøpt til det :)
 #338553  av sindrejl

Skal du ha knallkamera har D90 allerede blitt nevnt,- og er kanskje det beste kameraet der ute i sin prisklasse. Glem filmfunksjonen, men det er en fantastisk, nyutviklet, (fullsize) bildebrikke i den som gir nydelig resultat.
Ellers er D3000 med VR objektiv arvtageren til D40 og tar fine bilder men er veldig enkelt og greit å bruke.. ligger på ca 5k
D5000 med VR er arvtageren til D60 og ligger på ca 7k (men da kjøper du heller D90).

Skal ikke uttale meg særlig om canon da jeg ikke har prøvd 500D
 #338567  av celicat23

tojo skrev:hadde sånn i utgangspunktet tenkt meg ca max 10lapper.
Canon Eos 500D = 5700kr
Tamron 17-50 f2.8 VC objektiv = 4289kr

Da har du kamera og objektiv som klarer de fleste situasjoner til under 10.000kr. Legg merke til at objektivet er det kommende tamron med VC (vibrasjons reduksjon/bilde stabilisering). Du får Tamron 17-50 f2.8 uten VC også, til 3000-og-noe. Men VC er helt klart verdt de ekstra kronene. Litt usikker på når det kommer ut men...
 #338644  av tojo

Da er det for seint å angre,ble et Canon Eos 500D etter tips fra celicat23 :-)
 #338654  av sindrejl

tojo skrev:Da er det for seint å angre,ble et Canon Eos 500D etter tips fra celicat23 :-)
det tror jeg du blir knallfornøyd med ;)
 #338720  av tojo

Blir spennende å få det i hus,skal bli morro å få tatt skikkelige bilder. :D
 #338736  av tojo

celicat23 skrev:Hvilket objektiv har du kjøpt? Og husk at minnekort ikke følger med så det må kjøpes utenom + ett stativ kan du kjøpe først som sist :)
Har bestilt det hos en lokal fotobutikk så har ikke kjøpt noe tilleggs utstyr enda,vurderer å kjøpe det objektivet du anbefalte etterhvert(jeg har null peiling på slikt).
 #338742  av celicat23

tojo skrev:
celicat23 skrev:Hvilket objektiv har du kjøpt? Og husk at minnekort ikke følger med så det må kjøpes utenom + ett stativ kan du kjøpe først som sist :)
Har bestilt det hos en lokal fotobutikk så har ikke kjøpt noe tilleggs utstyr enda,vurderer å kjøpe det objektivet du anbefalte etterhvert(jeg har null peiling på slikt).
Det er greit og sette seg litt inn i ting før man begynner og bruke en masse penger på ting man kanskje ikke trenger. Sånn sett så er disse billige kit objektivene til under 1000 lappen bra, for med de så merker du hva du trenger så når du skal svi av noen tusen på ett skikkelig objektiv så vet du hva du skal se etter.