TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • radiatorvifte etc, hvor er tempgivern?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #349477  av loft
 
Hei, i dag morges så kjørte jeg gjennom en forsåvidt dyp vannsamling i ett rolig temp (syns jeg), da jeg kom på motorvegen og skulle i litt oppoverbakke og gi på gass så hver gang jeg prøvde å gasse på hoppa bilen bare, mista my effekt! (ingen hopping når jeg bare ruser motoren). Da jeg hadde kjørt 6-7km dit jeg sku jobbe så lukka jeg opp panseret og fant ut at radiatorvifta ville ikke gå! (sjekka alle sikringer, ingen er gåen)
Forslag? Vil unødvendig få en overoppheta motor, må kjøre 6-7km hver veg for å komme meg dit jeg jobber.

Noen som vet??
Sist redigert av loft den 11 mar 2010 23:12, redigert 1 gang totalt.
 #349480  av lexusmann
 
Er det ikke noen celica'er på en hugger nær deg?Du bør skrive hvilken celica du har... :wink:
 #349483  av loft
 
Aner ikke hvor huggerne er i byen:p har ingen til å kjøre meg.

Er en toyota celica 97 1.8l (my bad dårlig info)

Mener vifta ikke går (kan jo være at motoren er kjølig nok) men da jeg åpna panseret etter den 6-7km turen så så jeg tendens til litt røyk fra radiatorområdet ( om det bare var vanndamp fra sludden/regn vet jeg ikke )


Det med nykkinga når jeg prøver å gi på kan det egentlig bare være pluggene? (litt rart siden de ekke 1 år gamle en gang)
 #349484  av mr2storbrua
 
prøv å koble 12v direkte på vifta, så ser du om den virker :wink:

Hva sier tempmåleren?

Prøv en diagnosetest også for å sjekke om det kanskje er loggført noe feil med tanke på hoppinga...
 #349485  av loft
 
okai må prøve å koble rett på vifta, ut og prøve nå (hvis jeg finner ut hvor)

Tempmåleren ligger helt perfekt på hele kjøreturen hjem.
Har ikke utstyr for å utføre diagnosetest=/

Men greia er at jeg TROR det er pga vanndammen, eller så var det bare en tilfeldighet at jeg mistenker den. Skal ut nå og sjekke alle kontakter som jeg tror har med vifta å gjøre.



nå var jeg innom bilverkstedet rett borti her, han sa mest sannsynelig bare er kommet vann i en eller annen kobling ( vifta ikke går) og tennhetene osv (siden den fusker), han foreslo at jeg lo bilen stå i garasje med go varme i ett døgn så sku den funke. Så tenkte å prøve det da. For finner ikke noe annet gærnt. ( og er ikke særlig flink med bil)
 #349499  av loft
 
ah sånn ja;D tenkte på noe annet jeg:p heh. Det ska jeg ut og prøve etter middagen!:)
 #349504  av Daniel HS
 
Et annen ting du kan gjøre for å sjekke viften er å måle spenningen på kontakten som går inn på viften.

Så lenge du kjører vil ikke motoren bli varm, da får jo den den kjølingen den trenger på radiatoren, verre i køkjøring og stillestående...
 #349525  av loft
 
Da har jeg diagnosetesta den, den visst at det ikke var noe galt.
Og kobla vifta rett på batteriet og da funka den.
 #349528  av Daniel HS
 
loft skrev:Da har jeg diagnosetesta den, den visst at det ikke var noe galt.
Og kobla vifta rett på batteriet og da funka den.
Du kan jo sjekke om relèt virker, at det slår inn...
 #349532  av loft
 
ja fikk det ikke av, redd for å brekke av festene..noen som har peiling på hvor temperaturfølern er? evt bilde?
 #349533  av mr2storbrua
 
Daniel HS skrev:
loft skrev:Da har jeg diagnosetesta den, den visst at det ikke var noe galt.
Og kobla vifta rett på batteriet og da funka den.
Du kan jo sjekke om relèt virker, at det slår inn...
Med tanke på at tempen har holdt seg bra, så vil jeg bare tro at den ikke har blitt varm nok til å sette igang vifta...
 #349535  av Daniel HS
 
mr2storbrua skrev:
Daniel HS skrev:
loft skrev:Da har jeg diagnosetesta den, den visst at det ikke var noe galt.
Og kobla vifta rett på batteriet og da funka den.
Du kan jo sjekke om relèt virker, at det slår inn...
Med tanke på at tempen har holdt seg bra, så vil jeg bare tro at den ikke har blitt varm nok til å sette igang vifta...
Tenkte mer på tvangskjøring av relèet, evt er det nok bare å la bilen stå lenge nok på tomgang. Men tvangskjører du det, og det slår inn, og det er spenning ut, tyder det på at feilen gjerne ligger i en sensor. Du har iallefall minimert feilen ned til mellom relè, og sensor. Slår det inn, men viften ikke starter, er det å sjekke om det er 12V inn på hovedstrømmen på relèet. Hovedstrøm skal det være uansett.
 #349536  av loft
 
hm smarte folk!:) Skal sette i gang etter jobb i morgen og prøve å tvangskjøre releet!:)
 #349671  av loft
 
Var nettopp og leverte bilen for å få skifte bremseskiver og klosser (ja jeg kan ikke slikt)
og da snakka jeg med han om vifta..og den "temperaturgivern" ligger i radiatoren, og fungerer som ett bimetall, altså varmere jo mer utvider metallet seg og kommer borti en bryter som slår på vifta. når jeg kjørte gjennom vanndammen så kunne den ha fått ett kuldeslag fra vannet og stått i ro på "av"..ett forslag i allefall