TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ArildMs Corolla 1971 KE25

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #340473  av ArildM

Her er min Corolla KE25. Kjøpt av ei som ikke skulle hatt bil, men har heldigvis vært i eie av en gammel "hattkalj" i Selbu i mange år før det.

Kjøpte bilen ferdig krasjet med en fin frontskade for 5000,-. Men har blitt mange kroner i ettertid for å få bilen i bra stand (med litt raggarpreg). Bilen er lakkert VW Jazz Blå, men med horribelt resultat siden jeg ikke hadde tid til å pusse ned grunningen. Spekulerer på å pusse den ned på nytt og få den lakket i hvitt (denne gang i en skikkelig lakkboks). Fikk tak i noen pene 13" stålfelger med gode dekk, både vinter og sommerdekk, så det står skikkelig storfelg på bilen nå :lol: 12" Originalt.

Slik så den ut når vi ble ferdig for et par uker siden (har skiftet det meste som er på bilen nå):
LGIM0033.jpg
LGIM0033.jpg (538.71 kiB) Vist 1766 ganger
Usikker på planene fremover. Har antirustbehandlet den i den siste uka nå, og det er veldig lite rust på bilen :) Blir en bruksbil siden det er for mye spakkel brukt på framskjermene for at disse skulle bli pene. Takker for hjelp fra vennlige entusiaster (Levin GT = Panser, og diverse andre folk for småting (TSCN)).

Har en del bilder i fra oppussinga, skal se om jeg finner tak i dem og legger dem ut :)
 #340479  av Morten

Sjefsbil det der. Det karrosseriet ligger VELDIG høyt på min liste over yoter med mest potensial utseendemessig :D
 #340484  av ArildM

Nydelig karosseri ja! Får se om det er mulig å sette denne i superstand etter hvert som erfaringa, pengene og tiden strekker til :)

Ikke rare moddinga som skal til før utseendet blir heelt rått :)

[img]http://sbirdz_jackals.blog.friendster.com/files/toyota_ke20_my_first_baby-ke25_blackmamba.jpg[/img]
 #340503  av Morten

en av mine favoritter til inspirasjon 8)
Aparkorn20Leetrakul1.jpg
Aparkorn20Leetrakul1.jpg (87.15 kiB) Vist 1730 ganger
 #340512  av ArildM

Ser den ja! Angrer på at jeg ikke kjøpte speil for å montere på framskjermen når jeg først var i gang med oppussinga. Litt sent nå som den er ferdig lakket.

Jaja får ta det når den skal hellakkeres på nytt igjen da ;)
 #340525  av Morten

Ikke fan av skjerm speil jeg personlig så jeg er glad du "glemte" det :lol:
 #341301  av ArildM

Her skjer det ting, har funnet en god plass å mekke på, sammen med noen greie folk som kan sveise for meg.

Det som egentlig bare skulle bli en liten reparasjon av rust i hjulbrønn og litt småflikk på kanalene foran ble til slutt ganske stor operasjon :)

Bilde

Har tatt av begge framskjermene, disse var sveist fast på begge sider, og hadde mye sparkel og skjult dårlig reparert rust.

Har pusset ned alt og det er slik som på restn av bilen veldig lite rust, men framskjermene må nesten byttes. Også det lille frontstykket (bare blekket som fangeren sitter fast i) må byttes.

Bilde

Har fått sveist kanalene, og fått på Brunox og understellsmasse på hele rakklet nå. Når vi er ferdig i morgen så kan jeg med hånden på hjertet si at bilen er 99% rustfri :)

Panseret var også en egen historie for seg, sveist fast det også, et par av punktene har allerede røket så tok jeg frem vinkelsliperen og baufila og saget av panseret. Har gjenget opp et par dårlige gjenger og gjort klar for skikkelig montering. Begge panserhengslene er skeive, så jeg håper jeg får tak i en delebil med hel front.

Kan noen bekrefte hvorvidt KE20 og KE25 er identiske i front? Ligger en gul KE20 billig på Autodb med bra front jeg håper jeg får.

Godsnakket med madamen også, og vi ble enige om å pusse ned bilen og lakke den opp i original rødfarge (eller en tilsvarende helt ren rødfarge). Dæven da blir det stasbil :)

Har også planer for et meget spesielt stereoanlegg i bilen :) Blir retro, men moderne og en hovedenhet jeg ikke har sett blitt brukt i bil før :) Skal importeres fra Japan så snart jeg har tia :)
 #341379  av ArildM

Delebil sikret :)
Bilde

Sånn så forresten bilen ut da vi kjøpte den :lol: :
Bilde

Har blitt helfrelst KE25 eier nå, men det skal bli oppstart på Mr2n også i løpet av vinteren :) Ledningsnettet er på vei til USA nå så det blir med tiden :)
 #341558  av ArildM

Sliter med at både parklys og blinklys kommer på samtidig.
Nødblinken blinker (både i blink og parklys), mens vanlig blinklys så står både parklys og blinklys på samtidig hele tiden på begge sider.

Holdt på i noen timer i dag, finner ikke ut av problemet.

Mine tanker:
- Parklys i seg selv fungerer greit, dermed må jo de ha grei jording
- Blinklysene er uorginale, og har jord i godset på bilen. Har prøvd med ledning direkte fra minussiden på pære og direkte inn på minus på batteriet. Samme rukklet, blink og park lyser akkurat samtidig.
- Har også prøvd å koble via den originale minusledningen uten å jorde via gods, men det samme skjer da.

Blinklysene er uorginale men nye så det er god kontakt mellom punktene, har også gått over de gamle ledningene kappet dem og avisolert skikkelig.

Forslag anyone?
 #341559  av ArildM

Bilde

Er dette rett skjematikk for oppkobling av blinklys?
 #341564  av ArildM

Takk! Blir bra til slutt :)
Svendsen eksos neste mandag for å få laget eksosanlegg.

Bare jeg får til de forbanna blinklysene så blir den EU godkjent også.
Håper det fungerer på delebilen slik at jeg kan flytte over og få det til på et vis, finner i alle fall ikke ut av det slik det nå. Har prøvd alle muligheter og blinklysene vil ikke blinke under noen omstendigheter... Håper det ordner seg når jeg får flyttet over originalblinklysene.
 #341573  av ke25-toyoglide

ArildM skrev:Bilde

Nei dette blir feil, siden du skal ha 2 pærer i fronten. (på hver side)
En park og en blink.
 #341574  av jorgen20

ke25-toyoglide skrev:
ArildM skrev:Bilde

Nei dette blir feil, siden du skal ha 2 pærer i fronten. (på hver side)
En park og en blink.
ikke hvis det er 2 polet pærer
men park lys på siden skal ikke kobles sammen med blinklys.
siden det er tegna som 1 polet pære,
den skal kobles til jord.