TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • SandblÃ¥singsutstyr

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #353389  av ErikG
 
Du må ha en ganske krafig kompressor med mange liter luft. Ellers funker det tålelig greit.
 #353391  av christer
 
set den jeg har linka til har ett luftforbruk på 170l/min.
mener den jeg har leverer 150l/min.
blir det kræsj da eller?
eventuelt andre som ikke bruker så mye?
 #353417  av ArildM
 
Hvis sandblåserutstyret du bruker bruker mer luft enn det kompressoren kan levere vil du etter hvert få lite trykk på tanken.
Det som skjer da er at du må ta pauser og vente på at trykket skal bygge seg opp i tanken igjen slik at du kan bruke ustyret videre.

Var i alle fall sånn når jeg brukte lakksprøyte sist gang med en litt for liten kompressor.
 #353423  av christer
 
hadde regnet med det du sier arildM. at man må vente på at trykket bygger seg opp opp igjen.

men har lest litt rundt på forskjellige forum og det som går igjen er at med dette utstyret vil det ta vinter og vår hvis man skal blåse litt større deler.
flere annbefalte denne: http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=443
må jo han ny kompressor da men men det må gå. men er den så fantastisk mye bedre enn biltema sitt og da verdt pengene?
 #353434  av ArildM
 
Biltema har da enkle og greie produkter såvidt jeg har erfart, men akkurat kompressorene de selger de vet jeg ikke så mye om.
 #353461  av predator
 
Har selv den største biltemakompressoern, og den kan jeg varmt anbefale.
Bråker fælt, men bygger trykk så det holder til det meste...
 #353517  av Mr_Storbrua
 
predator skrev:Har selv den største biltemakompressoern, og den kan jeg varmt anbefale.
Bråker fælt, men bygger trykk så det holder til det meste...
Trykk har jo ikke så veldig mye å si.. De fleste verktøy som brukes til kompressor har som regel en max grense på mellom 6 og 8 bar.. Er liter i minuttet som har noe å si, å om du har ett verktøy som bruker mer enn kompressoren klarer å levere så må komressoeren jobbe hele tiden, mens du må ta masse pauser.. Å det er ikke heldig for pressa.. den må få hvile litt den også.. pga varmegang..
 #353596  av surfer
 
Den blåsepistolen fra Biltema ville jeg ikke satset på.Har selv det lille kabinettet med den pistolen.Utett i alle deler på pistolen etter noe bruk.De kjeramiske dysene blir fort slitt.Dette er kun for veldig lite hobbybruk.Ville nok satset på noe mer holdbart..
 #353599  av predator
 
Mr_Storbrua skrev:
predator skrev:Har selv den største biltemakompressoern, og den kan jeg varmt anbefale.
Bråker fælt, men bygger trykk så det holder til det meste...
Trykk har jo ikke så veldig mye å si.. De fleste verktøy som brukes til kompressor har som regel en max grense på mellom 6 og 8 bar.. Er liter i minuttet som har noe å si, å om du har ett verktøy som bruker mer enn kompressoren klarer å levere så må komressoeren jobbe hele tiden, mens du må ta masse pauser.. Å det er ikke heldig for pressa.. den må få hvile litt den også.. pga varmegang..
Ja, men det jeg mente var at tanken er stor nok til og buffre det du bruker. Så du slipper de såkalte pausene...
 #353603  av Mr_Storbrua
 
predator skrev:
Mr_Storbrua skrev:
predator skrev:Har selv den største biltemakompressoern, og den kan jeg varmt anbefale.
Bråker fælt, men bygger trykk så det holder til det meste...
Trykk har jo ikke så veldig mye å si.. De fleste verktøy som brukes til kompressor har som regel en max grense på mellom 6 og 8 bar.. Er liter i minuttet som har noe å si, å om du har ett verktøy som bruker mer enn kompressoren klarer å levere så må komressoeren jobbe hele tiden, mens du må ta masse pauser.. Å det er ikke heldig for pressa.. den må få hvile litt den også.. pga varmegang..
Ja, men det jeg mente var at tanken er stor nok til og buffre det du bruker. Så du slipper de såkalte pausene...
Da må i tilfelle den tanken være helt enorm.. men kommer jo an på hvor mye luft pressa gir i forhold til forbruket.. For om det er likt, så vil pressa gå hele tiden uansett.. For den lufta som er på tanken varer ikke lenge..
 #353720  av christer
 
sjekka kompressoren idag, men leverer visst 356 l/min.
da blir jo saken litt annerledes.