TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvorfor større bremser?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #350502  av sindrejl

magnesmurf skrev:
sindrejl skrev:
hmsilset skrev:Bare lurer.Om jeg har en bil eller motorsykkel med 150hk og putter inn 150 hk til og beholder samme vekta på kjøretøyet...Hvorfor begynner folk å snakke om bremser med en gang da(inkludert meg, men mest fordi alle andre sier det)? Hvorfor trengs/kreves det kraftigere bremser i 80 kmt med en bil som har samme vekt men mere effekt??
er nok simpel fysikk. Massen akselerer mye raskere og det trengs derfor også mer kraft for å stoppe kjøretøyet. Selv om marsjfarten din normalt sett er den samme. Litt enklere forklaring: La oss si at to biler står ved rødt lys. En med 300hk og en med 150hk. De "dragger" og etter ca 100m hopper en unge med ball ut i veien. Bilen med 150hk har på gitt øyeblikk (jeg orker ikke regne dette ut nå) mye lavere hastighet enn den med 300hk. Altså trenger den med 300hk kraftigere bremser for å stoppe. Selv om man ikke dragger skal du være flink om du akselerer akkurat like rolig selv om du øker med 150hk :)
Litt mer psykisk aspekt er at man med mer hester kjører hardere og farten varierer langt mer av samme årsak (ingen kan nekte for det) og da trengs det bremser ;)

Newtons andre lov sier at for en reaksjon så må det til en lik motreaksjon. dvs, du må ha dobbelt så mye bremsekraft for å bremse en bil som akselerer dobbelt så mye (tho, det er vel -litt- å ta i at en bil med 300hk akselerer dobbelt så raskt som en med 150hk) Du ser pilene på tegningen under

Beklager å måtte påpeke dette, men forklaringen din er feil på noen punkt.

Du peker på at en rask akselerende masse trenger større kraft for å bremses jo raskere den akselerer. Det stemmer, men da forutsetter du at bilen fortsetter å akselerer under nedbremsing. Du må endre tankegangen litt. Så fort bilen bremses er vekta den samme på begge biler. Og så lenge begge biler har like hastighet er bevegelsesenergien den samme. Du trenger heller ikke å bremse akselereasjonen, da den vil opphøre så fort du kutter motorkraften (tar foten av gassen, hvis du ikke har prius da :lol: )
Du har helt rett at om de har samme hastighet så er energien den samme, men siden akselerasjonen er langt raskere så har de ikke lik hastighet. Er egentlig så enkelt jeg tenkte ;)

Har rotet masse med lovene her også ser jeg, men jeg fikk aldri skryt i fysikktimene heller .. ble bare litt gira ;)
Sist redigert av sindrejl den 17 mar 2010 20:35, redigert 1 gang totalt.
 #350504  av sindrejl

hmsilset skrev:Mange gode svar her! Da er sindrejl sin forklaring jeg går for.At sterkere bremser trengs av en bil som akselerer fort. På mr2 merker jeg ingen forskjell på bremser med 156 eller 270hk igrunn, så de må ha veldig bra bremser :D
Originale bremser på mr2 er relativt overdimensjonerte, de er steingode :)
Sist redigert av sindrejl den 17 mar 2010 20:35, redigert 1 gang totalt.
 #350506  av sindrejl

mralp skrev:Synes mye av svarene er på vidda jeg ;)

Du greier nok å låse dekkene på en 30 år gammal amazon også. Hvor fort den stanser følger av friksjonen mellom dekkets kontaktflate og underlaget. Størrelsen på bremseskiven påvirker ikke friksjonen mellom dekk og vei :D
joda svampete ødelagte bremser kan låse hjul de også, men å låse et hjul er ikke det vi er ute etter er det?
 #350510  av Scotty

mralp skrev:Hvor fort den stanser følger av friksjonen mellom dekkets kontaktflate og underlaget.
Feil, det er andre faktorer som gjelder også. Utenom om vi f.eks tenker gummi-is, gummi-metall osvosv..

Bilens bremsestrekning er hovedsaklig påvirket av friksjonen mellom bremseklosser og bremseskive. Det idèelle er altså maskimal friksjon mellom bremseklossene og bremseskivene, uten at det låser dekket mot underflaten, og at det er et høyt friksjonstall mot overflaten(f.eks tørr asfalt og brede dekk)
 #350511  av hmsilset

mr2storbrua skrev:
hmsilset skrev:På mr2 merker jeg ingen forskjell på bremser med 156 eller 270hk igrunn, så de må ha veldig bra bremser :D
Skulle du merket forskjell? Bremsene er jo like...
Sant det.Er nok mest bremsing rett etter full gass som blir forskjell da akselerasjonen på sistnevnte er noe raskere :D Altså, under akselerasjon hadde kraftigere bremser vært lurt på 270hk..
 #350526  av sindrejl

hmsilset skrev:
mr2storbrua skrev:
hmsilset skrev:På mr2 merker jeg ingen forskjell på bremser med 156 eller 270hk igrunn, så de må ha veldig bra bremser :D
Skulle du merket forskjell? Bremsene er jo like...
Sant det.Er nok mest bremsing rett etter full gass som blir forskjell da akselerasjonen på sistnevnte er noe raskere :D Altså, under akselerasjon hadde kraftigere bremser vært lurt på 270hk..
det han mener er at turboversjonen bruker samme bremser som N/A
 #350529  av Master

Den eneste grunnen til å oppgradere bremsene er hvis man etter gjentatt hardt bruk opplever at bremsekraften opphører delvis eller helt pga overoppheting av bremseskivene/klossene. Dette er mer sannsynlig å inntreffe dersom man har mer oppgradert maskin enn bilen opprinnelig er designet for, og man kjører mye banekjøring.

Ellers vil originalbremser bremse bilen like godt ned fra 100km/t som oppgraderte/store bremser, så lenge man klarer å oppnå maksimal friksjon mot underlaget uten at dekkene låser seg. Forskjellen er bare hvor lang tid det tar før bremsene blir varme i utgangspunktet samt hvor godt de kvitter seg med varme og dermed hvor ofte man kan foreta gjentatte store nedbremsninger før bremsene "fader". Økt hk-antall betyr mer fart før svingen, men man må fortsatt bremse ned til makshastigheten svingen tillater for din bil.

Når det er sagt så er det nok mange som oppgraderer bremser mest fordi det ser tøffere ut inni storfelgene :)
 #350531  av sindrejl

Master skrev: Når det er sagt så er det nok mange som oppgraderer bremser mest fordi det ser tøffere ut inni storfelgene :)
definitivt :D
 #350532  av mr2storbrua

Med rev1-bremsene så merka jeg også at skivene slo seg. Da hjelper det jo å ha litt mer stål som varmen kan gå i. Har ikke kjørt bilen veldig hardt etter jeg bytta, så er tidlig å si om det har hjulpet å bytte, men de nye skivene er jo både tykkere og større i diameter.
 #350549  av magnesmurf

Master skrev:Den eneste grunnen til å oppgradere bremsene er hvis man etter gjentatt hardt bruk opplever at bremsekraften opphører delvis eller helt pga overoppheting av bremseskivene/klossene. Dette er mer sannsynlig å inntreffe dersom man har mer oppgradert maskin enn bilen opprinnelig er designet for, og man kjører mye banekjøring.

Ellers vil originalbremser bremse bilen like godt ned fra 100km/t som oppgraderte/store bremser, så lenge man klarer å oppnå maksimal friksjon mot underlaget uten at dekkene låser seg. Forskjellen er bare hvor lang tid det tar før bremsene blir varme i utgangspunktet samt hvor godt de kvitter seg med varme og dermed hvor ofte man kan foreta gjentatte store nedbremsninger før bremsene "fader". Økt hk-antall betyr mer fart før svingen, men man må fortsatt bremse ned til makshastigheten svingen tillater for din bil.

Når det er sagt så er det nok mange som oppgraderer bremser mest fordi det ser tøffere ut inni storfelgene :)

Dette stemmer veldig godt! Hadde tenkte å skrive det samme etter å ha lest en del tull i denne tråden.

Funskjonen til bremsene er nemmelig å omdanne bevegelsesenergi til varme. Og større bremser kan lage mer varme før de "fader"
Altså kan de om danne mer bevegelsesenergi til varme. Men så lenge bilen bremser såpass at du har mulighet til å låse hjulene er dette begrensningen til bilens evne til å retardere (minke farten). Om du har tohundreogørten stempler i kaliperene og 17" bremseskiver bremser det ikke noe bedre, fordi du vil få hjullås uansett. Derimot kan du bremse alt du makter og orker utallige ganger, siden du har såpass stor flate å varme opp. Sa bremsene vil ikke "fade"
Derimot vil du til slutt få "vapor-lock" altså at bremsevæsken koker, pga for høy temperatur. Evt at bremseslanger osv smelter.
Til og med ventilene i felgene kan smelte, hjullagerfett kan koke osv. SÃ¥ resten av bilen begrenser hvor mye varme du kan utvikle fra bremsene.

Men så lenge du skal bremse fra en gitt fart før en sving, spiller det ingen rolle hvor mye du har oppgradert bremsene. Bremselengden vil være nøyaktig den samme uansett! Så lenge du har nok bremser til å låse hjulene i utgangspunktet. Derfor vil oppgradering av bremsene kun ha innvirkning ved gjentatte oppbremsinger, og når du ellers ville overopphetet standardbremsene.

Jeg vet at jeg har forklart dette nøye i en annen tråd her inne. Hvis noen finner igjen den, så link gjerne til den.