TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Skuffet etter montering av basskasse is200

• Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #351194  av QuiNlan

Hvis subwooferen spiller bra inne i bilen, men ikke baki bilen så tyder jo dette bare på en ting. Den er ikke kraftig nok. Har du sjekket slaglengden på elementet? Er den omtrent den samme inne i bilen, som når den står baki? At det ikke er no teknisk feil altså?
 #351199  av is_tohundre

QuiNlan skrev:Hvis subwooferen spiller bra inne i bilen, men ikke baki bilen så tyder jo dette bare på en ting. Den er ikke kraftig nok. Har du sjekket slaglengden på elementet? Er den omtrent den samme inne i bilen, som når den står baki? At det ikke er no teknisk feil altså?

Spiller like bra uansett hvor den står.. men er nok som du sier at den rett og slett ikke er kraftig nok :( Dumt de skriver at du får heftig lyd med denne pakken for oss(meg) som ikke har peiling da... :roll:
 #351272  av slasken

is_tohundre skrev:
slasken skrev:Har ikke nå problem med mitt anlegg.. Spilte så bra at jeg måtte skru ned på forsterkeren, så man kunne prate i bilen når man hadde litt lyd på.

Har du samme anlegget? og isåfall i en is200? Biler av hvordan du har gjort det?
Har ikke samme anlegg. Har det også i en is200, men har ingen bilda nu, men kan ta et bilde iløpet av dagen eller i morgen og legge ut her så får du se :)
 #351274  av QuiNlan

is_tohundre skrev:
QuiNlan skrev:Hvis subwooferen spiller bra inne i bilen, men ikke baki bilen så tyder jo dette bare på en ting. Den er ikke kraftig nok. Har du sjekket slaglengden på elementet? Er den omtrent den samme inne i bilen, som når den står baki? At det ikke er no teknisk feil altså?

Spiller like bra uansett hvor den står.. men er nok som du sier at den rett og slett ikke er kraftig nok :( Dumt de skriver at du får heftig lyd med denne pakken for oss(meg) som ikke har peiling da... :roll:
Heftig er jo et vidt begrep for noen da. De mener nok at dette spiller heftig til prisen som er 4990,- Jeg kan ikke uttale meg om dette spiller heftig eller ei til prisen, men hadde du hørt anlegget til 3490,- som jeg monterte ville du blitt overrasket, garantert! :)
 #351283  av is_tohundre

slasken skrev:
is_tohundre skrev:
slasken skrev:Har ikke nå problem med mitt anlegg.. Spilte så bra at jeg måtte skru ned på forsterkeren, så man kunne prate i bilen når man hadde litt lyd på.

Har du samme anlegget? og isåfall i en is200? Biler av hvordan du har gjort det?
Har ikke samme anlegg. Har det også i en is200, men har ingen bilda nu, men kan ta et bilde iløpet av dagen eller i morgen og legge ut her så får du se :)

okay men det hadde vært fint :wink:
 #351284  av is_tohundre

QuiNlan skrev:
is_tohundre skrev:

Heftig er jo et vidt begrep for noen da. De mener nok at dette spiller heftig til prisen som er 4990,- Jeg kan ikke uttale meg om dette spiller heftig eller ei til prisen, men hadde du hørt anlegget til 3490,- som jeg monterte ville du blitt overrasket, garantert! :)

Hehe ja jeg skjønner det men det var da voldsomt å dårlig den skulle spille :roll: Hadde vært morsomt å hørt det til 3490,- for å hørt forskjellen ja!
 #351364  av angrykid

Jeg har anlegg til rundt 25000 i bilen min, og er enda ikke fornøyd.. :-| Så det har med preferanser å gjøre, tenker jeg..
Men det jeg lurer litt på. har du mulighet til å montere bort skiluka di, montere subben slik at den peker bakover i bagasjerommet og så se hvordan det blir da?

Det jeg oppdaget i fjor sommer, var følgende.
Jeg monterte subben bakover og syntes det låt drit dårlig. ingenting kom fram i kupeen. Så kjøpte jeg noen dempematter, slike asfaltmatter som man kaller det, og la på innsiden og utsiden av selve seteryggen bak baksetene. Dette gjorde at den veggen ble veldig mye roligere, den vibrerte ikke, og plutselig kom MER lyd fram fra bassen. Så det kan faktisk være så enkelt at den metallplaten som ligger mellom seteryggen og bagasjerommet flekser såpass mye, at den kansellerer bassen din.

MEN, hvis du sier at den spiller like ræva inni bilen som når du har den i bagasjerommet, så ville jeg fått en litt mere kyndig person til å se på saken, for deretter å returnere det til selger hvis det viser seg at det ikke holder mål...
 #351366  av sindrejl

is_tohundre skrev:

Det er jo pioneer da.. det eneste de er gode på er headunits..

Om jeg solgte deg en lada til 5000,- og sa den gikk jævlig godt.. hadde du da blitt skuffet om en supra hadde kjørt ifra deg? Du har nemlig mest sannsynligvis hatt for høye forventninger til en billig-pakke for å si det rett ut.
 #351427  av is_tohundre

Skjønner at jeg hadde altfor høye forhåpninger angående dette anlegget, men som sagt så har jeg null peiling på dette.. (begynner å få litt peiling nå da) hehe.. så det blir til at jeg selger dette og undersøker litt mer enn forrige gang og ikke bare kjøper det første jeg ser! :roll: er ikke noen som trenger en bass + forsterker her inne? HAHA :wink: kvitter meg med forsterkeren også.. prøvde kassen i en annen bil med bedre forsterker + kondensator og ble stor forskjell men fortsatt ikke nok til å kunne ha i bagasjen og fortsatt ha god bass.. Det jeg er ute etter er en god og dyp bass som kan stå i bagasjerommet og fortsatt høres framover.. så hvis noen her inne har nettopp dette, og muligens noe å selge meg så hadde det vært fint :wink: hadde to 12" poison audio i gamle bilen (celica) og de spilte noe sykt! Men takk for alle svar folkens! Er ikke farlig å spørre om man lurer på noe her inne ihvertfall :D
 #351450  av angrykid

Mitt forslag er følgende: Monter ut hattehyllehøytalerne dine, demp ned veggen med noe dempematerialer, og monter inn en 10 eller 12" sub pekende bakover i bilen din. Trenger ikke å være det dyreste i verden, og det å strekke kabler i denne bilen er ikke noe problem.

Når du har gjort det, så vil du få den bassen du er ute etter. Jeg gikk ut å dempa ned hattehylla i dag å demonterte høytalerne der, og jeg lover deg det trykker MYE bedre enn det noen sinne har gjort i bilen min. :)
 #351488  av is_tohundre

angrykid skrev:Mitt forslag er følgende: Monter ut hattehyllehøytalerne dine, demp ned veggen med noe dempematerialer, og monter inn en 10 eller 12" sub pekende bakover i bilen din. Trenger ikke å være det dyreste i verden, og det å strekke kabler i denne bilen er ikke noe problem.

Når du har gjort det, så vil du få den bassen du er ute etter. Jeg gikk ut å dempa ned hattehylla i dag å demonterte høytalerne der, og jeg lover deg det trykker MYE bedre enn det noen sinne har gjort i bilen min. :)

Montere ut hattehøytalerne? Blir det ikke noe lyd bak bare forann da.. funker det bra eller? når jeg strakk kablene så var jeg ute med baksetet/ryggen og det ligger asfaltmatter der.. holder det tror du? tenkte jo på å montere to bassreflex rør ned i hattehylla, da kunne jeg jo fortsatt hatt hytalerne bak? men da måtte jeg jo eventuellt borret opp til de rørene og det er jo dumt det også kanskje.. men hvis det funker bra uten høytalere bak så går jo det bra..
Hva mener du med å dempe ned hattehylla? åssen gjorde du det?
 #351489  av angrykid

Dempematte, asfaltplater etc er mye av det samme. Jeg brukte noe som heter for Vibroplast M1, som er noe ala asfaltplater. Det fungerer på den måten at det skal hindre/begrense metallet i å vibrere for mye, slik at det kansellerer effekten av en sub i bagasjerommet.

hvor i landet er det du holder til hen? For om du er i nærheten av trondheim, så kan vi møtes en dag, så får du hørt hvordan mitt anlegg høres ut. jeg vet også at en av admin'ene her på forumet har 2x 8" stående bak i sin, men jeg husker ikke hvem det var. Og det skal visstnok være helt greit det også. :)

Hattehøytalere er i grunnen ikke særlig mye vits.

Det er veldig mange som sverger til det, men jeg spør alltid samme spørsmålet: Om du er på konsert, eller ønsker å lytte til en av dine veldig kjære sanger på ditt anlegg hjemme i stua.. Vil du da aller helst høre det i surround, eller i stereo? Det er så yderst få innspillinger som er gjort i surround pr i dag, at det er ikke særlig bra for lydbildet i bilen å ha en hel masse høytalere rundt omkring. Jeg sverger til komponentsett, altså ett par med høytalere framme, og that's it.. :) Jeg plages faktisk hvis jeg sitter i en bil der det er hattehøytalere som ødelegger lydbildet.. Men, det er nå bare meg. :)
 #351518  av DanielJ

Tips:
Hør med "galx" her inne på forumet om hvordan. Vet han har holdt mye på med dette, konkurert i lyd, bygget lyd, og de siste årene han drev aktivt med dette, var han også dommer innefor dette. Han har litt peil innenfor koblinger, subkasser og sånt :wink:
 #351535  av Amund

angrykid skrev:Dempematte, asfaltplater etc er mye av det samme. Jeg brukte noe som heter for Vibroplast M1, som er noe ala asfaltplater. Det fungerer på den måten at det skal hindre/begrense metallet i å vibrere for mye, slik at det kansellerer effekten av en sub i bagasjerommet.

hvor i landet er det du holder til hen? For om du er i nærheten av trondheim, så kan vi møtes en dag, så får du hørt hvordan mitt anlegg høres ut. jeg vet også at en av admin'ene her på forumet har 2x 8" stående bak i sin, men jeg husker ikke hvem det var. Og det skal visstnok være helt greit det også. :)

Det er veldig mange som sverger til det, men jeg spør alltid samme spørsmålet: Om du er på konsert, eller ønsker å lytte til en av dine veldig kjære sanger på ditt anlegg hjemme i stua.. Vil du da aller helst høre det i surround, eller i stereo? Det er så yderst få innspillinger som er gjort i surround pr i dag, at det er ikke særlig bra for lydbildet i bilen å ha en hel masse høytalere rundt omkring. Jeg sverger til komponentsett, altså ett par med høytalere framme, og that's it.. :) Jeg plages faktisk hvis jeg sitter i en bil der det er hattehøytalere som ødelegger lydbildet.. Men, det er nå bare meg. :)
Eg har 2x8" baki der, så kanskje meg du tenker på? :roll: Uansett, det er då snakk om høykvalitets element, i kasser bygd 100% etter fabrikantens anvisninger. (lukka kasse). Dei er og kobla til det eg vil kalle ein høgkvalitet forsterker på 60w. Har ikkje dempa bagasjerommet noko ekstra, og subbene spiller bakover. Har laga meg ein heilt ny vegg i bagasjerommet på ein måte, og har midtarmlenet bak stort sett oppe. Eg er veldig fornøyd med lyden, men eg er ute etter kvalitet ikkje kvantitet.. (tida med 15" i bagasjerommet er eg forbi). Kan ta nokon bilder når eg kjem i land igjen over påske om du ønsker det.
 #351590  av is_tohundre

angrykid skrev:Dempematte, asfaltplater etc er mye av det samme. Jeg brukte noe som heter for Vibroplast M1, som er noe ala asfaltplater. Det fungerer på den måten at det skal hindre/begrense metallet i å vibrere for mye, slik at det kansellerer effekten av en sub i bagasjerommet.

Okay.. snakket med en på jobb i dag som hadde montert filtmatte eller noe sånt på hattehylla og hadde blitt stor forskjell! Så jeg skal til bodø i morgen og kikke litt rundt omkring etter ting og tang :wink: Bor et par timer sør for bodø så det er et stykke unna deg :wink:
Men hvis jeg fjerner attehøytalerne har du da selve gitteret over hullet da? eller bare to hull rett ned i bagasjen uten noe over? Skal prøve i morgen og se åssen det er med bare høytalerne forann og se åssen jeg synes det blir :)