TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 12" dekk bredere enn 155.

  • Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #336555  av ke25-toyoglide
 
Etter mange timer på nett, har eg funnet frem til noen dekk i dimensjoner som 185/60R12 og 195/60R12.
Men ikkje lett å finne Norsk leverandør, eller så er det C dekk (varebildekk 8lag) eller så er det for lite vekt på de (f.eks til ATV)
Og viss eg er noenlunde fornøyd med de så er de SKAMDYRE eller ikkje norsk forhandler.
Sikkert andre som har samme problem, eller som har løsningen :?: :D
Her er noen av de dekka eg har funnet :arrow:
http://www.bridgestone-mea.com/products ... _t370.aspx 175/70R12, men ikkje til salgs i Norge.
Kan eg be importør ta inn kun til meg :?:
http://www.bridgestone-mea.com/products ... ity_b.aspx samme problem her , ikkje importør.
http://webshop.tilhenger.com/ws_varer.aspx?KatID=9 185/60R12 (C) varebildekk og 6000.- for 4 dekk :shock:
Fant noen hos jæren dekk og, men var som regel noe gale med de. hastighet, vekt eller utseende.
Kom gjerne med tips. Alt som handler om 12" dekk mottas med takk.
 #336641  av ArildM
 
Tror ikke importør tar inn dekk sånn helt uten videre, og neppe kostnadsfritt, men det er vel verdt et forsøk.

Har kikket en del jeg også, men tror rett og slett at en må finne seg 13" eller 14" felger å sette på, slipper myye prakk da.
Ser at de har begynt å selge 14" felger til ATV med vanlige bildekk på, så noe må være mulig å få til siden en del ATV bruker 4x110 boltsirkel.
 #336646  av ke25-toyoglide
 
Ja, nå er eg så heldig at eg har fått tak i originale Toyota Corolla ekstrautstyrs alufelger fra 1970. Type Cosmic.
Og særpreget på Corolla er 12" felger, så eg vil gjerne beholde det.
Atv har lett for å ha veldig brede felger med dertil brede dekk. Har lett for å vekke oppsikt hos trangsynet, og det liker eg ikkje. 12" 185/70 ser nok helt normalt ut, så det er det sikkert ingen som reagerer på, håper eg.
Pass på at rulleomkrets, hastighetskode og vekt passer på de dekka du bestemmer deg for.
Mange ATV dekk eg fant var hastighetskode 80 eller 120, og vekten var altfor liten selv til corolla. :lol:
Pass på felgene at de tåler vekten og. kjipt å knekke en felg i 100 rundt en sving. :shock:
Ellers så finnes det ombyggingssett fra 110 til 114 tror eg det var, de bygger felgene litt ut og. Då står du fritt i valg av felger og dekk. Ford felger passer og (nesten) ihvertfall med slingrebolter. Har kjørt mye på taunus 13" lettmetallfelger med 205/60 på. uten slingrebolter, og det var på den tiden eg var oppe på 2 hjul i svingene. Vitner påsto eg bare var nede med ett hjul, men det er jo umulig. :lol:
De trenger ikkje ta det inn vederlagsfritt, men når de tar inn dekk kan de slenge på 4 eller 8 til meg. (kommer ann på prisen) kjekkt å ha dekk på stålfelgene og, slik at eg kan bytte litt. :D
Uansett takk for svar, håper andre og kan ha synspunkter, ikkje bare de som har Corolla, kanskje noen som driver med dekksalg .
 #336688  av ArildM
 
Har smurt opp bremser og holder på å skifte dempere i dag på min KE25 nå, blir snart ut å kjøre med den nå ;)
De ombyggingskittene til 114 boltsirkel jeg har sett var litt drøye priser på da :S Har nok rett i at felg fra ATV blir litt for svakt ja... Håpet er å finne tak i noen som kan borre om boltsirkel til en fornuftig pris. Har noen stilige 13" felger, men tenkte å ta dette til våren så har lagt det litt på is akkurat nå.

Si fra hva du får tak i da, får du tak i noe for en fornuftig penge så kan det hende at jeg slenger meg med jeg også! Kanskje man får bedre priser og større sjangs for å få tak i dekk om man er noen stykker som vil ha 185/60/12 dekk også.
Pusser man opp originalstålfelgene og setter på noen dekk med 185 i bredde så blir det nok bra det også :)
 #336705  av ke25-toyoglide
 
Skal gi beskjed viss eg får tak i, Og det skal eg nok, spørsmålet er mer hva og til hvilken pris.
og viss dine stålfelger er rusta og stygge, så kan eg sikkert kvitte mine for en rimelig penge. frakten er nok det verste.
 #336728  av ArildM
 
Hehe, gir dem heller en pusserunde og litt felglakk så blir dem fine som få :) Biltema har masse billig felglakk hehe.
 #339302  av ke25-toyoglide
 
Det som eg kan si som eg gjorde for 15 år siden når eg var ung og gal.
Noen gamle fiestaer hadde nesten samme hullsirkel som ke20 (mener det var 112) de går rett på. Kjørte sikkert 50.000km med de. det var noen originale ford fiesta alufelger fra ca 1980. sikkert ekstra utstyr.
Tragisk nok så blei de skrotet, men hold utkikk etter når du er på vrakplassen.
13" felger med kromringer er og fint, og de selger nye kromringer til 13" på biltema.
Mazdafelger fra 626 og gamle 929 passer rett på (112)
 #339317  av ArildM
 
Har fått tak i noen 13" felger til bilen min :) Har de kromringer på biltema? Fant ikke noe på websidene. Synes uansett at det ble pent med de 13" felgene jeg fant tak i :) Helt rett innpress og alt 8)
 #343129  av ke25-toyoglide
 
Ja de har kromringer på biltema.
13" ihvertfall, men tror ikkje de har 12"
 #352145  av ke25-toyoglide
 
På tide å dra igang denne her igjen.
Har funnet 12" dekk i 185/60.
https://www.interdekk.no/categories/sum ... 2&x=15&y=7
Men det er varebil/tilhenger dekk (c) Og bare 6 mm mønster :!: Er jo halvegs utslitt då jo.
Ikkje det at eg noensinne klarer å slite de ut med mine 3000km i året. :lol:
Men det er jo dårlig vanndrenering og slikt på halvvegs utslitte dekk.
Har også funnet 225 bredt men det er ikkje til meg.
 #352163  av lexusmann
 
Må barre spørre..hva er det du skal ha sånne små dekk på egentlig??
 #352191  av ArildM
 
KE20 / KE25 har 12" felg originalt (13" var ekstrautstyr?) :lol:
Boltsirkelen er 4x110, og innpresset er veldig lavt. Så aluminiumsfelger til disse bilene er ikke lett å finne, samt at noen rett og slett bare vil beholde originalfelgene med litt bredere enn 155 bredden som er på til vanlig :)
 #352195  av lexusmann
 
ArildM skrev:KE20 / KE25 har 12" felg originalt (13" var ekstrautstyr?) :lol:
Boltsirkelen er 4x110, og innpresset er veldig lavt. Så aluminiumsfelger til disse bilene er ikke lett å finne, samt at noen rett og slett bare vil beholde originalfelgene med litt bredere enn 155 bredden som er på til vanlig :)
Går det ikke å sette på noen fine 13" eller 14" hvis de er vanskelige å oppdrive?
 #352229  av ke25-toyoglide
 
Jo det går nok ann å finne 13" til 110, de gamle mazdaene hadde det (70talls)
Men 12" hjul er et av særprega på disse bilene, og det vil eg beholde.
I tillegg så har eg fått tak i (sikkert de siste i verden :lol: )
12" originale Cosmic alufelger til bilen. :shock:
Og har nå funnet 12" 185/60 til denne så det blir nok det.
Dekk og pålegging kommer nok på 3500.- :shock: , men det trenger ingen å si til kjerringa.
 #352244  av lexusmann
 
ke25-toyoglide skrev:Jo det går nok ann å finne 13" til 110, de gamle mazdaene hadde det (70talls)
Men 12" hjul er et av særprega på disse bilene, og det vil eg beholde.
I tillegg så har eg fått tak i (sikkert de siste i verden :lol: )
12" originale Cosmic alufelger til bilen. :shock:
Og har nå funnet 12" 185/60 til denne så det blir nok det.
Dekk og pålegging kommer nok på 3500.- :shock: , men det trenger ingen å si til kjerringa.
:D Nei, det er fali' det... :wink: