TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor mye senk?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #352657  av AnaXyd

Heisann!

Nå begynner våren og vise seg, og det er snart tid for sommersko igjen. Jeg har noen svæære sommersko, av typen 215/35R18. Men når jeg kjøpte disse, fant jeg fort ut at bilen trengte en senk for at utseendet skulle bli mest riktig.

Jeg har et anlegg baki som er ganske tungt, så jeg tror bilen blir automatisk lavere bak av det.

Jeg har lagt ved noen bilder av hvordan det ser ut med sommerfelger:
mini-IMG_6015.JPG
mini-IMG_6015.JPG (142.34 kiB) Vist 1009 ganger
mini-IMG_6016.JPG
mini-IMG_6016.JPG (148.09 kiB) Vist 1009 ganger
mini-IMG_6017.JPG
mini-IMG_6017.JPG (98.14 kiB) Vist 1009 ganger
mini-IMG_5986.JPG
mini-IMG_5986.JPG (117.58 kiB) Vist 1009 ganger
Som dere ser er den høyere ut foran enn bak nå, eller det ser ihvertfall sånn ut. Dette må fikses på!

Jeg tenkte å kjøpe Koni Sport dempere med tilhørende fjører(Lesjafors). Men jeg er veldig usikker på hvor mye senk jeg skal ha på fjørene. En ting er sikkert, og det er at jeg ikke skal ha mer enn 40mm, da jeg ikke kan kjøre med det om vinterene osv her jeg bor(dårlig vei vett). Samtidig har jeg lyst på at den får litt stuk(høyere bak enn foran).

SÃ¥, hva anbefaler dere?
 #352713  av EXS

jeg syntes du bør gå for 40/40.... bilen er jo skyhøy org :P
 #353107  av Celica1996

Er det 19 tommere ? vis du senker den 40/40 så kommer dekka dine til å gå inni skjermene :P
 #353109  av AnaXyd

Er 18 tommere! :D Jeg tror faktisk 18 er det største man kan ha originalt utenom å valse og styre?

Men uansett, vil ikke bilen bli litt høyere foran om jeg tar lik senk både foran og bak? Med tanke på at jeg har et tungt anlegg baki?
 #353140  av jorgen20

sånn ser det ut med 17" og 40/40 senk er litt lavere bak min siden det er ca 100 kg tyngre bak enn orginalt
Vedlegg
DSC01015.JPG
DSC01015.JPG (286.35 kiB) Vist 950 ganger
 #353218  av castman

Ville i hvert fall senket den 40 / 40. Vanligvis så heller fronten noe ned iforhold til ræva ved slik senking. Min st205 er senket 37 / 37 på orginale dempere, og den er ioverkant høy i ræva synes jeg.
 #353591  av norco

Hei.
Hvordan er det med felger og senk i forhiold til godkjenning i vogkortet?
 #353613  av AnaXyd

castman: Men jeg har et rimelig tungt anlegg baki, og den er (som du ser på bildene) høyere foran enn bak med tanke på mellomrom mellom hjulbue og felg idag. Bør jeg ikke kompensere for dette?

norco: Jeg skjønner ikke helt hva du mener, felgene har vel ikke noe med senken å gjøre når det kommer til godkjenning?
 #353618  av lexusmann

AnaXyd skrev:castman: Men jeg har et rimelig tungt anlegg baki, og den er (som du ser på bildene) høyere foran enn bak med tanke på mellomrom mellom hjulbue og felg idag. Bør jeg ikke kompensere for dette?

norco: Jeg skjønner ikke helt hva du mener, felgene har vel ikke noe med senken å gjøre når det kommer til godkjenning?
Tror helst det var senk han mente... :wink:

ErikG skrev dette til meg her tidligere...
"Godkjenning skal ikke være noe problem så lenge du gjør ting riktig.
1. Kjøpe senkesett med TUV papirer
2. Monterer senkesett riktig
3. Får tatt 4-hjulsmåling og får med papirer på det
4. Justerer lys
5. Har en klaring under hele bilen på min. 11cm

Så er det bare å bestille time på biltilsynet så skal alt gå bra. Biltilsynet er ikke så vanskelig å ha med å gjøre som folk skal ha det til så lenge man gjør ting etter forskriftene."
 #353621  av AnaXyd

Takk for den listen, da jeg jeg rimelig nøyaktig hva jeg må gjøre. Glemte blant annet å tenke på 11cm klaringa fra bakken.

Men stusset på punkt 4. Justere lys?